هدف این پژوهش ارائۀ الگوی مناسب حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه بوده است. روش پژوهش از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ کارشناسان و دبیران شاغل در آموزشوپرورش استثنایی استان مرکزی (85 نفر کا چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائۀ الگوی مناسب حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه بوده است. روش پژوهش از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ کارشناسان و دبیران شاغل در آموزشوپرورش استثنایی استان مرکزی (85 نفر کارشناس و دبیر) بود؛ که با استفاده از جدول مورگان، 70 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش کار در این پژوهش از نوع آمیخته بود که در ابتدا با روش مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک ردهبالا اقدام به جمعآوری دادهها اطلاعاتی درباره مؤلفهها و شاخصهای حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه شده و پس از مشخص شدن مؤلفهها و شاخصها؛ پرسشنامۀ باز پاسخ جهت جمعآوری و تحلیل این مؤلفهها از دبیران شاغل در مدارس حرفهآموزی کل استان به شیوۀ مصاحبه نیمه مدون، تدوین و به مرحله اجرا درآمد که پس از تحلیل متنهای مصاحبهها، گویهها جهت تهیه یک پرسشنامه ۳۶ سؤالی با 5 مؤلفه بهدستآمده از تحلیل دادههای مصاحبهها در قالب پرسشنامه ۵ گزینهای طرح لیکرت به دست آمد. پایایی پرسشنامه 0.869 بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از درصد فراوانی نسبی، میانگین و نما و میانه استفاده شد. نتایج پایانی تحقیق بیانگر آن است که در بحث حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه، کلیۀ شاخصها نیاز به بازنگری داشت وجای مؤلفۀ بهزیستی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز در این زمینه بسیار خالی بود و این مؤلفه در مبحث حرفهآموزی نادیده گرفتهشده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک و با روش نیمه آزمایشی انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه بیماران مبتلا به اختلال دو چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک و با روش نیمه آزمایشی انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مجموعهی سرای احسان (مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن) در حومهی شهر تهران، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر جهت اجرای درمان آموزش اختصاصی سازی خاطرات و 15 نفر گروه گواه) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها آزمون حافظه زندگینامهای، پرسشنامه توانایی حل مسئله استفاده شد. مداخله نیز پروتکل آموزش اختصاصی سازی خاطرات بود. جهت آزمون فرضیه اصلی پژوهش از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد مداخله بر مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران گروه آزمایش اثر معناداری دارد؛ بنابراین مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مؤثر بود.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک زندگی و تاب آوری با رضایت شغلی کارکنان است. از جامعه آماری این پژوهش که مشتمل بر ۱۰۰۰ نفر می باشد با استفاده از فرمول کوکران ۲۷۷ نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای اندازه گیری سبک زندگی از پرسشنا چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک زندگی و تاب آوری با رضایت شغلی کارکنان است. از جامعه آماری این پژوهش که مشتمل بر ۱۰۰۰ نفر می باشد با استفاده از فرمول کوکران ۲۷۷ نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای اندازه گیری سبک زندگی از پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف (1391)، برای سنجش تاب آوری از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و از پرسشنامه رضایت شغلی مینهسوتا ویس، دیویس، لاندون و لافگویست (1967) برای بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک زندگی و تاب آوری با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ همچنین بین مؤلفه های ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی با رضایت شغلی درونی رابطه مثبت و معنادار وجود به دست آمد و بین کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی با رضایت شغلی بیرونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین پذیرش مثبت و روابط ایمن، کنترل و تأثیرات معنوی با رضایت شغلی درونی و بین کنترل با رضایت شغلی بیرونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. و با توجه به تحلیل رگرسیون نتایج نشان می دهد که 18 درصد رضایت شغلی درونی و 19 درصد رضایت شغلی بیرونی توسط سبک زندگی و 11درصد رضایت شغلی درونی را می توان با تاب آوری پیش بینی کرد. باید ذکر شود طی این پژوهش رابطه معناداری بین تاب آوری و رضایت شغلی بیرونی به دست نیامد.
پرونده مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و جو عاطفی خانواده با تحمل پریشانی دانش آموزان؛ و با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد.
روش: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، از میان کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول، با جمعیت آماری حدود 6000 دانش آموز، نمونه ای به حجم 3 چکیده کامل
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و جو عاطفی خانواده با تحمل پریشانی دانش آموزان؛ و با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد.
روش: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، از میان کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول، با جمعیت آماری حدود 6000 دانش آموز، نمونه ای به حجم 361 دانش آموز (شامل: 225 دختر و 136 پسر) و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و با نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل صورت گرفت.
