ارائه مدل عوامل اثرگذار بر هوش فرهنگی رهبر به کمک تئوری داده بنیاد
الموضوعات :غلامرضا سروری 1 , سعید رازقی 2 , حمید محمودیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2 - گروه مدیریت،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
3 - گروه مدیریت،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی :هوش فرهنگی, ساختار سازمانی, عملکرد سازمانی, فرهنگ, استراتژی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ، ارائه مدل عوامل اثرگذار بر هوش فرهنگی رهبر به کمک تئوری داده بنیاد می باشد. جامعه آماری را خبرگان حرفه ای و دانشگاهی رشته های حسابداری و مالی تشکیل داده و روش نمونهگیری به صورت هدفمند بوده که در نهایت از 20 نفر از جامعه آماری مصاحبه بهعمل آمد. سپس با استفاده از نتایج مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان، طی مرحله کدگذاری و نیز با الهام از ادبیات نظری و تجربی موضوع، کدهایی شناسایی شده و در مقوله های مختلفی دسته بندی گردیدند. بر مبنای نتایج حاصل از مصاحبه با خبرگان و با توجه به شاخص ها و مولفه های حاصله ، یک مدل ارایه گردید. نتایج نشان داد که مولفه های مولفه های فردی و مولفه های جمعیت شناختی جزو عوامل علّی اثرگذار بر هوش فرهنگی به شمار می آیند ؛ عوامل شخصیتی مولفه های سازمانی نیز جزو عوامل زمینه ساز برای آن به شمار می روند ؛ در حالی که تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش مستمر راهبردهای تعریف شده می باشند . "استراتژی های هوش فرهنگی" و "هوش دانش فرهنگی " نیز شرایط مداخله گر محسوب می گردند.