هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است.
روش: در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لایب کوال استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است.
روش: در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لایب کوال استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. نمونه آماری این پژوهش شامل 410 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 1390) بوده است که پرسشنامهها بین آنها توزیع شد. از این تعداد 382 پرسشنامه عودت داده شد و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بُعد کنترل اطلاعات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، به طوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است.
اصالت: در این پژوهش علاوه بر اینکه کیفیت کتابخانههای عمومی یک شهرستان بررسی شده است، فراتحلیلی از تحقیقات انجام شده در حوزه کیفیت خدمات در کتابخانه عمومی کشور که در دو شهر دیگر انجام شده است نیز انجام شده است.
پرونده مقاله
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و نقش کتابخانه دانشکده در تامین نیازهای اطلاعاتی آنها میباشد..
روش شناسی: روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سازمان یافته است. جامعه آ چکیده کامل
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و نقش کتابخانه دانشکده در تامین نیازهای اطلاعاتی آنها میباشد..
روش شناسی: روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سازمان یافته است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران هستند. با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفته است.
یافتهها: این تحقیق نشان داد،مهمترین هدف استفاده از کتابخانه انجام پروژههای درسی(8/68 درصد) و بیشترین میزان استفاده از کتابخانه، با تناوب هفتگی با 6/52 درصد میباشد. جامعه آماری مورد پژوهش به طور میانگین در طی هفته 9/6 ساعت در کتابخانه دانشکده مطالعه میکنند، همچنین 6/41 درصد جامعه آماری فقط برای امانت کتاب به کتابخانه مراجعه کرده و 3/50 درصد آنها، اولین گام در دستیابی به اطلاعات در کتابخانه را استفاده از کامپیوتر ذکر کردهاند.
نتیجهگیری: بیشترین رضایت را از مجموعه در تامین نیازهای اطلاعاتی مربوط به کتابهای فارسی، و کمترین رضایت از بخش نشریات لاتین کتابخانه ذکرشده است..و همیچنین استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک به عنوان منبع مهم در زفع نیاز اطلاعاتی بیان شده که نیازمند توجه به زیرساختها و خرید منابع الکترونیک است
پرونده مقاله
هدف پژوهش: تعیین ویژگیهای ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برتر در آسیا و ایران و مقایسه آنها با یکدیگر است.
روششناسی پژوهش: روش این پژوهش پیمایشی ـ تطبیقی است. ابزار پژوهش سیاهه وارسی محقق ساخته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل وبسایت کتابخانههای چکیده کامل
هدف پژوهش: تعیین ویژگیهای ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برتر در آسیا و ایران و مقایسه آنها با یکدیگر است.
روششناسی پژوهش: روش این پژوهش پیمایشی ـ تطبیقی است. ابزار پژوهش سیاهه وارسی محقق ساخته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برترایران و ده دانشگاه برتر آسیا به تأیید سایت وبومتری است.
یافتههای پژوهش: بین ویژگیهای ساختاری وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برتر ایران و آسیا در هیچ موردی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. بین ویژگیهای محتوایی وبسایت کتابخانههای ده دانشگاه برتر ایران و آسیا در سه مورد شامل معرفی برنامههای آینده کتابخانه (02/0=p) و وجود خدمات رزرو و امانت به صورت پیوست (02/0=p) تفاوت معنیدار وجود دارد. بین دستهبندی محتوایی و ارجاع به منابع الکترونیکی بین وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران وآسیا تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد.
نتیجهگیری: از نظر ساختاری اگرچه تفاوت معنیداری وجود ندارد اما ضعف عمده وبسایتهای ایرانی نسبت به همتایان آسیایی مورد بررسی در وجود موتور جستجو در صفحه اول است. از نظر محتوایی ضعف عمده وبسایتهای ایرانی مورد بررسی نسبت وبسایتهای آسیایی عدم وجود "فهرست مشترک موضوعی" در وبسایتهای ایرانی است. در کل تفاوتهای محتوایی بین وبسایتهای مورد بررسی بیش از تفاوتهای ساختاری است اما تفاوتهای محتوایی و ساختاری موجود بین وبسایتهای کتابخانههای مورد بررسی در ایران و آسیا درحد معنیدار نبودند.
پرونده مقاله
هدف: هدف این پژوهش بررسی پایایی اعتبار قوانین لوتکا و برادفورد، دو مورد از قوانین پایه و اصلی علم سنجی، در شرایط اطلاعاتی حاضر است، به منظور آزمایش این قوانین در توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان و نیز تولیدات علمی آنان در مجلات.
روش شناسی:پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش بررسی پایایی اعتبار قوانین لوتکا و برادفورد، دو مورد از قوانین پایه و اصلی علم سنجی، در شرایط اطلاعاتی حاضر است، به منظور آزمایش این قوانین در توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان و نیز تولیدات علمی آنان در مجلات.