یافته ها: در بررسی فرضیه اصلی، جو عاطفی خانواده (009/0 =P) و هوش معنوی (027/0 =P) توانایی پیش بینی تحمل پریشانی را دارند. همچنین در بررسی فرضیات فرعی، بین هوش معنوی و تحمل پریشانی دانش آموزان (002/0 =P ، 163/0 =r) و بین جو عاطفی خانواده و تحمل پریشانی دانش آموزان (001/0 =P ، 179/0 =r) رابطه معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر وجود رابطه بین هوش معنوی و تحمل پریشانی و همچنین رابطه بین جو عاطفی خانواده و تحمل پریشانی می باشد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تدوین الگوی ساختاری رفتارهای رانندگی بر اساس ذهن آگاهی با میانجیگری تنظیم هیجانات بود.917 نفر از رانندگان با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از سه استان تهران، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند. برای سنجش رفتارهای رانندگی از پرسشنامه های منچستر (1990)، ذه چکیده کامل
هدف این پژوهش تدوین الگوی ساختاری رفتارهای رانندگی بر اساس ذهن آگاهی با میانجیگری تنظیم هیجانات بود.917 نفر از رانندگان با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از سه استان تهران، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند. برای سنجش رفتارهای رانندگی از پرسشنامه های منچستر (1990)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2001) و تنظیم هیجان گراس و جان (1998) استفاده شد. به منظور ارائه تصویری ساده از روابط بین متغیرهای چندگانة پژوهش، ماتریس همبستگی متغیرهای اصلی پژوهش محاسبه و در ادامه به منظور آزمون الگوی مفروض، روابط ساختاری بین متغیرهای پژوهش از طریق روش آماری مدل یابی معادله ساختاری بدست آمد. نتایج نشان داد که مدل های اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه و مدل ساختاری رفتارهای رانندگی بر اساس ذهن آگاهی با میانجیگری تنظیم هیجانات از برازش مناسبی برخوردار بودند. هم چنین ذهن آگاهی بر رفتار رانندگی در رانندگان اثر مستقیم داشت. متغیر تنظیم هیجان نتوانست نقش میانجی بین هیجان خواهی و رفتار رانندگی را ایفا نماید.
پرونده مقاله
هوش معنوی و هوش هیجانی دو مؤلفه مهم هستند که بر فعالیت انسان بسیار مؤثر میباشند. هوش معنوی باعث انعطافپذیری در رفتار، خودآگاهی و بینش فرد به زندگی و هدفمندی آن میشود. هوش هیجانی نیز سبب نظارت انسان بر احساسات و هیجانات خود، تفکیک و تشخیص آنها و استفاده از این اطلاعات چکیده کامل
هوش معنوی و هوش هیجانی دو مؤلفه مهم هستند که بر فعالیت انسان بسیار مؤثر میباشند. هوش معنوی باعث انعطافپذیری در رفتار، خودآگاهی و بینش فرد به زندگی و هدفمندی آن میشود. هوش هیجانی نیز سبب نظارت انسان بر احساسات و هیجانات خود، تفکیک و تشخیص آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار میشود. در این میان توانمندسازی نیز یکی از تکنیکهای بسیار مهم در راستای افزایش بهرهوری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای آنها در راستای اهداف سازمانی است. این پژوهش با هدف ارتباط میان هوش معنوی و هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران ارتباط انجام شده است. این پژوهش توصیفی-کمی است و برای انجام آن از سه پرسشنامه هوش معنوی کینگ، هوش هیجانی وانگ و لاو و توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران در ارتباط است (0.027 =P-Value) در حالی که میان هوش معنوی و توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری مشاهده نمیشود (0.793 =P-Value).
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های حل مسأله بر خودکارآمدی و تاب آوری مربیان پیش دبستانی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مربیان پیش دبستانی منطقه پنج شهر چکیده کامل
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های حل مسأله بر خودکارآمدی و تاب آوری مربیان پیش دبستانی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مربیان پیش دبستانی منطقه پنج شهر تهران در سال 1398 بود. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های خودکارآمدی بندورا و تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده شد. به منظور اجرای این مطالعه، 40 نفر از مربیان پیش دبستانی که به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، پرسش نامههای مذکور را تکمیل کردند. سپس اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش مهارت های حل مسأله قرار گرفتند و بعد از پایان دوره آموزشی، پس آزمون بر روی مربیان هر دو گروه اجرا گردید. به منظور تجزیه تحلیل دادهها و بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و t همبسته استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش میزان خودکارآمدی و تاب آوری مربیانی که آموزش مهارت های حل مسأله را دریافت کردند بیشتر از مربیانی بود که آموزش مهارت های حل مسأله را دریافت نکردند. همچنین میزان خودکارآمدی و تاب آوری این مربیان از پایداری مناسبی برخوردار بود.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: دیابت بیماری مزمنی است که عوامل فیزیولوژیک، شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی در پیشگیری، ابطال و کنترل آن نقش دارند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی میزان قند خون بر اساس ایگو باندری، مرزبندی های سلامت و رشد پس از سانحه در بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
مواد و چکیده کامل
زمینه و هدف: دیابت بیماری مزمنی است که عوامل فیزیولوژیک، شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی در پیشگیری، ابطال و کنترل آن نقش دارند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی میزان قند خون بر اساس ایگو باندری، مرزبندی های سلامت و رشد پس از سانحه در بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها: در پژوهش حاضر تعداد 50 نفر به طور تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین کسانی که به مراکز درمان دیابت از قبیل کلینیک دیابت تابان و انجمن دیابتی ها در شهر تهران مراجعه کرده بودند برگزیده شدند. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه شامل پرسشنامه قدرت ایگو، مرزبندی سلامت، رشد پس از سانحه جمع آوری گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشانگر وجود ارتباط بین میزان قند خونHbA1c) ) و قدرت ایگو، مرزبندی های سلامت و رشد پس از سانحه رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله