تبیین اثرات آستانهای فشار بازار ارز بر بازده سهام با اثرپذیری از شاخصهای ریسک گریزی در راستای بهبود مدیریت بازاریابی در بازارهای مالی
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
مریم صادقی سنابادی
1
,
حسین شریفی رنانی
2
,
مریم امامی میبدی
3
1 - دانشجوی دکتری رشته اقتصاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار اقتصاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار حسابداری، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: فشار بازار ارز, بازده سهام, ریسک گریزی, مدیریت بازاریابی, بازارهای مالی, مدل رویکرد آستانهای. ,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر تبیین اثرات آستانهای فشار بازار ارز بر بازده سهام با اثرپذیری از شاخصهای ریسک گریزی در راستای بهبود مدیریت بازاریابی در بازارهای مالی است. برای این منظور از مدل با رویکرد آستانهای (STAR) بر اساس دادههای فصلی اقتصاد ایران طی دوره 1402:4-1380:1 استفاده شد. بر اساس آزمونهای آماری مربوط به تصریح صحیح الگو، فشار بازار ارز به عنوان متغیر آستانه دو رژیم انتخاب شد، بهطوری که تغییر ضرایب تابعی از فشار بازار ارز هستند. در شرایط فشار بازار ارز پایین (رژیم خطی)، ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری تاثیری منفی بر شاخص بازده سهام در راستای بهبود مدیریت بازاریابی دارد؛ در حالیکه در رژیم بالای فشار بازار ارز (رژیم غیرخطی)، تاثیر ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری در شاخص بازده سهام در راستای بهبود مدیریت بازاریابی افزایش مییابد و با افزایش فشار بازار ارز، شاخص بازده سهام کاهش خواهد یافت. در حقیقت در ایران به دلیل وجود تورم بالا، دولتها همواره سعی کردهاند که نرخ ارز را در سطح پایین تنظیم کنند تا از این طریق مانع از افزایش سطح قیمتها شوند. نتیجه این نوع دخالت، عدم انعطافپذیری نرخ ارز اسمی در واکنش به تغییرات و تحولات اقتصادی بوده است که این میتواند عاملی جهت کاهش نرخ ارز واقعی در چند دهه اخیر در ایران باشد. همچنین میانگین نسبتاً متوسط درجه مداخله بانک مرکزی حاکی از این مطلب است که سیاست مداخله بانک مرکزی نقش موفقی در خنثی ساختن فشار بازار ارز نداشته است. دلیل این مطلب آن است که در اقتصاد تک محصولی ایران عرضهکننده اصلی ارز دولت است. بانک مرکزی نیز موظف به تأمین منابع مالی بودجه دولت است. از اینرو، عمدتاً مداخله ارزی در بازار به منظور تأمین منابع ریالی بودجه دولت صورت میگیرد.
رحمتی، ناهید. احدی سرکانیف سید یوسف. (1400). بررسی عدم قطعیت سیاست اقتصادی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری. دوره 7 شماره1.
بیگلو، لیلا؛ نیکی اسفهلان، حکیمه؛ جزنی، نسرین؛ البرزی، محمود (1403)، مدل بازاریابی دیجیتال در صنایع کوچک و متوسط ایران به روش فراترکیب. مدیریت بازاریابی / شماره 65، 71-105.
پردل، پروانه، اسفندیاری، مرضیه. (1403). تاثیر نااطمینانی سیاست اقتصادی بر قیمت نفت (مطالعه موردی: کشورهای عضو اوپک). فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری، 21(1)، 63-85.
دبیری فرد، آریانا؛ رحیمی باغملک، جهانبخش(1403) تحلیل شکاف استقرار هوش مصنوعی در شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی در ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی ANP و DEMATEL. مدیریت بازاریابی / شماره 56 / زمستان/ 107-128.
رضایی،حامد و صبوری، فهیمه وکمالی، ناصر . (1402). تأثیربازاریابی دوسو توان بر بهبود عملکرد بازار و مالی با رویکرد مدیریت هوشمند. مدیریت استراتژیک هوشمند، 2(2)، 108-89.
رمزی مژده، علی؛ وطن پرست، محمدرضا؛ مشکی، مهدی(1403)، نقش فشار مدیرعامل در تصمیم گیریهای مدیریت سود با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی مدیران مالی. مدیریت بازاریابی / شماره 64/ 67-87.
علی مظفری، محمدحسین رنجبر، سراج الدین محبی، سعید مرادپور(1400). ارائه مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاریهای بورس اوراق بهادار، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 50.
فروغ عابدی، حمیدرضا وکیلی فرد، حمیدرضا کردلوئی، مریم خلیلی عراقی(1403)، یکپارچه سازی بازاریابی مبتنی بر خلق ارزش در صنعت بانکداری. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 65، 129-149.
فریبا احمدی امیرآبادی، ملیحه علیفری، زهرا هنرمندی(1403) بررسی نقش تعدیل گری ریسک پذیری مدیران و شرکت در رابطه میان عدم اطمینان سیاست اقتصادی و نوآوری در شرکت ها، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 63.
تاج آمیری، آزاده. آندرواژ، لیلا. حسین پور، محمد. (1403). ارایه مدل راهبردی ظرفیتهای بازاریابی و تاثیر آن بر عملکرد مالی در جهت توسعه سرمایه گذاری در صنعت فولاد خوزستان. مجله دانش و سرمایه گذاری، دوره13، شماره 50، تیر 1403.
