• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثرمنفی ناپایداری رفتار اجتماعی بر روابط بین-فردی
        ابراهیم احمدی
        شخصیت فرد معمولا ً بر اساس رفتارهایی تعریف می شود که فرد در بیشتر مواقعانجام می دهد،امابه تغییر پذیریاینرفتارهاکمتر توجه می شود.به همیندلیلپژوهشمی خواسـت بررسـی کنـدکه آیا سازه های پویای شخصیت، یعنی میزان تغییراترفتارفرددر موقعیت هـای مختلـف و در طـولزمان، می توانند کیف چکیده کامل
        شخصیت فرد معمولا ً بر اساس رفتارهایی تعریف می شود که فرد در بیشتر مواقعانجام می دهد،امابه تغییر پذیریاینرفتارهاکمتر توجه می شود.به همیندلیلپژوهشمی خواسـت بررسـی کنـدکه آیا سازه های پویای شخصیت، یعنی میزان تغییراترفتارفرددر موقعیت هـای مختلـف و در طـولزمان، می توانند کیفیت روابطبین-فردیاورا پیش بینی کنند یا خیـر.پـژوهش حاضـر از میـان ایـنسازه ها برناپایداری رفتار اجتماعی متمرکز شد؛ یعنیمیزان پراکندگی رفتـار هـای بـین-فـردی یـکشخصدر محیط اجتماعی خودش.فرضیه این بود که هر قدر رفتار اجتمـاعی فـرد ناپایـدار تـر باشـد،کیفیت روابطبین فردیاو کمتر است.طرح پژوهشحاضـرهمبسـتگیاسـت..از میـان کارمنـد هـایبخش اداری دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قم،68نفر داوطلب شرکت در پژوهش شـدندومقیـاس رفتـاراجتماعی، پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیت، مقیاس هیجان های شـغلیرا تکمیـل کردنـد.یافتـه هـایحاصل ازتحلیل رگرسیوننشان داد که همکاران هنگام تعامل با افرادی که رفتار اجتماعی آنها ناپایـداراست دچار احساس ناخوشایند می شوند و از برقراری رابطه با این افراد دوری می کنند.ایـن یافتـه هـانشان می دهند که سازه های پویای شخصیت نیز، علاوه بر صفتهای ایستای شخصیت، می تواننـد بـرمتغیرهای وابسته ای همچون کیفیت روابطبین-فردی اثر بگذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - انگیزش پیشرفت تحصیلی:نقش عوامل فردی و خانوادگی
        نیره پریشانی سهراب عبدی زرین
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سبکهای فرزندپروری، هوش هیجانی و خودکارآمدی بـاانگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانانبود.در این پژوهش همچنین نقش میانجی گری خودکارآمـدی وهوش هیجانی در رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری با انگیزش پیشرفت تحصیلی و نقش میـانجیگریخودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سبکهای فرزندپروری، هوش هیجانی و خودکارآمدی بـاانگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانانبود.در این پژوهش همچنین نقش میانجی گری خودکارآمـدی وهوش هیجانی در رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری با انگیزش پیشرفت تحصیلی و نقش میـانجیگریخودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی بررسی شـد.روش پـژوهش ازنوع توصیفی همبستگی بود.نمونۀ پژوهش متشکل از400آزمودنی)200دختر،200پسر(بود کـهبر اساسجدول مورگان و به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از بین چهار دبیرسـتان ناحیـۀ5آموزش و پرورش شهر اصفهان در ایران انتخاب شدند.رابطۀ بین همـۀ عوامـل بـه صـورت مجـزا بـااستفاده از ضریب همبستگی و نقش مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پیش بین با استفاده از تحلیـلمسیر محاسبه شد.