روش شناسی:پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که با روش تحلیلی و نیز استفاده از شاخص های علم سنجی انجام می شود. برای تحلیل داده ها با کمک قانون لوتکا، به محاسبه تعداد نویسندگان براساس مدارک تولید شده توسط آنان پرداخته شد. سپس جهت اطمینان از نتایج حاصله و تأیید نتایج در بخش قانون لوتکا، نرم افزار لوتکا نیز به کارگرفته شد. به منظور آزمایش قانون برادفورد برروی داده ها، این قانون نیز مورد استفاده واقع شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تولیدات علمی نویسندگان حوزه ی زمین شناسی در بازه زمانی 1990 تا 2010 با قانون لوتکا هم خوانی ندارد و این قانون در این پژوهش حاکم نبود. حال آن که در بررسی قانون برادفورد، نتایج حاکی از صادق بودن این قانون در مورد برون دادهای علمی نویسندگان این حوزه در محدوده زمانی مورد بررسی است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در آزمایش قانون لوتکا با تولیدات علمی نویسندگان حوزه ی زمین شناسی در سالهای 1990-2010، این قانون مورد تایید قرار نگرفت. به نظر میرسد که با تغییراتی که از طریق هم نویسندگی در بروندادهای علمی مورد بررسی حاصل شده است، این قانون دیگر حاکم نیست و نیازمند بررسی های بیشتری است، تا بتواند به عنوان یک اصل عمومی، در همه حال، مورد استفاده قرار بگیرد. در بررسی قانون برادفورد، نتایج حاکی از صادق بودن این قانون در مورد بروندادهای علمی نویسندگان حوزه ی زمین شناسی در بازه زمانی مورد بررسی بوده است. با این تفاوت که از نویسندگان به عنوان موضوعات مقالات استفاده شده است. به عبارتی، بیشترین تعداد نویسندگان (به عنوان موضوعات مقالات) کمترین تعداد مدارک علمی را تولید کردهاند که این مدارک، مدارک هسته محسوب می شوند و توسط بیشترین مشارکت نویسندگان به نگارش درآمدهاند.
پرونده مقاله
هدف: امروزه آشنایی با شیوههای بازیابی و استفاده از منابع علمی به عنوان یکی از ابعاد سواد اطلاعاتی مبتنی بر فناوریهای نوین همچون استفاده از پایگاههای اطلاعاتی،کتابخانههای دیجیتال و نرمافزارهای بازیابی اطلاعات، برای محققان امری ضروری است بر این اساس هدف از این پژوهش چکیده کامل
هدف: امروزه آشنایی با شیوههای بازیابی و استفاده از منابع علمی به عنوان یکی از ابعاد سواد اطلاعاتی مبتنی بر فناوریهای نوین همچون استفاده از پایگاههای اطلاعاتی،کتابخانههای دیجیتال و نرمافزارهای بازیابی اطلاعات، برای محققان امری ضروری است بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی میزان مهارتهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بروجرد در استفاده از اطلاعات علمی موجود در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال در سال 91ـ1390 بود.
روش شناسی: حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای 303 نفر انتخاب شدوابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته با روایی 84/0 و پایایی 83/0 بود.به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار استنباطی شامل آزمون T تک متغیره وآزمون خی دو استفاده شد.
یافتهها: بررسی معناداری آزمون در سطح و بزرگتر بودن T حاصله از مقدار بحرانی جدول نشان داد مهارت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استفاده وکاربرد مفاهیم جستجوی پیشرفته اطلاعات با میانگین (77/2)، پایگاههای اطلاعاتی استنادی (23/1)و پایگاههای اطلاعاتی تمام متن (26/2)، وپایینتر از سطح متوسط (3)، قرار داشت.
نتیجهگیری: مشخص شد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بروجرد فاقد مهارتهای استفاده ازپایگاههای اطلاعات علمی و کتابخانههای دیجیتال بودند.
پرونده مقاله
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تطبیقی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان های استان کردستان در مقایسه با استانداردهای ایفلا انجام گرفته است.
روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه، مشاهده، و مصاحبه تلفنی با مسئولان کتابخانه ها گردآوری شده است.
یاف چکیده کامل
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تطبیقی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان های استان کردستان در مقایسه با استانداردهای ایفلا انجام گرفته است.
روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه، مشاهده، و مصاحبه تلفنی با مسئولان کتابخانه ها گردآوری شده است.
یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، بیانگر نارسایی در ابعاد گوناگون کتابخانه های عمومی شهرستان های استان کردستان از جمله ساختمان و فضای فیزیکی، مجموعه کتابخانه ها، و تعداد مراجعین است. کتابخانه های عمومی شهرستان های استان کردستان از نظر نیروی متخصص در سطح پایین تری نسبت به استانداردهای ایفلا قرار دارند. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که سطح کتابخانه های عمومی شهرستان های استان کردستان از استانداردهای ایفلا پایینتر می باشد، و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. در این راستا پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت این کتابخانه ها ارائه شد.
نتیجه گیری: توسعه و اعتلای سطح دانش و استعدادهای روحی و ذهنی همه اقشار جامعه از جمله اهداف کتابخانه های عمومی به عنوان نهادی اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. جهت نیل به این اهداف گسترش کتابحانهها و ارائه خدمات رایگان به مردم اهمیت قابل توجهی می یابد. در این راستا نه تنها رشد کمی کتابخانه ها بلکه در نظر گرفتن معیارهایی جهت بهبود وضعیت کیفی کتابخانه ها بایستی مورد توجه قرار گیرد. یافته های این پژوهش می تواند راه گشای مسئولان و مدیران کتابخانه های عمومی در جهت شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه های عمومی باشد و همچنین میتواند در برنامه ریزی های آتی کتابخانه های عمومی، از طریق شناسایی کمبودها و نقاط ضعف کتابخانه ها و مجموعه آن ها، در فراهم آوری منابع اطلاعاتی مدیران کتابخانه ها را راهنمایی نماید.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران بر اساس مدل دیجیکوال انجام گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت به صورت پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پیمایش را اساتید و دان چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران بر اساس مدل دیجیکوال انجام گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت به صورت پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پیمایش را اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحدبروجرد تشکیل میدهد که جامعه منتخب طبق جدول"مورگان" 108 نفر میباشند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساختهای است که در آن، خدمات کتابخانه دیجیتالی در قالب دو دسته از عوامل، شامل: "تعامل انسان و فناوری" و "جنبههای فنی" با دوازده مولفه مدل دیجیکوال "رضایت فردی، میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، دسترسپذیری، قابلیت اعتبار، دقت و صحت، جستجوپذیری، پیوندفعال، پوشش موضوعی، قابلیت مرور، سامانیافتگی" سنجیده شده است.
یافتههایپژوهش: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه کاربران میزان رضایت فردی، پوشش موضوعی این کتابخانه در حد متوسط و میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، اعتبار، دقت و صحت، سامانیافتگی بالاتر از حد متوسط و میزان دسترسپذیری، جستجوپذیری، پیوندفعال و قابلیت مرور کمتر از حد متوسط میباشند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که کتابخانه در حوزههای میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، اعتبار، دقت و صحت، سامان یافتگی توانسته است در درجه بالاتر از حد متوسط قرار گیرد و عملکرد بهتری داشته است.این در حالی بود که حوزه رضایت فردی و پوشش موضوعی عملکردی در حد متوسط داشت و میزان دسترسپذیری و جستجوپذیری و پیوند فعال وقابلیت مرور با وضعیتی کمتر از حد متوسط ضعیفتر از بقیه موارد بود
پرونده مقاله
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز و متغیرهای موثر برآن میباشد.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه با طیف پاسخگویی لیکرت که سؤالات آن بر اساس متغییرهای موجود چکیده کامل
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز و متغیرهای موثر برآن میباشد.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه با طیف پاسخگویی لیکرت که سؤالات آن بر اساس متغییرهای موجود در فرضیه شکل گرفته؛ و از طریق آیین نامهها، گزارشات،مصاحبه تلفنی و مراجعه حضوری به کتابخانههای عمومی و اداره کل کتابخانههای عمومی استان انجام شده است. جامعه مورد پژوهش تمامی کارکنان کتابخانههای عمومی شهر تبریز (18کتابخانه)که آموزشهای ضمن خدمت را سپری کردهاند، که از 96 پرسشنامه توزیع شده تنها 50 پرسشنامه قابل استفاده بوده که از طریق نرمافزار spss17 و Excel2007 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از تعداد کل پاسخ دهندگان 56% آنها با افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کاری، 38% با استفاده مناسب و صحیح از فرصتها و امکانات،60% با افزایش مهارتهای کارکنان در ارائه خدمات،48% با افزایش ابتکارعمل، 50% با افزایش علاقه کارکنان به خدمت نسبت به قبل، 44% با تسریع در تصمیمگیریهای کارکنان موافقند و 48% آموزش ضمن خدمت را براساس حل مسائل واقعی کتابخانه میدانند.
دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات
1.اسم
1.فرد
2.شخص
2.صفت
1.فردی
2.تک
3.منحصر بفرد
4.متعلق بفرد
نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده از آزمون t، فرضیه (آموزش ضمن خدمت مهارتهای شغلی کارکنان را افزایش میدهد.) مورد تائید قرار گرفت.
پرونده مقاله