استخراج مولفه ها و ابعاد مثبت گرایی در مدیران مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
کلید واژه: مدرسه, مدیران آموزشی, رفتارسازمانی, مثبت گرایی, مصاحبه کانونی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و ابعاد رفتارسازمانی مثبت گرا در مدیران مدارس ابتدایی به منظور ارایه مدل مناسب می باشد . مثبت گرایی از عوامل مهم موفقیت سازمان است. این مقاله با روش پژوهش آمیخته (ترکیبی ازروش کمی وکیفی(روش مصاحبه گروه های کانونی به انجام رسیده است. روش تحقیق طرح پژوهش از نظر اهداف ،کاربردی و از نظراجرایی ترکیبی ازنوع اکتشافی می باشد. جامعه ی پژوهش همه ی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بودند که جامعه آماری در این پژوهش با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده و ازمیان آنان 150نفر انتخاب شدکه در ابتدا از طریق مرور ادبیات 300مولفه شناسایی و در نهایت پس از تلفیق و حذف موارد تکراری80 مولفه استخراج شد و در قالب 9 بعد تنظیم گشت و در نهایت 9 بعد شناسایی شد که این رفتار مثبت گرای آموزشی، رفتار مثبت گرای فردی، رفتار مثبت گرای حرفه ای، رفتار مثبت گرای اخلاقی، رفتار مثبت گرایی سازمانی، رفتار مثبت گرای انسانی، رفتار مثبت گرای اجتماعی، رفتار مثبت گرای بین فردی ، رفتار مثبت گرای خوشبین بیشترین اولویت در مثبت گرایی مدیران دارند .
The main purpose of this article is to identify the components and dimensions of positive organizational behavior in primary school principals in order to provide an appropriate model. Positiveness is an important factor in the success of an organization. This article has been done by mixed research method (a combination of quantitative and qualitative methods) by focusing group interview method. Were the city of Kermanshah that the statistical population in this study was selected using the census method and 150 people were selected from them.Initially, 300 components were identified through literature review, and finally, after combining and eliminating duplicate cases, 80 components were extracted and adjusted in the form of 9 dimensions, and finally 9 dimensions were identified. This is a positive educational behavior, individual positive behavior, positive behavior. Professional positivism, ethical positivist behavior, organizational positivist behavior, human positivist behavior, social positivist behavior, interpersonal positivist behavior, optimistic positivist behavior have the highest priority in managers' positivism.
_||_