همچنین در تحلیل داده ها نرم افزارAmos18استفاده گردیـد.نتـایج نشـانداد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی و هـوش هیجـانی در انگیـزش پیشـرفت تحصـیلیدانش آموزان نوجوان نقش مثبت معنادار)0.01p<(داشتند، این در حالی بود که سـبک هـای سـهلگیرانه و مستبدانه نقش مستقیم معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند.نتایج اثـرات کلـیمدل نشان داد، خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطـۀ بـین سـبک مقتدرانـه را بـا انگیـزش پیشـرفتتحصیلی)0.01p<(و همچنین رابطه ی بین سبک های سـهل گیرانـه و مسـتبدانه را بـا انگیـزشپیشرفت تحصیلی)p<0.05(میانجی گری مـی کننـد.همچنـین خودکارآمـدی رابطـه بـین هـوشهیجانی را با انگیزش پیشرفت تحصیلی)0.01p<(میانجیگری می کـرد.نتـایج پـژوهش نشـان دادعملکرد تحصیلی نوجوانان بیشتر تحـت تـأثیر عقایـد خودکارآمـدی و هـوش هیجـانی مـیباشـدکهمشاوران و والدین در این زمینه نقش بسزایی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی عوامل موثر اقتصادی–اجتماعی بر بی تفاوتی اجتماعی دانشجویان)مورد مطالعه دانشجویان شهر اردبیل(
        ایرج ساعی ارسی هادی بهاری
        تمایل جوانان به عدم دخالت در امور و مشارکت آنها در مسائل گوناگون اجتماعی ، سیاسی واقتصادی ، تهدیدی بزرگ با عنوان بی تفاوتی اجتماعی را مطرح می کند که به مرور زمان همۀساختارها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثراجتماعی-اقتصادی بر چکیده کامل
        تمایل جوانان به عدم دخالت در امور و مشارکت آنها در مسائل گوناگون اجتماعی ، سیاسی واقتصادی ، تهدیدی بزرگ با عنوان بی تفاوتی اجتماعی را مطرح می کند که به مرور زمان همۀساختارها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثراجتماعی-اقتصادی بر بی تفاوتی اجتماعی دانشجویان در شهر اردبیل هست.روش پژوهشپیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بوده است.از400نفر دانشجوکه از بین17500نفراز دانشجویان در حال تحصیل در سه مقطع فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه های)پیام نور و محقق اردبیلی(شهر اردبیل در سال تحصیلی94-93از طریق نمونه گیری طبقه بندیشده متناسب با حجم نمونه انتخاب شده و اطلاعات مربوط به پژوهش مورد نظر جمع آوری گردید.متغیر وابسته این پژوهش)بی تفاوتی اجتماعی(و متغیر های مستقل شامل)محرومیت نسبی ،تحلیل هزینه-پاداش ، رضایت اجتماعی ، طبقه اجتماعی ، احساس بی قدرتی و امید به آینده(بودهاست.یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل پژوهش و بی تفاوتی اجتماعیدانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.علاوه بر این با توجه به نتایجی که در رگرسیون چند متغیرهاین پژوهش بدست آمد این است که در بین متغیرهای مستقل ، متغیر احساس بی قدرتی با ضریب)371/0(و بعد از آن متغیرهای امید به آینده و تحلیل هزینه-پاداشبه ترتیب با ضریب)249/0-(و)169/0(بیشترین تاثیر را بر متغیر بی تفاوتی اجتماعی داشته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش پارک و فضای بازی شهری در ایجاد خلاقیت در کودکان
        لیلا شیخی سیامک پناهی
