هدف تعیین برازش مدل مفهومی مبتنی بر نقش واسطه ای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمال گرایی با اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم در سال 1394 در شهرستان دماوند بود. 450 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخ چکیده کامل
هدف تعیین برازش مدل مفهومی مبتنی بر نقش واسطه ای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمال گرایی با اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم در سال 1394 در شهرستان دماوند بود. 450 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و پرسش نامه های اضطراب امتحان ابوالقاسمی، اسدی مقدم، نجاریان و شکرکن (1375)، کمال گرایی مثبت و منفی تری شورت، اوونس، اسلاید و دیوئی (1995) و اجتناب تجربی گامز، چمیلسکی، کتوو، راجرو و واتسون (2011) را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده های گردآوری شده به خوبی برازش دارد. کمال گرایی مثبت اثر مستقیم و منفی (01/0> P، 466/0-=β) و کمال گرایی منفی اثر مستقیم و مثبت (01/0> P، 363/0=β) بر اضطراب امتحان دارد. بعد منفی کمال گرایی با میانجی گری اجتناب تجربی بر اضطراب امتحان اثر دارد (05/0> P، 042/0=β). ابعاد کمال گرایی هر یک به نوبه خود افکار و هیجان های منفی و مثبت را در دانشآموزان در مواجه با شرایط برمی انگیزند که این منجر به استفاده از راهبردهایی مانند اجتناب تجربی می شود و دانشآموزان در نهایت در موقعیتهای چالش برانگیز امتحان اضطراب از خود نشان می دهند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه دانش حرفهای با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در دبیران زن دوره متوسطه شهرستان الیگودرز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از دسته کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران زن مقطع متوسطه شهر الیگودرز است که تعداد آنها 214 نفر است چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه دانش حرفهای با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در دبیران زن دوره متوسطه شهرستان الیگودرز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از دسته کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران زن مقطع متوسطه شهر الیگودرز است که تعداد آنها 214 نفر است. جهت انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای از این تعداد 125نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. در این پژوهش از سه ابزار: پرسشنامه دانش حرفهای آموزشی کنتاکی، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر، پرسشنامه رضایت کاری هرزبرگ جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss با آزمون کلموگروف – اسمیرنف جهت نرمال بودن توزیع دادهها و از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون جهت آزمون فرضیهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین دانش حرفهای با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فرضیات تحقیق مورد تایید واقع شد. همچنین نتایج فرعی نشان داد که وجود دانش حرفهای باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در دبیران متوسطه شهر الیگودرز شد و این امر حاکی از آن است که وجود دانش حرفهای باعث افزایش میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی در دبیران و اهمیت موضوع دانش در سازمان ها و دبیران میگردد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ابعاد خلاقیت و سرگردانی ذهنی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بدین منظور 330 نفر دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و پرسشنامه های خلاقیت عابدی و سرگردانی ذهنی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ابعاد خلاقیت و سرگردانی ذهنی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بدین منظور 330 نفر دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و پرسشنامه های خلاقیت عابدی و سرگردانی ذهنی (MWQ) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. بررسی روابط و مدل مفهومی پژوهش نشان داد فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بین خلاقیت و سرگردانی ذهنی رابطه وجود دارد تایید شده و خلاقیت بر سرگردانی ذهنی تأثیر معنادار دارد (35/0=R، 01/0>P)، و ضریب مسیر مقدار نیز 44/0 است که شدت رابطه متوسطی را نشان می دهد. بررسی شاخص های برازش مدل نشان از این دارد که مدل پژوهش از بزارش نسبتا مناسب با داده ها برخوردار است، RMSEA برابر با 071/0، CFI برابر با 90/0، GFIبرابر با 93/0، PGFI برابر با 68/0، NFI برابر با 89/0، مقدار X2 برابر با 61/68 و سطح معناداری آن کمتر از 05/0 و نسبت X2 بر df برابر با 268 است. مقایسه مقادیر بتا یا ضرایب استاندارد شده رگرسیونی نشان می دهد که بالاترین تأثیر بر سرگردانی ذهنی مربوط به بعد سیالی با ضریب 210/0 و بعد ابتکار با ضریب 151/0 است. مطابق نتایج، بعد بسط در حضور ابعاد دیگر خلاقیت بر سرگردانی ذهنی تأثیر ندارد (05/0<P). با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که ابعاد خلاقیت بر سرگردانی ذهنی افراد تأثیر دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری از شبکه‎های اجتماعی با خلاقیت و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه انجام شد. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 121 نفر بودند. حجم نمونه مطاب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری از شبکه‎های اجتماعی با خلاقیت و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه انجام شد. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 121 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 92 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه الف) خلاقیت تورنس (1992) ب) پرسشنامه نوآوری سازمانی محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه ساعتچی، کامکاری و عسکریان (1389) و ج) پرسشنامه شبکه های اجتماعی محقق ساخته برگرفته از راس و همکاران (2009) استفاده شد. داده های گردآوری شده با بهرهگیری از آزمون خی دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بین عضویت مدیران مدارس متوسطه در شبکه های اجتماعی و میزان بهرهگیری آنان از سه شبکه اجتماعی پر استفاده نظیر تلگرام، واتساپ و فیسبوک با سطح خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی آنان رابطه معنادار وجود دارد. در واقع مدیرانی که در شبکه‎های اجتماعی (تلگرام، واتساپ و فیسبوک) فعالتر هستند از خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی بالاتری برخوردارند.