ناهیدی امیرخیز. (1401). تاثیر نامتقارن نوسان نرخ ارز بر بازده سهام در بازار سرمایه ایران. فصلنامه اقتصاد محاسباتی، 1(2)، 87-107.
Alazzam, F.A.F., Shakhatreh, H.J.M., Gharaibeh, Z.I.Y., Didiuk, I., & Sylkin, O. (2023). Developing an information model for E-Commerce platforms: A study on modern socio-economic systems in the context of global digitalization and legal compliance. Ingénierie des Systèmes d’Information, 28(4), 969- 974. https://doi.org/10.18280/isi.280417
Dahmene, M., Boughrara, A., & Slim, S. (2021). Nonlinearity in stock returns: Do risk aversion, investor sentiment and, monetary policy shocks matter?. International Review of Economics & Finance, 71, 676-699.
Eliwa, Y., Gregoriou, A., & Paterson, A. (2019). Accruals quality and the cost of debt: the European evidence. International Journal of Accounting & Information Management.
Eva, T. L., & Claudia, N. M. (2018). Effect of free float ratio on the behavior of shares valuation in companies listed in Latin American capital market. Firm Value: Theory and Empirical Evidence, 33.
Fan, Z., Zhang, Z., & Zhao, Y. (2021). Does oil price uncertainty affect corporate leverage? Evidence from China. Energy Economics, 98, 105252.
Jamal, F.N., Othman, N.A., Nizam, N.Z., Jelita, A., Rohmah, W., & Dzakiyullah, N.R. (2022). Green marketing: Reviewing aspect of communication tools. International Journal of Sustainable Development and Planning, 17(4), 1085-1092. https://doi.org/10.18280/ijsdp.170405
Kelikume, I., & Muritala, O. (2020). The impact of changes in oil price on stock market: Evidence from Africa. International Journal of Management, Economics and Social Sciences (IJMESS), 8(3), 169-194.
Luo, H., Kamarudin, F., & Nor, N. M. (2024). The impact of economic uncertainty on bank efficiency—the moderating role of country governance. Heliyon, 10(6).
Marilena Ionica RĂDULICĂ 2025. Assessing the Marketing Performance of Financial-Banking Organizations, a Prerequisite for Increasing Competitiveness. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management – Vol I, No. 1/2025.
Parani, R., & Juliana (2025). A storytelling-based marketing strategy using the Sigale-gale storynomics as a communication tool for
promoting Toba tourism. International Journal of Sustainable Development and Planning, 18(4), 1209-1217. https://doi.org/10.18280/ijsdp.180425
Sameer Yadav , Dr. Seema Balan , D. Barani , Rahul Hemant Sutar4 , Dr. Aditya Prasad Sahoo & Dr. Prashant Surgonda Patil 2024. FINANCIAL AND MARKETING MANAGEMENT BUSSINESS SUCCESS MODEL IN SMALL AND MEDIUM SCALE ENTERPRICES. World Journal of Management and Economics ISSN: 1819-8643.
Seyed Farzad Mirmiran 2024. Sales & Marketing Management Trends In 2025; Tracking and Measuring Sales Performance. Conference Paper •December 2024 DOI: 10.5281/zenodo.14434188
Vladimir Panchenko, Halyna Levkiv, Bohdana Kosovych, Oksana Butkevych, Vitalii Nianko(2023). INFLUENCE OF MARKETING STRATEGY ON IMPROVING THE FINANCIAL PERFORMANCE OF INDUSTRIA ENTERPRISES. FINANCIAL AND CREDIT ACTIVITY: PROBLEMS OF THEORY AND PRACTICE Volume 6 (53), 2023.
Yendra (2023). The Role of Digital Marketing in Improving Company Financial Performance. ATESTASI: JURNAL ILMIAH AKUNTANSI Vol 6, Issue 1, (2023), 474 – 492.
Diary Jalal Ali ,Boren Sargon, Dlawar Mahdi Hadi.(2024). The impact of economy policy uncertainty and oil price shocks on G20 banks’ stock performance: Wavelet coherence and non-parametric causality in quantiles approach. Heliyon, 10(7): 15 April 2024, e28846
Campbell, John Y. and Samuel B. Thompson. (2008). Predicting excess stock returns out of sample: Can anything beat the historical average? The Review of Financial Studies 21(4): 1509-1531.
Jessica Wachter, Missaka Warusawitharana (2009). Predictable returns and asset allocation: Should a skeptical investor time the market? Journal of Econometrics, 2009, vol. 148, issue 2, 162-178
Nicholas Barberis. (2000). Investing for the Long Run when Returns Are Predictable. The Journal of Finance. 55(1): 225-264.
S. Mahapatra and S.N. Bhaduri, Dynamics of the impact of currency fuctuations on stock markets in India: Assessing the pricing of exchange rate risks, Borsa Istanbul Rev. 19 (2019), no. 1, 15–23.
Ecenur Ugurlu‐Yildirim, Baris Kocaarslan, Beyza M. Ordu‐Akkaya. (2019). Monetary policy uncertainty, investor sentiment, and US stock market performance: New evidence from nonlinear cointegration analysis. International Journal of Finance & Economics, 26(2), 1724-1738.