بررسی تاثیر دانش آفرینی با رویکرد نوآوری باز در دانشگاه¬ها (مورد مطالعه دانشگاه¬ آزاد اسلامی واحد بجنورد)
الموضوعات :حدیث هادی 1 , مسعود طاهری لاری 2 , محمود قربانی 3
1 - گروه علوم تربیتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
3 - گروه علوم تربیتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
الکلمات المفتاحية: کلید واژها: دانش آفرینی-ترکیب, دانش نوآوری باز, اشتراک تکنولوژی جدید, دانشگاه آزاد اسلامی.,
ملخص المقالة :
امروزه دانش منشأ تحولات بنيادين شناسايي شده و دانشآفرینی در تحول و توسعه جوامع نقش اساسي دارد و به بهبود منابع انسانی کمک میکند. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي با کمک اساتيد و پرسنل خود میتوانند نقش مهمي در بهبود دانشآفريني ايفا کنند و نوآوري باز رويكردي جديد است كه عميقاً رويكرد سنتي به مديريت نوآوري را به چالش ميكشد و يكي از موضوعهاي نو در علوم مديريت است. بنابراین هدف اصلي اين تحقيق طراحی مدل دانشآفرینی با رويكرد نوآوري باز در دانشگاه آزاد اسلامي ميباشد. روش تحقيق اين پژوهش از بُعد هدف توسعهاي كاربردي و از لحاظ روش آميخته (كيفي-كمّي) ميباشد. جامعه آماري در بخش كيفي (پانل دلفي) شامل كليه خبرگان و متخصصين علوم مديريتي، اعضاي هيأت علمي و مديران خبره دانشگاههاي آزاد اسلامي با دارا بودن خصوصياتي بوده كه 26 نفر از آنها به روش نمونهگيري غيراحتمالي قضاوتي انتخاب گرديدند. در بخش كمّي جامعه آماري شامل كليهي مديران و كاركنان (اعم از هيأت علمي و غيرهيأت علمي) دانشگاههاي آزاد اسلامي استان خراسان شمالي (با فرض شروطي) در مهر ماه سال 1402 بوده كه با 594 نفر چارچوب جامعه آماري بخش كمّي را تشكيل ميدادند. از اين جامعه، نمونهاي 240 نفري به روش نمونهگيري طبقهاي دو مرحلهاي با تخصيص متناسب انتخاب شد. ابزار اصلي تحقيق پرسشنامه بوده كه روايي آن بهصورت صوري و
Keywords: Knowledge creation-combination, open innovation knowledge, sharing of new technology, Islamic Azad University.