تأثیر هوش معنوی و هوش هیجانی بر توانمندی معلمان مدارس ابتدایی منطقه 11 تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
1 - تعریف نشده
کلید واژه: هوش معنوی, هوش هیجانی, توانمندسازی,
چکیده مقاله :
هوش معنوی و هوش هیجانی دو مؤلفه مهم هستند که بر فعالیت انسان بسیار مؤثر میباشند. هوش معنوی باعث انعطافپذیری در رفتار، خودآگاهی و بینش فرد به زندگی و هدفمندی آن میشود. هوش هیجانی نیز سبب نظارت انسان بر احساسات و هیجانات خود، تفکیک و تشخیص آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار میشود. در این میان توانمندسازی نیز یکی از تکنیکهای بسیار مهم در راستای افزایش بهرهوری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای آنها در راستای اهداف سازمانی است. این پژوهش با هدف ارتباط میان هوش معنوی و هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران ارتباط انجام شده است. این پژوهش توصیفی-کمی است و برای انجام آن از سه پرسشنامه هوش معنوی کینگ، هوش هیجانی وانگ و لاو و توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران در ارتباط است (0.027 =P-Value) در حالی که میان هوش معنوی و توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری مشاهده نمیشود (0.793 =P-Value).
Spiritual intelligence and emotional intelligence are two important components that are very effective on human activity. Spiritual intelligence causes flexibility in behavior, self-awareness and a person's vision of life and its purposefulness. Emotional intelligence also causes people to monitor their feelings and emotions, distinguish and recognize them and use this information as a guide for thinking and behavior. Meanwhile, empowerment is one of the most important techniques in order to increase employee productivity and optimal use of their capacity and abilities in line with organizational goals. This research has been conducted with the aim of connecting spiritual intelligence and emotional intelligence with the empowerment of teachers in the 11th education district of Tehran. This research is descriptive-quantitative, and three questionnaires of King's spiritual intelligence, Wang and Lau's emotional intelligence, and Spritzer's empowerment were used to conduct it, and data analysis was done using SPSS software. The results of the research show that emotional intelligence is related to the empowerment of teachers in the 11th education district of Tehran (P-Value = 0.027), while there is no significant relationship between spiritual intelligence and the empowerment of teachers in the 11th education district of Tehran (0.793 = P-Value).
_||_