الگوی جانشینپروری برای بانکهای ایران: یک مطالعه پدیدار شناسی
الموضوعات :ژیلا محمدی 1 , داریوش غلام زاده 2 , وحیدرضا میرابی 3 , احمد ودادی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: جانشینپروری, بانکهای ایرانی, مطالعه پدیدارشناسی,
ملخص المقالة :
صاحبنظران موضوع جانشینپروری را از مهمترین چالشهای پیش روی سازمانهای امروزی بهویژه بانکها میدانند. هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب برنامههای جانشینپروری در بانکهای ایران بود. روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع پدیدارنگاری بود. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با شیوه مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. حجم نمونه تعداد 12 نفر از خبرگان و متخصصان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابعاد و مولفهها به روش کدگذاری (باز، محوری، انتخابی) شناسایی شدند. در این مطالعه عوامل راهبردی، مدیریت استعداد، حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد، عوامل فرهنگی و برنامههای آموزشی-توسعهای بهعنوان الزامات جانشینپروری، عوامل اطلاعاتی – تکنولوژیکی و عوامل فردی – انگیزشی به عنوان عوامل تسهیلکننده و مدیریت مسیر شغلی، مدیریت عملکرد و منابع – زیرساختها بهعنوان شرایط زمینهای شناسایی شدند. نتیجهگیری نهایی اینکه فرایند جانشینپروری از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و بانکها هم از این امر مستثنی نیستند و باید در فرآیند جانشینپروری تمامی جوانب مد نظر قرار گیرد.
_||_