ارزیابی بهبود مدیریت خدمات بانکی و وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه (مطالعه موردی: بانک ملت)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابینرگس رضائی ملک 1 , محمد رضائی ملک 2 , رضا توکلی مقدم 3
1 - دانشگاه آزاد واحد الکترونیک
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: مدیریت خدمات بانکی, بانکداری همراه, مدیریت دانش مشتری, وفاداری مشتری, تحلیل رگرسیون,
چکیده مقاله :
با توسعه صنعت بانکداری، بسیاری از بانکهای کشور به دنبال ارائه خدمات متمایز به مشتریان میباشند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. به عنوان نمونه استفاده از فناوری تلفن همراه، امکان ارائه خدمات بانکی را به طور 24 ساعته فراهم کرده و به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح میشود. علاوه بر این، به کارگیری مدیریت دانش مشتری با شناسایی نیازهای اساسی مشتری سبب ارتقاء و مدیریت هدفمند خدمات بانکی میگردد. از طرف دیگر، بهبود مدیریت خدمات بانکی موجب افزایش رضایتمندی مشتری و در نتیجه وفاداری آن میشود. از این رو، این مقاله به بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه بر بهبود مدیریت خدمات بانکی و در نهایت افزایش وفاداری مشتری میپردازد. برای تحقق این هدف ابتدا مؤثرترین شاخصهای مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه بر بهبود مدیریت خدمات و افزایش وفاداری مشتری به وسیله مصاحبه با خبرگان و مرور ادبیات مربوطه شناسایی میگردد. سپس، بانک ملت به عنوان جامعه آماری انتخاب و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده (فرمول کوکران) تعداد نمونه برآورد میشود. در نهایت برای تجزیه و تحلیل دادهها روش تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج از تأثیر مثبت مدیریت دانش مشتری و بانکداری همراه به میزان 50% و 50% بر بهبود مدیریت خدمات بانکی و همچنین تأثیر 64% بهبود مدیریت خدمات بانکی بر افزایش وفاداری مشتری حکایت دارد، به طوریکه پیشنهاد میگردد بانکها در انتخاب سیستمهای خدماتی (بانکداری همراه) دقت لازم را به کار گیرند تا قادر به بهبود مدیریت خدمات بانکی و در نهایت افزایش وفاداری مشتریان باشند.
With development of banking industry, many Iranian banks are seeking to provide different services to customers to increase their market share. For example, applying of mobile technologies to provide banking services 24 hours a day makes more competitive advantage. In addition, utilization of customer knowledge management by identifying the critical needs of customers improves bank service management. Furthermore, improvement of bank service management increases customer satisfaction and loyalty. Hence, this paper investigates the effect of customer knowledge management and mobile banking on improvement of bank service management and customer loyalty. Mellat bank is investigated as the case study of this research. For sample estimate, simple random sampling (Cochran formula) is used. Finally, for data analysis, multivariate regression method is applied. The results show that customer knowledge management and mobile banking separately have %50 positive effects on improvement of bank service management, and also improvement of bank service management has 64% positive effect on customer loyalty. Therefore, it is highly suggested that Iranian banks should be careful about selecting the proper system for mobile banking and customer knowledge management because of they have special effect on bank service management, and consequently on customer loyalty.
_||_