ارزیابی بهبود مدیریت خدمات بانکی و وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه (مطالعه موردی: بانک ملت)
الموضوعات : مدیریت بازاریابینرگس رضائی ملک 1 , محمد رضائی ملک 2 , رضا توکلی مقدم 3
1 - دانشگاه آزاد واحد الکترونیک
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مدیریت خدمات بانکی, بانکداری همراه, مدیریت دانش مشتری, وفاداری مشتری, تحلیل رگرسیون,
ملخص المقالة :
با توسعه صنعت بانکداری، بسیاری از بانکهای کشور به دنبال ارائه خدمات متمایز به مشتریان میباشند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. به عنوان نمونه استفاده از فناوری تلفن همراه، امکان ارائه خدمات بانکی را به طور 24 ساعته فراهم کرده و به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح میشود. علاوه بر این، به کارگیری مدیریت دانش مشتری با شناسایی نیازهای اساسی مشتری سبب ارتقاء و مدیریت هدفمند خدمات بانکی میگردد. از طرف دیگر، بهبود مدیریت خدمات بانکی موجب افزایش رضایتمندی مشتری و در نتیجه وفاداری آن میشود. از این رو، این مقاله به بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه بر بهبود مدیریت خدمات بانکی و در نهایت افزایش وفاداری مشتری میپردازد. برای تحقق این هدف ابتدا مؤثرترین شاخصهای مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه بر بهبود مدیریت خدمات و افزایش وفاداری مشتری به وسیله مصاحبه با خبرگان و مرور ادبیات مربوطه شناسایی میگردد. سپس، بانک ملت به عنوان جامعه آماری انتخاب و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده (فرمول کوکران) تعداد نمونه برآورد میشود. در نهایت برای تجزیه و تحلیل دادهها روش تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج از تأثیر مثبت مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه به میزان 50% و 50% بر بهبود مدیریت خدمات بانکی و همچنین تأثیر 64% بهبود مدیریت خدمات بانکی بر افزایش وفاداری مشتری حکایت دارد، به طوریکه پیشنهاد میگردد بانکها در انتخاب سیستمهای خدماتی (بانکداری همراه) دقت لازم را به کار گیرند تا قادر به بهبود مدیریت خدمات بانکی و در نهایت افزایش وفاداری مشتریان باشند.
_||_