بررسی میزان استفاده از روشهای تدریس پژوهش محورتوسط دبیران و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسپیده یوسفیان 1 , فرزانه بازدار 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد سلامی واحد زنجان گروه تحقیقات آموزشی ، واحد زنجان
دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان ، ایران
2 - دکتری فلسفه اخلاق ، مدرس دانشگاه، زنجان ، ایران، عضو هیئت علمی پژوهشسرای دکتر غضنفریان
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان, دبیران, کلید واژه:روش تدریس, پژوهش محور,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی دبیران یکی از دبیرستان های شهر زنجان، با روشهایتدریس پژوهش محور بهمنظور ارائۀ راهکارهای بهبود و ارتقای دانش و مهارتهای آنان است.روشانجام پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعۀ آماری کلیۀ دبیران شاغل به تدریس در دبیرستان مذکور درسالتحصیلی94-93است.نمونۀ آماری شامل40نفر از معلمان است که به روش نمونهگیریخوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند.در این تحقیق از ابزار محققساختهشاملپرسشنامه)حاوی35سؤال بستهپاسخ با طیف لیکرت(استفاده شده است.دادهها در دو سطحتوصیفی)بااستفاده از جدولهای توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار(و استنباطیبا استفاده از آزمون2،ZوF(تجزیه و تحلیل شدند.عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آناست که میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از روشهای تدریس پژوهش محوردر حد پایینتر ازمتوسط بود.میانگین نمره آزمون سنجش میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از این روشها89/10)در مقیاس20نمرهای(بهدست آمده و بین میانگین نمرهها بر حسب متغیرهای جنسیت، مدرکتحصیلی، رشته تحصیلی و سابقۀ خدمت تفاوت معنادار وجود دارد.بیشترین میانگین نمرهها مربوطبه معلمان گروه علوم پایه با مدرک فوق لیسانس و سابقه10تا19سال و کمترین آنها مربوط بهمعلمان گروه علوم انسانی با مدرک لیسانس و سابقۀ بالای20تا29سال بود.پس از آموزشروشهای تدریس پژوهش محور با استفاده از برگزاری کارگاههای آموزشی ،تدوین بروشور وجزوهآموزشی ، میزان آشنایی به75/15افزایش یافت.ازمقایسه نمرات در مهر و دی ماه دانش آموزان درکلیه پایه ها و رشته ها نشان می دهد پیشرفت تحصیلی در رشته های تجربی محسوستر می باشد.که احتمالا به دلیل استفاده از روشهای اکتشافی وآزمایشگاهی در آنها می باشد.