بررسی تاثیر دانش آفرینی با رویکرد نوآوری باز در دانشگاه¬ها (مورد مطالعه دانشگاه¬ آزاد اسلامی واحد بجنورد)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیحدیث هادی 1 , مسعود طاهری لاری 2 , محمود قربانی 3
1 - گروه علوم تربیتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
3 - گروه علوم تربیتی واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
کلید واژه: کلید واژها: دانش آفرینی-ترکیب, دانش نوآوری باز, اشتراک تکنولوژی جدید, دانشگاه آزاد اسلامی.,
چکیده مقاله :
امروزه دانش منشأ تحولات بنيادين شناسايي شده و دانشآفرینی در تحول و توسعه جوامع نقش اساسي دارد و به بهبود منابع انسانی کمک میکند. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي با کمک اساتيد و پرسنل خود میتوانند نقش مهمي در بهبود دانشآفريني ايفا کنند و نوآوري باز رويكردي جديد است كه عميقاً رويكرد سنتي به مديريت نوآوري را به چالش ميكشد و يكي از موضوعهاي نو در علوم مديريت است. بنابراین هدف اصلي اين تحقيق طراحی مدل دانشآفرینی با رويكرد نوآوري باز در دانشگاه آزاد اسلامي ميباشد. روش تحقيق اين پژوهش از بُعد هدف توسعهاي كاربردي و از لحاظ روش آميخته (كيفي-كمّي) ميباشد. جامعه آماري در بخش كيفي (پانل دلفي) شامل كليه خبرگان و متخصصين علوم مديريتي، اعضاي هيأت علمي و مديران خبره دانشگاههاي آزاد اسلامي با دارا بودن خصوصياتي بوده كه 26 نفر از آنها به روش نمونهگيري غيراحتمالي قضاوتي انتخاب گرديدند. در بخش كمّي جامعه آماري شامل كليهي مديران و كاركنان (اعم از هيأت علمي و غيرهيأت علمي) دانشگاههاي آزاد اسلامي استان خراسان شمالي (با فرض شروطي) در مهر ماه سال 1402 بوده كه با 594 نفر چارچوب جامعه آماري بخش كمّي را تشكيل ميدادند. از اين جامعه، نمونهاي 240 نفري به روش نمونهگيري طبقهاي دو مرحلهاي با تخصيص متناسب انتخاب شد. ابزار اصلي تحقيق پرسشنامه بوده كه روايي آن بهصورت صوري و
Today, knowledge is recognized as the source of fundamental changes and knowledge creation plays a fundamental role in the development and transformation of societies and helps improve human resources. Universities and higher education institutions, with the help of their professors and staff, can play an important role in improving knowledge creation, and open innovation is a new approach that deeply challenges the traditional approach to innovation management and is one of the new topics in management sciences. Therefore, the main goal of this research is to design a knowledge creation model with an open innovation approach at Islamic Azad University. The research method of this research is applied in terms of its development objective and mixed method (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section (Delphi panel) included all experts and specialists in management sciences, faculty members and expert managers of Islamic Azad Universities with the following characteristics, 26 of whom were selected using a non-probability judgmental sampling method. In the quantitative part, the statistical population included all managers and employees (both faculty and non-faculty) of Islamic Azad Universities in North Khorasan Province (with certain conditions) in October 1402, which constituted the framework of the quantitative part of the statistical population with 594 people. From this population, a sample of 240 people was selected using a two-stage stratified sampling method with proportional allocation. The main research tool was a questionnaire, whose validity was examined in tealpha coefficient. The results of the Delphi technique
Keywords: Knowledge creation-combination, open innovation knowledge, sharing of new technology, Islamic Azad University.