پرونده مقاله
این پژوهش به منظور تعیین رابطه ارتباط با مدرسه و سبکهای تصمیمگیری با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر متوسطه نظری ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان رشت تشکیل دادند. از این جامعه به صورت تصادفی طبقهای، بر اساس نسبت توزیع دانشآموزان د چکیده کامل
این پژوهش به منظور تعیین رابطه ارتباط با مدرسه و سبکهای تصمیمگیری با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر متوسطه نظری ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان رشت تشکیل دادند. از این جامعه به صورت تصادفی طبقهای، بر اساس نسبت توزیع دانشآموزان در سالهای اوّل تا چهارم، در مجموع 252 دانشآموز متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامه‎های ارتباط با مدرسه و پرسشنامۀ سبکهای تصمیمگیری و تعللورزی تحصیلی بدست آمد. به منظور تحلیل داده ها از روش پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد التزام به مدرسه و تعلّق به مدرسه و سبک تصمیمگیری منطقی عوامل مهم پیشبینی کننده تعللورزی دانشآموزان است. نتیجه پژوهش نشان داد که 36% واریانس تعللورزی دانشآموزان متوسطه پسر از طریق یک ترکیب خطی مشترک از التزام به مدرسه و تعلّق به مدرسه و سبک تصمیمگیری منطقی تعیین میشود. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفه تعلق به مدرسه قویترین پیشکننده تعللورزی محسوب میشود. شرطی شدن اجتنابی علت تبیین کننده پیشبینی کنندگی التزام به مدرسه و تعلق به مدرسه در تعللورزی میباشد و همچنین قابلیت تنظیم شناختی هیجان مربوط به سبک تصمیمگیری منطقی تبیین کننده ارتباط این سبک با عدم تعللورزی است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی (1297 نفر) بودند. کل گروه معلمان (به روش سرشماری) و 295 دانشآموز با توجه به جدول مورگان و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده (از هر کلاس 7 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه خودکارآمدی شان- مورن (2002)، کیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه اندرسون و بروک (2000)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1997) و نمرات دروس علوم تجربی، ریاضی و فارسی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 >P). بین خودکارآمدی معلمان با انگیزه پیشرفت دانشآموزان رابطه وجود ندارد (05/0< P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین انگیزه پیشرفت با کیفیت زندگی، رضایت کلی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، موفقیت و ماجرا و فرصت رابطه معناداری وجود ندارد (05/0p>)، اما بین انگیزه پیشرفت با عاطفه منفی، رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). خودکارآمدی معلمان قادر است 013/0 تغییرات کیفیت زندگی در مدرسه و 037/0 تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیت زندگی درمانی در تغییر سطح تاب آوری روان شناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده شهر خرم آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش آزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پ چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیت زندگی درمانی در تغییر سطح تاب آوری روان شناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده شهر خرم آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش آزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروه هـای آزمـایش (کیفیت زندگی درمانی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش زندگی درمانی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خودتعیینی و پرسش نامه تاب آوری روانشناختی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (01/0p<). یافته ها حاکی از آن بود که کیفیت زندگی درمانی در افزایش خودتعیینی و تابآوری روانشناختی اثربخش است.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادف چکیده کامل
هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برای تعیین نمونه مورد نظر استفاده شد که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 80 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1991) و سازگاری اجتماعی بل (1961) بوده است. روایی پرسشنامههای مذکور بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آنان نیز بر اساس ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه شیوه فرزندپروری 809/0 و سازگاری اجتماعی بل 944/0 مورد ارزیابی و محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه پژوهش میباشد. در این پژوهش از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزن دوره متوسطه دوم شهر لامرد رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله