تأثیر یادگیری مشارکتی از طریق یک شبکه اجتماعی برای تقویت مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
1 - گروه زبان و ادبیات واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات دانشکاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت اله آملی، آمل، ایران
کلید واژه: شبکه اجتماعی, مهارت نوشتاری, یادگیری مشارکتی,
چکیده مقاله :
محققین تلاش کردهاند تا با انتخاب یک رسانه اجتماعی همخوان (ادمودو) که به تمامی معلمان و دانشآموزان در سراسر جهان خدمات آموزشی ایمن و رایگان ارائه میدهد، تأثیر یادگیری مشارکتی از طریق یک شبکه اجتماعی برای تقویت مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی را بررسی کنند. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پایه دهم دوره متوسطه دوم مدراس پسرانه و دخترانه آیت اله آملی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس نرمافزار محاسبه حجم نمونه جیپاور، تعداد 24 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شدند و با راهنمایی محقققین در شش گروه کوچک در سایت ادمودو ثبت نام کردند. سپس در دو مرحله مختلف از آنها خواسته شد که ابتدا یک داستان کوتاه با همکاری همسالان خود از طریق سایت ادمودو بنویسند و پس از پایان فعالیت گروهی، هر دانش آموز موظف شد به تنهایی یک داستان را بنویسد. آزمونهای نوشتاری بر اساس مدل (Alderson & Tankó, 2010) توسط دو ارزیاب (محققین) نمرهگذاری شد. همبستگی پیرسون برای بررسی پایایی نمرات بین ارزیابها اجرا شد و نتایج (Pearson r = 0.81 p <.05,) توافق معنیداری را بین دو ارزیاب در هر دو آزمون نشان داد.
The researchers have tried to evaluate the effect of collaborative learning through a social network to improve students' writing skills by choosing a compatible social media (Edmodo). Therefore, project-based learning through social networks has been the theoretical background of this study. The statistical population of this research was the 10th-grade students of the senior high school of Ayatollah Amoli in the academic year of 1401-1400. Based on the GPower sample size calculation software, 24 people were selected as a statistical sample by purposive sampling method. They were selected by random assignment and registered in Edmodo website in six small groups. Then, in two different stages, they were asked to first write a short story in collaboration with their peers using Edmodo , and after that, each student was required to write a story alone. The written tests were scored by two evaluators (researchers) based on a model (Alderson & Tankó, 2010) that ranks the writings on a scale of 1 to 6. Pearson's correlation was performed to check the reliability of the scores between the raters and the results (Pearson r = 0.81 p < .05) showed a significant agreement between the two raters.