        نقش پارک و فضای بازی شهری در ایجاد خلاقیت در کودکانبرایطراحیفضاییبرایکودکانازاصولاولیه،شناختخصوصیاتروانشناختیکودکاندرسنینمختلف،درکنیازهاوعلایقکودکان،اینکهدرچهسنیچهفعالیتیرادوستدارندودرچهاوقاتیفعالیتهایگروهیراانتخابمیکنند،چهرنگهاییآنانرابههیجانمیآورد،چهبازیهاییرادوستدارن چکیده کامل
        نقش پارک و فضای بازی شهری در ایجاد خلاقیت در کودکانبرایطراحیفضاییبرایکودکانازاصولاولیه،شناختخصوصیاتروانشناختیکودکاندرسنینمختلف،درکنیازهاوعلایقکودکان،اینکهدرچهسنیچهفعالیتیرادوستدارندودرچهاوقاتیفعالیتهایگروهیراانتخابمیکنند،چهرنگهاییآنانرابههیجانمیآورد،چهبازیهاییرادوستدارند،کداموسایلبازیراانتخابمیکنند،درچهزمینههایبازیاحساسامنیتوآرامشبیشتریمیکنندوهمهوهمهفاکتورهاییهستندکهبرایطراحیمعماریموفقبرایکودکانلازمبهبررسیوشناختهستند.امروزهبوستانهایشهریدرمقیاسهایکوی،محله،ناحیه،منطقهوشهرونیزبوستانهایخطیطراحیوساختهمیشوند.باتوجهبهحضورمداوم خانوادههاوکودکاندرکلیهبوستانهاینقش پارک و فضای بازی شهری در ایجاد خلاقیت در کودکانبرایطراحیفضاییبرایکودکانازاصولاولیه،شناختخصوصیاتروانشناختیکودکاندرسنینمختلف،درکنیازهاوعلایقکودکان،اینکهدرچهسنیچهفعالیتیرادوستدارندودرچهاوقاتیفعالیتهایگروهیراانتخابمیکنند،چهرنگهاییآنانرابههیجانمیآورد،چهبازیهاییرادوستدارند،کداموسایلبازیراانتخابمیکنند،درچهزمینههایبازیاحساسامنیتوآرامشبیشتریمیکنندوهمهوهمهفاکتورهاییهستندکهبرایطراحیمعماریموفقبرایکودکانلازمبهبررسیوشناختهستند.امروزهبوستانهایشهریدرمقیاسهایکوی،محله،ناحیه،منطقهوشهرونیزبوستانهایخطیطراحیوساختهمیشوند.باتوجهبهحضورمداوم خانوادههاوکودکاندرکلیهبوستانهایشهریدرمقیاس هایمتفاوت،لازماستاینفضاهابانیازهاوقابلیتهای رشدجسمیوشناختیکودکانسازگاریداشتهوضمن جبرانخلاارتباطآنهاباطبیعت-بهویژه-بهشکوفاییتواناییهایخلاقهآنهانیزکمککنند.درسالهایاخیر بهعلتکمبودفضاهایبازیمطلوب،بخشقابلتوجهیازاوقاتفراغتکودکانبهتماشایتلویزیونسپری میشودکهنتیجهآنکاهشتحرکفیزیکیوعدمتعامل آنانبامحیطاست.ایندرحالیاستکهتعامل محیطیدردورانخردسالیودبستانلازمهرشدو شکوفاییتواناییهایفیزیکیوشناختیاستوبرشکل گیریشاکلهوجودیکودکانورشدجسمیوروانیآنان تاثیربهسزاییدارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رفتار و آموزش در مثنوی معنوی ِ مولانا جلال الدین محمد بلخی
        جواد طاهری
        آموزشوتربیتفرایندیاستتدریجیکهدرزندگیبشرهمارهیکیازمهمتریننگرانیهایویبوده،بههمیندلیل،بررسیتأثیرآرایمربیانبزرگدرچگونگیرفتارهایاجتماعیانسانهاازاهمیتویژهایبرخورداراست.دراینمیانمربیانعارفنیزبااستفادهازاندیشههایعرفانی،بهبهبودوضعیتاجتماعیوفردیزندگیانسانهاسامانبخشیدهاند.یکیازبزر چکیده کامل
        آموزشوتربیتفرایندیاستتدریجیکهدرزندگیبشرهمارهیکیازمهمتریننگرانیهایویبوده،بههمیندلیل،بررسیتأثیرآرایمربیانبزرگدرچگونگیرفتارهایاجتماعیانسانهاازاهمیتویژهایبرخورداراست.دراینمیانمربیانعارفنیزبااستفادهازاندیشههایعرفانی،بهبهبودوضعیتاجتماعیوفردیزندگیانسانهاسامانبخشیدهاند.یکیازبزرگترینمربیانعارف،مولویشاعروعارفبزرگقرنهفتمهجریاستکهدراینحوزهصاحبنظریهاست.درتحقیقحاضرضمنبررسیاندیشههایویدرباره یبرخیآموزههایتربیتیبررفتارهایآموزشیاعضایهیأتعلمیزبانوادبیاتفارسیدانشگاههایآزاداسلامیمنطقهی12پرداختهشدهاست.جامعهیآماریاینپژوهش،مربوطبهسال93-92است.کهدرآناز ِروشپیمایشبادوپرسشنامهمحققساختهبا24گویهبامتغیرهایموردنظرپژوهشاستفادهشدهاست.رواییابزاربهطریقرواییمحتواییوپایاییآنازطریقآزمونمجددو ِآلفایکرانباخباضریبهمبستگی71/0پرسشنامهیاولو79/0پرسشنامهیدومتأییدگردید.ِتحلیلدادههابااستفادهازآمارتوصیفیواستنباطیواریانسیکراههورگرسیونچندمتغیرهوناپارامتریکفریدمنبااستفادهازنرمافزارspssانجامگردیدهاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه بین هوش معنوی، نگرش و میزان التزام عملی به نماز در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بافق
