تأثیر یادگیری مشارکتی از طریق یک شبکه اجتماعی برای تقویت مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
الموضوعات :
1 - گروه زبان و ادبیات واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات دانشکاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت اله آملی، آمل، ایران
الکلمات المفتاحية: شبکه اجتماعی, مهارت نوشتاری, یادگیری مشارکتی,
ملخص المقالة :
محققین تلاش کردهاند تا با انتخاب یک رسانه اجتماعی همخوان (ادمودو) که به تمامی معلمان و دانشآموزان در سراسر جهان خدمات آموزشی ایمن و رایگان ارائه میدهد، تأثیر یادگیری مشارکتی از طریق یک شبکه اجتماعی برای تقویت مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی را بررسی کنند. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پایه دهم دوره متوسطه دوم مدراس پسرانه و دخترانه آیت اله آملی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس نرمافزار محاسبه حجم نمونه جیپاور، تعداد 24 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شدند و با راهنمایی محقققین در شش گروه کوچک در سایت ادمودو ثبت نام کردند. سپس در دو مرحله مختلف از آنها خواسته شد که ابتدا یک داستان کوتاه با همکاری همسالان خود از طریق سایت ادمودو بنویسند و پس از پایان فعالیت گروهی، هر دانش آموز موظف شد به تنهایی یک داستان را بنویسد. آزمونهای نوشتاری بر اساس مدل (Alderson & Tankó, 2010) توسط دو ارزیاب (محققین) نمرهگذاری شد. همبستگی پیرسون برای بررسی پایایی نمرات بین ارزیابها اجرا شد و نتایج (Pearson r = 0.81 p <.05,) توافق معنیداری را بین دو ارزیاب در هر دو آزمون نشان داد.