نگاهی جامعه شناختی به رابطه ی میان مهندسی و جامعه
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: آموزش مهندسی, برساخت اجتماعی فناوری, جامعه شناسی مهندسی, شبکه های
, 
, کنش گر, نظام های فناورانه, مهندس-جامعه شناس,
چکیده مقاله :
در این مقاله از نگاهی جامع هشناسانه به بررسی جایگاه مهندسی به عنوان نهادی اجتماعی پرداخته ورابطه ی میان مهندسی و جامعه بررسی م یشود. در چارچوب نگاهی جامع هشناسانه به مهندسی، برارتقای کیفیت آموزش مهندسی و تربیت مهندسانی حساس به ارز شهای اجتماعی تأکید م یشود.ابتدا با نگاهی توصیفی، به رابطه ی میان فناوری و جامعه و سهم تأثیرگذاری هر یک بر شک لگیریدیگری اشاره م یگردد. سپس نقش مهندسی در جامع هی مدرن نسبت به جامع هی سنتی پررن گتر وژرف تر شناخته می شود آن چنان که پس از معرفی 14 چالش اجتماعی مهم مهندسی در دورانمعاصر، آن را م یتوان فعالیتی به مراتب اجتماع یتر و ناگسستنی تر از بافت جامعه ملاحظه کرد. براست. ایده ی مهندس -جامعه شناس این اساس، مه مترین دستاورد چنین نگرشی، آموزش و تربیتمهندس -جامعه شناس به عنوان سیاست و تدبیری راهبردی در حوزه ی آموزش مهندسی اولویتیافته، به طوری که چنین امری در خدمت ارتقای ارز شهای انسانی، اخلاقی و اجتماعی در تولید،گسترش و نگهداری فناوری و مصنوعات فناورانه به کار گرفته می شود. استادان و دانشجویانمهندسی و جامعه شناسی، پیشگامان اصلی این فرآیند آموزشی و تحقیقاتی هستند، آ نچنان کهنگرش گسترده و نقادانه ای را نسبت به مسائل و موضوعات اجتماعی مطرح در این چارچوب کسبکرده و ابعاد آن را در فرآیند شکل گیری فعالیت مهندسی مورد توجه قرار م یدهند. از این رو، بهرسمیت شناختن حوز هی مطالعات میا نرشته ای مهندسی و جامع هشناسی به عنوان حوز هیمطالعاتی مستقلی ضرورت م ییابد، به طوری که در این قلمروی مطالعاتی فرصت بررسی چالش هایاجتماعی مطرح در فناوری ها و فعالیت های مهندسی بیش از پیش فراهم م یگردد.
This paper introduces the sociological approach in studying theEngineering as a social organization and evaluating the relationshipbetween engineering and society. The focus, here, is on qualifyingengineering education and training the engineers sensitive to socialvalues. First, I explain the relationship between engineering and societyin such extent that interacting each other. Then, it is claimed that therole of engineering is illustrated in details in the modern society ratherthan the traditional society. Introducing 14 social problems shows thatengineering is redefined more irrefrangibly to the social context. Itflows that most important achievements of the sociological approachwill be educating and training “engineer-sociologist”. The ideaengineer-sociologist is preferred as a strategic policy in the engineeringeducation by which is introduced the humanistic, ethical and socialvalues promotion in variety technologies and their applications inartifacts production and development. Teachers and students are themain practitioners in this education and research program. It is thusrecognized that interdisciplinary studies of the engineering andsociology as an independent and necessary filed where the socialproblems of the technologies and the engineering enterprises would beinvestigated