        طیبه غلامزاده بافقی
        هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه بین هوش معنوی و التزام عملی به نماز در بیندانشجویان دانشگاه پیام نور می باشد.نمونه پژوهش شامل80نفر از دانشجویان مقطع کارشناسیرشته های علوم انسانی است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند.جهت جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه میز چکیده کامل
        هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه بین هوش معنوی و التزام عملی به نماز در بیندانشجویان دانشگاه پیام نور می باشد.نمونه پژوهش شامل80نفر از دانشجویان مقطع کارشناسیرشته های علوم انسانی است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند.جهت جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه میزان التزام عملی به نماز که از چهار زیر مقیاس تشکیل شده ؛استفاده گردیده است.روش تحقیق ، توصیفی–همبستگی می باشد.دراین تحقیق، متناسب بامتغیرهای مورد مطالعه و نوع داده های جمع آوری شده ، به منظور توصیف آنان ازشاخصهایمیانگین ، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره ها استفادهشد.در مرحلهتحلیلآماری، با توجه بهماهیت مقیاس اندازهگیری که از نوع فاصلهای استجهتتحلیلدادههاازروش تحلیل رگرسیونسلسله مراتبی، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانساستفاده شد.سطح معناداری آزمون برابر با)0.01(و سطح اطمینان برابر با)0.99(در نظر گرفته شده است.نتایج نشان می دهد که رابطهبین هوش معنوی و میزان التزام عملی به نماز معنادار است.با توجه به علامت ضریب همبستگی کهمثبت است ، رابطه بین دو متغیر مستقیم است.با توجه به سطح معناداری که در همه مولفه هاکمتر از خطای مفروض در پژوهش)0.01(می باشد رابطه بین هوش معنوی و مولفه های التزامعملی به نماز ، معنادار و مستقیم است.به عبارت دیگر بهمه مولفه ا افزایش میزان هوش معنویهای مقیاس التزام عملی به نماز نیز افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش واسطه ای مکانیزم های دفاعی دررابطه بین ویژگی های شخصیتی وتعارضات زناشویی
        اصغر جعفری اعظم هاشمی
        پژوهشحاضرباهدفتعییننقشواسطهایمکانیسمهایدفاعیدررابطهویژگیهایشخصیتیوتعارضاتزناشوییانجامشد.روشپژوهشهمبستگیبود.ازبینزناندارای5سالزندگیمشترکزناشوییکهبهفرهنگسرایفاطمهزهراومرکزمشاورهبهرواندرقزوینمراجعهمیکردند،100زنبهروشنمونهگیریدردسترسانتخابشدند.دادههابوسیلهپرسشنامههایسبکهایدف چکیده کامل
