تعیین وضعیت استارت آپ های خدماتی مجازی ایران از نظر مولفه های مدل بازاریابی بین الملل استارت آپ های خدماتی مجازی ایران
الموضوعات :مصطفی رسول رویسی 1 , همایون یوسفی 2 , ادریس محمودی 3
1 - گروه مدیریت، واحد بین الملل خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر، خرمشهر، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی بین الملل, استارت آپ های ایرانی, استارت آپ های خدماتی مجازی ایران, مدل استارت آپ,
ملخص المقالة :
چکیده هدف: این پژوهش به دنبال ارائه مدل بازاریابی بین الملل استارتآپهای خدماتی مجازی ایران و تعیین وضعیت آنها میباشد. در این مطالعه، مهمترین مولفهها و روابط بین مولفهها، اعتبار مدل و وضعیت استارتآپهای خدمات مجازی ایران از نظر مولفههای مدل تعیین شدند. روش تحقیق: روش اجرای پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی برای شناسایی مولفههای اصلی مدل از ابزار تحلیل تم استفاده شده است که دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و روش گلوله برفی، از 12 نفر از خبرگان این حوزه (مدیران استارت آپ ها و اساتید دانشگاه) استخراج شده است. در مرحله کمی پژوهش، به منظور آزمون مدل، پرسشنامهای با طیف لیکرت تنظیم شد که بعد از توزیع 190 پرسشنامه، 123 پاسخنامه جمعآوری گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش، بیانگر این است که 9 عامل اصلی مدل شامل چهار مولفهی مشخصات کشور مقصد، ویژگیهای دانشی شرکت، طبقهبندی مشتریان بینالملل و ساختار شرکت به عنوان متغیرهای مستقل و سه مولفهی تجربه بینالمللی شرکت، کسب تجربه و آموزش، و استراتژیها به عنوان متغیرهای تعدیلکننده و در نهایت دو مولفهی ارتباطات و مهارتهای بازاریابی به عنوان متغیرهای وابسته هستند. همچنین اعتبار روابط بین مولفهها و برازش مدل مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مشخص شد که وضعیت استارتآپهای خدمات مجازی ایران از نظر مولفههای مدل مطلوب نبوده است. بنابراین باید در ساختار، رویکرد، قوانین، تجربه بینالمللی، آموزش، نوع استراتژی، مهارت، ارتباطات و شیوههای بازاریابی بینالملل بازنگری اساسی صورت پذیرد. کلید واژهها: بازاریابی بین الملل، استارتآپهای ایرانی، استارتآپهای خدماتی مجازی ایران.