هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدل ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کاربردی است که در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه انجام شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت طراحی پرسشنامه از مصاحبه نیمه ساختار یافته چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدل ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کاربردی است که در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه انجام شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت طراحی پرسشنامه از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. اعتباریابی پرسشنامه با استفاده از تکنیک ارزیابی خبرگان و به دو روش کیفی و کمّی انجام شد. در روش کیفی و جهت اعتبارسنجی صوری، پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و نتایج به دست آمده بیانگر آن است که سؤالات طرح شده در پرسشنامه به لحاظ سه شاخص مرتبط بودن، واضح بودن و ساده بودن از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. جهت بررسی روایی محتوایی از شاخص نسبت روایی محتوایی ابزار (CVR) استفاده شد. نتایج نشان داد که از مجموع 100 شاخص طراحی شده، 26 شاخص حذف و 74 شاخص باقیمانده در پرسشنامه در 5 بُعد مرتبط با بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی آموزشی، بالندگی پژوهشی و بالندگی حرفهای تأیید شده است و از قابلیت بکارگیری در ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران برخوردار میباشد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و برای ارزیابی میزان ثبات در پایایی از روش آزمون-بازآزمون و محاسبه شاخص همبستگی درون خوشهای استفاده شد که نتایج به دست آمده از محاسبه ضریب همسانی درونی (867/0) و شاخص همبستگی درون خوشهای (895/0) بیانگر ثبات پایایی و تکرار پذیری بالای پرسشنامه میباشد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نف چکیده کامل
این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن براساس ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 بود. برای تحلیل داده های پژوهش نیز در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. براساس نتایج این پژوهش، الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تمامی گویه های مؤلفه های 4گانه خود را تبیین می کند، الگو برازش مناسبی دارد و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنی دار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است.واژگان کلیدی: اعتبارسنجی، برنامه درسی، تلفیق، تربیتمعلم، دانشگاه فرهنگیان
پرونده مقاله
چکیدهامروزه سازمانها به شکل جدی با تغییر فضای کسب وکار از فضای حمایتی به رقابتی و رشد گسترده در اقتصاد کشور مواجه هستند. در این تحقیق به بررسی تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر بازاریابی درحوزه دانشگاه آزاد با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار plsپرداخته شد. جامعه آماری چکیده کامل
چکیدهامروزه سازمانها به شکل جدی با تغییر فضای کسب وکار از فضای حمایتی به رقابتی و رشد گسترده در اقتصاد کشور مواجه هستند. در این تحقیق به بررسی تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر بازاریابی درحوزه دانشگاه آزاد با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار plsپرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشگاههای آزاد اسلامی کل کشور می باشد. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران 350 نفر انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان داد اجزای مدل تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شامل استراتژی، رهبری، شراکت ها و منابع، فرآیندها، محصولات، خدمات، کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کارکنان، نتایج کلیدی، نتایج مشتری بوده است. اجزای بازاریابی موثر در دانشگاه آزاد اسلامی شامل بازاریابی اجتماعی، بازاریابی اخلاق گرا، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی درونی، بازاریابی سبز، بازاریابی ناب، بازاریابی نوآورانه بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده مدل تعالی سازمانی بر بازاریابی موثر تاثیرگذار است. و از میان اجزای بازاریابی فقط بازاریابی سبز تاثیرگذار نیست.کلمات کلیدی: اثربخشی سازمانی، مدل تعالی سازمانی، بازاریابی موثر
پرونده مقاله
هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و ابعاد رفتارسازمانی مثبت گرا در مدیران مدارس ابتدایی به منظور ارایه مدل مناسب می باشد . مثبت گرایی از عوامل مهم موفقیت سازمان است. این مقاله با روش پژوهش آمیخته (ترکیبی ازروش کمی وکیفی(روش مصاحبه گروه های کانونی به انجام رسیده است. ر چکیده کامل
هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و ابعاد رفتارسازمانی مثبت گرا در مدیران مدارس ابتدایی به منظور ارایه مدل مناسب می باشد . مثبت گرایی از عوامل مهم موفقیت سازمان است. این مقاله با روش پژوهش آمیخته (ترکیبی ازروش کمی وکیفی(روش مصاحبه گروه های کانونی به انجام رسیده است. روش تحقیق طرح پژوهش از نظر اهداف ،کاربردی و از نظراجرایی ترکیبی ازنوع اکتشافی می باشد. جامعه ی پژوهش همه ی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بودند که جامعه آماری در این پژوهش با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده و ازمیان آنان 150نفر انتخاب شدکه در ابتدا از طریق مرور ادبیات 300مولفه شناسایی و در نهایت پس از تلفیق و حذف موارد تکراری80 مولفه استخراج شد و در قالب 9 بعد تنظیم گشت و در نهایت 9 بعد شناسایی شد که این رفتار مثبت گرای آموزشی، رفتار مثبت گرای فردی، رفتار مثبت گرای حرفه ای، رفتار مثبت گرای اخلاقی، رفتار مثبت گرایی سازمانی، رفتار مثبت گرای انسانی، رفتار مثبت گرای اجتماعی، رفتار مثبت گرای بین فردی ، رفتار مثبت گرای خوشبین بیشترین اولویت در مثبت گرایی مدیران دارند .
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپ چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران به تعداد 600 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 234 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول-آفرین باس و آولیو (2000)، سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، تعالی سازمانی دمینگ (1979) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رهبری تحولآفرین برابر 92/0 سرمایه روانشناختی برابر 91/0 تعالی سازمانی برابر 89/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرمافزار Spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی آموزشوپرورش رابطه وجود دارد. همچنین نشان داد بین ابعاد رهبری تحولآفرین (ملاحظهفردی، ترغیبذهنی، انگیزش الهامبخش و نفوذ آرمانی) با تعالی سازمانی و بین ابعاد سرمایه روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی) با تعالی سازمانی رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، ک چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش تشکیل دادند مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزری با اطلاعات گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با تکنیک نحلیل محتوا، شامل روش هایی که برای تحلیل متون نوشتاری حاصل از مصاحبه و نرم افزار Maxqda مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. برای اعتبار بخشی الگوی طراحی برنامه درسی تلفیقی، از روش دلفی استفاده شد. روش دلفی به شیوههای مختلفی مورد استفاده گرفت . یکی از کاربردهای این روش، به منظور نظرخواهی از خبرگان و متخصصان برای تأیید اعتبار الگوهایی که از پژوهش منتج شدهاند، است. بدین منظور برای اعتباربخشی الگوی طراحی برنامهدرسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس بر اساس الگوی اکر، الگوی پیشنهادی به صاحبنظران و متخصصان ارائه شده و نظر آنان را درباره ویژگیهای منطق برنامهدرسی و هر یک از عناصر برنامه درسی تلفیقی جمعآوری شد.. نتایج نشان داد مدل ارائه شده الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شاداب-سازی مدارس ابتدایی شامل اهداف، محتوا، سازماندهی محتوا، ویژگی فعالیتهای یادگیری، راهبردهای فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی می باشند.
پرونده مقاله