• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - خود باوری تحصیلی براساس یادگیری خود نظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش‌آموزان
        زهره مشهدی اکبر
        هدف تحقیق فوق پیش بینی خودباوری تحصیلی بر اساس یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دوره دوم تحصیلی می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و به روش کمی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شهرستان ری بوده که شامل تعدادی از دانش آموزان دوره دوم تحصیلی که چکیده کامل
        هدف تحقیق فوق پیش بینی خودباوری تحصیلی بر اساس یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دوره دوم تحصیلی می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و به روش کمی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شهرستان ری بوده که شامل تعدادی از دانش آموزان دوره دوم تحصیلی که دختر و پسر هستند . طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر 308 نفر تعیین شد که از بین مدارس شهرستان ری تهران، به روش نمونه‌گیری تصادفی، 12 مدرسه به صورت تصادفی (6 مدرسه دخترانه و 6 مدرسه پسرانه) و (از تعداد 308نفر دانش‌آموز 150 نفر دختر و 158 نفر پسر انتخاب شدند ). سپس در هر مدرسه از هر رشته یک کلاس به صورت تصادفی و از هر کلاس تعدادی دانش‌آموز به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بر روی آن‌ها اجراشد از جمله شرایط ورود به آزمون عبارتند از: علاقه مندی به شرکت در آزمون و دارای حداقل معدل 14 می‌باشد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودباوری تحصیلی آزادی (1394) با 21 سوال ، پرسشنامه یادگیری خودنظم ده 44 سوال پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه 37 سوالی راهبردهای فراشناختی کرمی (1394) بود که روایی آن در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ان در این تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد و ضریب پایایی برای پرسشنامه 89/0 و برای دو مولفه عزت نفس (85/0) و کارآمدی شخصی (92/0) محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون رگرسیون و نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی قادر به پیش‌بینی خودباوری تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم تحصیلی به ترتیب به میزان 2/42 درصد و 46 درصد می‌باشد.بنابراین به منظور ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان استفاده از مولفه های یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی ضروری به نظر می‌رسد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی(ABFT) بر نگرش فرزند نسبت به مادر و شادکامی در نوجوانان تک والد (مادر)
        فهیمه السادات هاشمی فاطمه ذیگلری
        هدف: هدف پژوهش از حاضر بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی(ABFT ) بر نگرش فرزند نسبت به مادر و شادکامی در نوجوانان تک والد (مادر) انجام شده است. روش: پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون و با گروه گواه بود. جامعه‌آماری پژوهش حاضر تمامی نوجوان تک والد(م چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش از حاضر بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی(ABFT ) بر نگرش فرزند نسبت به مادر و شادکامی در نوجوانان تک والد (مادر) انجام شده است. روش: پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون و با گروه گواه بود. جامعه‌آماری پژوهش حاضر تمامی نوجوان تک والد(مادر) مراجعه کننده به کلینیک‌های شهر اصفهان 1401بوده است. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود، و ۳۰ نفر نمونه در دو گروه آزمایش (۱۵) و گروه گواه (۱۵) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر هودسن (1985) و مقیاس شادکامی آکسفورد (1989) بود. نوجوانان در گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقه آموزش دیدند. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، براساس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آمار استنباطی (کوواریانس) از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره شادکامی در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P؛ 870/0=F). و همچنین، نمره نگرش فرزند نسبت به مادر و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=P؛ 620/0=F). نتیجه‌گیری: بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود با خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی(ABFT) می-توان نگرش فرزند نسبت به مادر و شادکامی در نوجوانان تک والد (مادر) را بهبود بخشید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی اثربخشی فعالیتهای ورزشی منظم بر بهبود تصویر بدنی و کاهش رفتارهای پرخوری در دانش آموزان دارای اضافه وزن
        سودابه آقاجانی مقصود فقیرپور
        پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فعالیت های ورزشی منظم بر بهبود تصویر بدنی و کاهش رفتارهای پرخوری در دانش آموزان دارای اضافه وزن انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم مدارس شهرستان چکیده کامل
        پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فعالیت های ورزشی منظم بر بهبود تصویر بدنی و کاهش رفتارهای پرخوری در دانش آموزان دارای اضافه وزن انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم مدارس شهرستان بندر انزلی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 308 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های نگرش فرد در مورد تصویر بدنی کش و همکاران (1986) و رفتارهای پرخوری گورمالی و همکاران (1982) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه در معرض آموزش پروتکل فعالیت ورزشی فخرایی اقدم و همکاران (1396) قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش فعالیتهای ورزشی سبب بهبود تصویر بدنی و کاهش رفتارهای پرخوری در دانش آموزان دارای اضافه وزن شد (001/0P˂). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که استفاده از محتوا و دستورالعمل های فعالیت ورزشی در بهبود تصویر بدنی و کاهش رفتارهای پرخوری دانش آموزان دارای اضافه وزن مفید خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه ابعاد سرشت و منش، نظم جویی شناختی هیجان و سبک فرزندپروری در نوجوانان تیزهوش و عادی
        محمدحسین حجتی مجید برادران
        هدف این مطالعه مقایسه ابعاد سرشت و منش، نظم جویی شناختی هیجان و سبک فرزندپروری در نوجوانان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان تیزهوش مقطع متوسطه دوم شهرستان همدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 450 نفر تشکیل دادند چکیده کامل
        هدف این مطالعه مقایسه ابعاد سرشت و منش، نظم جویی شناختی هیجان و سبک فرزندپروری در نوجوانان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان تیزهوش مقطع متوسطه دوم شهرستان همدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 450 نفر تشکیل دادند که از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد 184ﻧﻔﺮ (92 داﻧﺶ آﻣﻮز ﺗﯿﺰﻫﻮش و 92 داﻧﺶ آﻣﻮز ﻋﺎدی) ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ گﯿﺮی در دسترس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2006)، پرسشنامه ابعاد سرشت و منش (آدان و همکاران، 2009) و پرسشنامه اقتدار والدین (بوری، 1991) استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که در مولفه های تنظیم شناختی هیجان، میانگین نمره تنظیم سازگارانه هیجان در نوجوانان تیزهوش و میانگین نمره تنظیم ناسازگارانه هیجان در نوجوانان عادی بالاتر از گروه تیزهوش بوده است. در ابعاد سرشت و منش میانگین نمره مؤلفه های نوجویی، پشتکار، همکاری، خودراهبری و خودفراروی در نوجوانان تیزهوش و میانگین نمره مؤلفه های آسیب پرهیزی و وابستگی به پاداش در نوجوانان عادی بالاتر از گروه تیزهوش بوده است. در سبک های فرزندپروری ادراک شده، میانگین نمره مؤلفه سبک فرزندپروری منطقی در نوجوانان تیزهوش و میانگین نمره مؤلفه های سبک فرزندپروری مستبدانه و آسان گیر در نوجوانان عادی بالاتر از گروه مقابل بوده است (05/0 >P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای ارتباطی و شادزیستی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ماسال
        فرزاد محمدی نیلاش سیدموسی کافی ماسوله
        پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای ارتباطی و شادزیستی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ماسال انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شه چکیده کامل
        پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای ارتباطی و شادزیستی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ماسال انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ماسال در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 348 نفر بود که از بین آنها نمونه ای به تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شادزیستی آکسفورد (1989) و مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخله پروتکل مدیریت خشم نواکل و اسپیواک (1975) قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش مدیریت خشم سبب افزایش مهارتهای ارتباطی و شادزیستی دانش آموزان شد (001/0>P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی بازی های مبتنی بر کنش های اجرایی عصب شناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن
        آتوسا مسعودی فاطمه نورا اشرفی تهمینه حسینی حمیده مجیدی نیا
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌های مبتنی بر کنش‌های اجرایی عصب‌شناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن انجام شد. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال خواندن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌های مبتنی بر کنش‌های اجرایی عصب‌شناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن انجام شد. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال خواندن مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1401 -1402 بود. روش نمونه‌گیری در دسترس بود و با این روش 30 کودک با اختلال خواندن که در آزمون اختلال خواندن از خط برش بالاتر برخوردار بودند، انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن (شفیعی و همکاران، 1387)، آزمون رایانه‌ای بازتولید زمان (سال) (1390) و آزمون حافظه کاری کورنولدی (CWMT) (1998) بود. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقه‌ای بازی‌های مبتنی بر کنش‌های اجرایی عصب‌شناختی دریافت کرد. یافته‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد بازی‌های مبتنی بر کنش‌های اجرایی عصب‌شناختی موجب بهبود مهارت درک زمان و حافظه کاری گروه آزمایش شد. پرونده مقاله