        پژوهشحاضرباهدفتعییننقشواسطهایمکانیسمهایدفاعیدررابطهویژگیهایشخصیتیوتعارضاتزناشوییانجامشد.روشپژوهشهمبستگیبود.ازبینزناندارای5سالزندگیمشترکزناشوییکهبهفرهنگسرایفاطمهزهراومرکزمشاورهبهرواندرقزوینمراجعهمیکردند،100زنبهروشنمونهگیریدردسترسانتخابشدند.دادههابوسیلهپرسشنامههایسبکهایدفاعی اندروزوهمکاران)1993(، تعارضاتزناشوییثنایی و براتی)1380(و ویژگیهایشخصیتیکوستا و مک کری)1992(جمعآوریوباروشهایآماریضریبهمبستگیپیرسونوتحلیلرگرسیونچندگانهتحلیلشدند.یافتههایپژوهشنشاندادکهبینویژگیهایشخصیتیوتعارضاتزناشوییرابطهمعناداریوجودداردومکانیسمهایدفاعیدررابطهبینویژگیهایشخصیتوتعارضاتزناشویینقشواسطهایدارد)05/0P<.(ویژگیهایشخصیتیازطریقمکانیسمهایدفاعیرشدیافته،روانآزرده،ورشدنایافتهتعارضاتزناشوییراپیشبینیمیکنند.نتیجهگیری:نقشواسطهایمکانیسمهایدفاعیدررابطهبینویژگیهایشخصیتیوتعارضاتزناشوییجزییاست.مکانیسمهایدفاعیتاثیرویژگیهایشخصیتیرابرتعارضاتزناشوییکاهشمیدهدامااینتاثیرکاملنیست،یعنیرابطهویژگیهایشخصیتیوتعارضاتزناشوییهمچنانمعنادارباقیمیماند.لذابهمنظورکاهشتعارضاتزناشویی،علاوهبرویژگیهایشخصیتی،لازماست،زمینهبهکارگیریمکانیسمهایدفاعیرشدیافتهنیزفراهمشود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی میزان استفاده از روشهای تدریس پژوهش محورتوسط دبیران و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
        سپیده یوسفیان فرزانه بازدار
        هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی دبیران یکی از دبیرستان های شهر زنجان، با روشهایتدریس پژوهش محور بهمنظور ارائۀ راهکارهای بهبود و ارتقای دانش و مهارتهای آنان است.روشانجام پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعۀ آماری کلیۀ دبیران شاغل به تدریس در دبیرستان مذکور درسالتحصیلی94-93است. چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی دبیران یکی از دبیرستان های شهر زنجان، با روشهایتدریس پژوهش محور بهمنظور ارائۀ راهکارهای بهبود و ارتقای دانش و مهارتهای آنان است.روشانجام پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعۀ آماری کلیۀ دبیران شاغل به تدریس در دبیرستان مذکور درسالتحصیلی94-93است.نمونۀ آماری شامل40نفر از معلمان است که به روش نمونهگیریخوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند.در این تحقیق از ابزار محققساختهشاملپرسشنامه)حاوی35سؤال بستهپاسخ با طیف لیکرت(استفاده شده است.دادهها در دو سطحتوصیفی)بااستفاده از جدولهای توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار(و استنباطیبا استفاده از آزمون2،ZوF(تجزیه و تحلیل شدند.عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آناست که میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از روشهای تدریس پژوهش محوردر حد پایینتر ازمتوسط بود.میانگین نمره آزمون سنجش میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از این روشها89/10)در مقیاس20نمرهای(بهدست آمده و بین میانگین نمرهها بر حسب متغیرهای جنسیت، مدرکتحصیلی، رشته تحصیلی و سابقۀ خدمت تفاوت معنادار وجود دارد.بیشترین میانگین نمرهها مربوطبه معلمان گروه علوم پایه با مدرک فوق لیسانس و سابقه10تا19سال و کمترین آنها مربوط بهمعلمان گروه علوم انسانی با مدرک لیسانس و سابقۀ بالای20تا29سال بود.پس از آموزشروشهای تدریس پژوهش محور با استفاده از برگزاری کارگاههای آموزشی ،تدوین بروشور وجزوهآموزشی ، میزان آشنایی به75/15افزایش یافت.ازمقایسه نمرات در مهر و دی ماه دانش آموزان درکلیه پایه ها و رشته ها نشان می دهد پیشرفت تحصیلی در رشته های تجربی محسوستر می باشد.که احتمالا به دلیل استفاده از روشهای اکتشافی وآزمایشگاهی در آنها می باشد. پرونده مقاله