تعیین وضعیت استارت آپ های خدماتی مجازی ایران از نظر مولفه های مدل بازاریابی بین الملل استارت آپ های خدماتی مجازی ایران
محورهای موضوعی : بازاریابیمصطفی رسول رویسی 1 , همایون یوسفی 2 , ادریس محمودی 3
1 - گروه مدیریت، واحد بین الملل خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر، خرمشهر، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: بازاریابی بین الملل, استارت آپ های ایرانی, استارت آپ های خدماتی مجازی ایران, مدل استارت آپ,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: این پژوهش به دنبال ارائه مدل بازاریابی بین الملل استارتآپهای خدماتی مجازی ایران و تعیین وضعیت آنها میباشد. در این مطالعه، مهمترین مولفهها و روابط بین مولفهها، اعتبار مدل و وضعیت استارتآپهای خدمات مجازی ایران از نظر مولفههای مدل تعیین شدند. روش تحقیق: روش اجرای پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی برای شناسایی مولفههای اصلی مدل از ابزار تحلیل تم استفاده شده است که دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و روش گلوله برفی، از 12 نفر از خبرگان این حوزه (مدیران استارت آپ ها و اساتید دانشگاه) استخراج شده است. در مرحله کمی پژوهش، به منظور آزمون مدل، پرسشنامهای با طیف لیکرت تنظیم شد که بعد از توزیع 190 پرسشنامه، 123 پاسخنامه جمعآوری گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش، بیانگر این است که 9 عامل اصلی مدل شامل چهار مولفهی مشخصات کشور مقصد، ویژگیهای دانشی شرکت، طبقهبندی مشتریان بینالملل و ساختار شرکت به عنوان متغیرهای مستقل و سه مولفهی تجربه بینالمللی شرکت، کسب تجربه و آموزش، و استراتژیها به عنوان متغیرهای تعدیلکننده و در نهایت دو مولفهی ارتباطات و مهارتهای بازاریابی به عنوان متغیرهای وابسته هستند. همچنین اعتبار روابط بین مولفهها و برازش مدل مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مشخص شد که وضعیت استارتآپهای خدمات مجازی ایران از نظر مولفههای مدل مطلوب نبوده است. بنابراین باید در ساختار، رویکرد، قوانین، تجربه بینالمللی، آموزش، نوع استراتژی، مهارت، ارتباطات و شیوههای بازاریابی بینالملل بازنگری اساسی صورت پذیرد. کلید واژهها: بازاریابی بین الملل، استارتآپهای ایرانی، استارتآپهای خدماتی مجازی ایران.
Purpose: This research seeks to provide a model for international marketing of Iran's virtual service startups. In this study, the most important components of the International marketing of Iran's virtual service startups, the relationships between the components, the validity of the model, and the status of Iran's virtual service startups were determined in terms of the model's components. Research Methodology: The current research method is mixed exploratory (qualitative-quantitative). In the qualitative phase of the research, to identify the main components of the model, the theme analysis tool and semi-structured interview with the snowball method of 12 startup industry experts (startup managers and university professors) have been used. Findings: The findings of this research indicate that the 9 main factors of Iran's international virtual service marketing model include four components: characteristics of the destination country, knowledge characteristics of the company, classification of international customers and the structure of the company as independent variables and three components such as: the international experience of the company, the acquisition of experience and education and strategies as moderating variables and finally two components: communication and marketing skills as dependent variables. Also, the validity of the relationships between the components and the fit of the model were confirmed. Conclusion: Based on the results of the research, it was found that the status of virtual service startups in Iran was not favorable in terms of model components. Therefore, the structure, approach, rules, international experience, training, type of strategy,