نگرش دانشجویان تهران نسبت به خرید اینترنتی بر اساس توسعه مدل پذیرش تکنولوژی و تعیین تاثیر جنسیت بر آن
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمهسا حمیدپور 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2
1 - دانشجو/علوم تحقیقات تهران
2 - عضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: مدل پذیرش تکنولوژی, نگرش اینترنتی, جنسیت در خرید اینترنتی, خرید اینترنتی, لذت در خرید اینترنتی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق مطالعه نگرش دانشجویان تهران نسبت به خرید اینترنتی بر اساس توسعه مدل پذیرش تکنولوژی و تعیین تاثیر جنسیت بر آن بوده است. جهت توسعه مدل با توجه به ادبیات موضوع، عامل لذت در خرید اینترنتی به مدل مفهومی تحقیق اضافه گردیده است. برای این کار از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شامل:دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، واحد تهران مرکز و تهران جنوب نمونه ای به حجم 385 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تصدیق قرار گرفت، مبادرت به جمع آوری اطلاعات گردید. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با بکارگیری نرم افزار SPSS حاکی از تاثیر متغیر های سودمندی، سهولت استفاده و لذت بر نگرش نسبت به خرید اینترنتی است و همچنین نقش تعدیل کننده متغیر جنسیت بر تأثیر سودمندی و سهولت استفاده بر نگرش نسبت به خرید اینترنتی مشاهده گردید ولیکن اثر آن بر لذت خرید اینترنتی به اثبات نرسید.
_||_