طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا علیزاده 1 , شهرام رنجدوست 2 , جعفر قهرمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی مرند،ایران
2 - استادیار، گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرند دانشگاه آزاد اسلامی،مرند،ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
کلید واژه: مدیریت آموزشی, برنامه درسی تلفیقی, شادابسازی مدارس ابتدایی, الگوی اکر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش تشکیل دادند مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزری با اطلاعات گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با تکنیک نحلیل محتوا، شامل روش هایی که برای تحلیل متون نوشتاری حاصل از مصاحبه و نرم افزار Maxqda مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. برای اعتبار بخشی الگوی طراحی برنامه درسی تلفیقی، از روش دلفی استفاده شد. روش دلفی به شیوههای مختلفی مورد استفاده گرفت . یکی از کاربردهای این روش، به منظور نظرخواهی از خبرگان و متخصصان برای تأیید اعتبار الگوهایی که از پژوهش منتج شدهاند، است. بدین منظور برای اعتباربخشی الگوی طراحی برنامهدرسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس بر اساس الگوی اکر، الگوی پیشنهادی به صاحبنظران و متخصصان ارائه شده و نظر آنان را درباره ویژگیهای منطق برنامهدرسی و هر یک از عناصر برنامه درسی تلفیقی جمعآوری شد.. نتایج نشان داد مدل ارائه شده الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شاداب-سازی مدارس ابتدایی شامل اهداف، محتوا، سازماندهی محتوا، ویژگی فعالیتهای یادگیری، راهبردهای فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی می باشند.
The present study examines the design of an integrated curriculum model for the revitalization of primary schools. This research is qualitative and phenomenological. The statistical population of this study consisted of professors and experts in the field of educational sciences with a focus on curriculum planning, educational management, psychologists, experts of the General Directorate of Education. Semi-structured interviews with 14 experts were purposefully selected and The seven-step clicher method with the information collected from the interviews with the content analysis technique, including the methods that were analyzed for the analysis of written texts from the interview and Maxqda software. The Delphi method was used to validate the integrated curriculum design model. The Delphi method was used in different ways. One application of this method is to consult experts and specialists to validate the patterns that have emerged from the research. For this purpose, in order to validate the integrated curriculum design model in order to refresh the schools based on the Aker model, a proposed model is presented to experts and specialists and their opinion on the characteristics of curriculum logic and each of the elements of the curriculum. The results showed that the proposed model of the integrated curriculum model in order to revitalize primary schools includes goals, content, content organization, specificity of learning activities, strategies of learning activities and evaluation.
_||_