ملاکهای تحقق حرز و هتک آن در مذاهب خمسه و حقوق کیفری ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهسهیلا بایبوردی 1 , محمود قیوم زاده 2 , عباسعلی حیدری 3
1 - گروه الهیات، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. soheylaa1390@gmail.com
2 - گروه الهیات، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. (نویسنده مسئول): maarefteacher@yahoo.com
3 - گروه الهیات، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. dr.a.a.heydari@gmail.com
کلید واژه: فقه اسلامی, حقوق کیفری, سرقت, حرز, هتک حرز,
چکیده مقاله :
یکی از شرایط سرقت مستوجب حد این است که مال مسروق در حرز قرار گرفته باشد. حرز عبارت است از مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند. بنابراین حرز اموال با توجه به زمان و مکان تغییر می کند و ملاک تشخیص آن، عرف است. هتک حرز و اخراج مال از حرز از دیگر شرایط سرقت حدی می باشد که هتک حرز علاوه بر هتک مادی، هتک معنوی را شامل می شود. ملاک های عرف و نیز قابلیت نگاهداری مال در تحقق حرز مطرح هستند. هتک حرز نیز با ملاک های عرفی محقق است. پیدایش دنیای مجازی نیز در باز تعریف حرز و هتک آن مؤثر است. مذاهب خمسه عمدتاً درباره ملاک های تحقق حرز و هتک آن اتفاق نظر دارند. در حقوق کیفری ایران اما ملاک عرفی بودن پذیرفته شده است. این پژوهش دریافته است که به طور کلی ملاک های تحقق حرز و نیز هتک آن در فقه اسلامی و نیز حقوق کیفری ایران یکسان است و بر عرفی بودن استواری دارد اگرچه در فقه اسلامی اختلافات بسیاری در زمینه تعیین مصادیق حرز به چشم می خورد.
One of the conditions of theft subject to hadd is that the stolen property is in the amulet. An amulet is a suitable place where the property of mystics is protected from theft. Therefore, the amulet of property changes according to time and place, and the criterion for distinguishing it is custom. Blasphemy and expulsion of property from amulets are other conditions of theft to the extent that blasphemy, in addition to material blasphemy, includes spiritual blasphemy. Criteria of custom as well as the ability to maintain property in the realization of amulets are discussed. Blasphemy is also carried out according to customary criteria. The emergence of the virtual world is also effective in redefining the amulet and its desecration. The five religions mainly agree on the criteria for performing the ablution and its desecration. In Iranian criminal law, however, the criterion of custom is accepted. This study has found that in general, the criteria for performing the amulet and its desecration are the same in Islamic jurisprudence and Iranian criminal law and is based on customaryness, although in Islamic jurisprudence there are many differences in determining the instances of the amulet.
_||_