تحقق سلامت خانواده مشروط به سلامت روانی بین اعضای آن و داشتن روابط سالم و سازگار با یکدیگر به ویژه بین زوجین است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیش بینی سخت رویی خانوادگی پرستاران زن متأهل بر اساس حل مسأله و ادراک رفتار فداکارانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و چکیده کامل
تحقق سلامت خانواده مشروط به سلامت روانی بین اعضای آن و داشتن روابط سالم و سازگار با یکدیگر به ویژه بین زوجین است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیش بینی سخت رویی خانوادگی پرستاران زن متأهل بر اساس حل مسأله و ادراک رفتار فداکارانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه پرستاران زن متأهل بیمارستان های آموزشی شهر گرگان در سال 1400 بوده اند که تعداد 160 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس سخترویی خانوادگی ماریلین و همکاران (1996)، مقیاس حل مسأله هپنر و پترسون (1982) رفتارهای فداکارانه هارپر و فیگرس (2008) استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین اعتماد به حل مسأله، سبک گرایشی، کنترل شخصی و حل مسأله با سخت رویی خانوادگی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بعلاوه، سخت رویی خانوادگی با ادراک رفتارهای فداکارانه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد ادراک رفتارهای فداکارانه و حل مسأله به ترتیب بیشترین توانایی را برای پیش بینی سخت رویی خانوادگی دارند. بنابراین نظر به نتایج پژوهش امید می رود که متخصصین حوزه خانواده جهت افزایش سخت رویی خانوادگی به نقش حل مسآله و رفتارهای فداکارانه توجه نمایند
پرونده مقاله
با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی زناشویی میتوان در جهت تقویت و تثبیت پایههای خانواده گامهای مؤثر برداشته و برای کاهش آسیبها و مشکلات زنان برنامهریزی کرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه باورهای فراشناختی، احساس رضایت، خودکار آمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمن چکیده کامل
با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی زناشویی میتوان در جهت تقویت و تثبیت پایههای خانواده گامهای مؤثر برداشته و برای کاهش آسیبها و مشکلات زنان برنامهریزی کرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه باورهای فراشناختی، احساس رضایت، خودکار آمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمند وزنان دارای تعارض بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان در بهمنماه 1399 بودند . از میان آنها 150 زن رضایتمند و دارای تعارض با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه فراشناختی، پرسشنامه خودکار آمدی، پرسشنامه رضایت زناشویی و پرسشنامه انسجام روانی جمعآوری و با روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها، نشان داد تفاوت بین میانگین نمرات باورهای فراشناختی و ابعاد نگرانی مثبت، کنترل افکار، خودآگاهی شناختی، رضایت زناشویی و همه ابعاد آن، خودکارآمدی و احساس انسجام روانی و ابعاد آن در دو گروه زنان دارای تعارض زناشویی وزنان دارای رضایتمندی معنیدار شده است ( 05/0>p). بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان بیان کرد، بین باورهای فراشناختی، احساس رضایت، خودکارآمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمند و دارای تعارض زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
خانواده مهمترین نهاد جامعه پذیری است و هر گونه اختلال در کارکرد خانواده ارکان جامعه را متاثر می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش خانواده در اشتیاق به شغل در میان زنان 18 تا 60 ساله سرپرست خانوار قیامدشت با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و حجم نمونه 100 نفر با نمونهگیری چکیده کامل
خانواده مهمترین نهاد جامعه پذیری است و هر گونه اختلال در کارکرد خانواده ارکان جامعه را متاثر می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش خانواده در اشتیاق به شغل در میان زنان 18 تا 60 ساله سرپرست خانوار قیامدشت با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و حجم نمونه 100 نفر با نمونهگیری سیستماتیک انجام شد. روایی با قضاوت متخصصین امر و پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.نتایج نشان داد، 14 درصد از زنان بیسوادند، مرتبه شغلی پدران آنان پایین است، اما خودشان مرتبه شغلی متوسطی را آرزو داشته و 87 درصد اشتیاق شغلی بالایی داشتهاند. خیاطی، آرایشگری، قالیبافی، آشپزی، فروشندگی از مهمترین زمینههای تمایل به اشتغال آنان بوده است. میان تحصیلات پدر، مادر، همچنین سن مناسب ازدواج دختران از نظر مادر با اشتیاق شغلی زنان ارتباط وجود دارد امّا همبستگی میان، مدّت زمان سکونت پدر و مادر در شهر تهران، سن مناسب برای ازدواج دختر از نظر پدر، بعد و هزینههای ماهیانه خانوار، منزلت شغلی پدر، انگیزه کار و موفقیت زنان با اشتیاق شغلی آنان تأیید نشد. هیچکدام از ویژگیهای خانوادگی بر اشتیاق شغلی زنان اثری نداشت.توانمندسازی زنان نیازمند تحول در تمام نهادهای مرتبط است. کاهش مشکلات زنان باید کارآفرینی و ایجاد اشتغال در اولویت قرار گیرد.
پرونده مقاله
جامعه شناسان خانواده مفاهیم مختلفی چون توزیع قدرت، وجوه تصمیم گیری، نقش های خانوادگی، تکالیف اعضاء و ... را برای تحلیل ساختار خانواده و تعریف و تبیین نوع و الگوی آن مورد توجه قرار داده اند. پژوهش حاضر در قالب مطالعه ای توصیفی و با نگاهی به تعاریف و اصطلاحات دانش جامعه ش چکیده کامل
جامعه شناسان خانواده مفاهیم مختلفی چون توزیع قدرت، وجوه تصمیم گیری، نقش های خانوادگی، تکالیف اعضاء و ... را برای تحلیل ساختار خانواده و تعریف و تبیین نوع و الگوی آن مورد توجه قرار داده اند. پژوهش حاضر در قالب مطالعه ای توصیفی و با نگاهی به تعاریف و اصطلاحات دانش جامعه شناسی خانواده، سعی دارد با تمرکز بر نقش های خانوادگی و حقوق و تکالیف متناظر اعضاء به ویژه در رابطه والدین- فرزندان به توصیف و شناسایی ساختار خانواده و الگوی آن بپردازد. مطالعه آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) در منابع متقدم با تکیه بر دیدگاه های مفسران متقدمی چون طوسی و طبرسی، نوعی خانواده پدرمرکز را در برابر خانواده پدرسر تعریف می کند. مسائل مختلفی چون ولایت، پدرنسبی و پدرنامی، حضانت، موقعیت پسر بزرگ، استیذان، نفقه، قصاص و حد قذف، مسائل مهمی در رابطه والدین و فرزندان است که نظام حاکم بر هر یک، توصیف گر چنین ساختاری است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس چشم انداز زمان، احساس کهتری، اضطراب جنسی در زنان مبتلا به بیماری های رحم بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری زنان متاهل مبتلا به بیماری های رحم در شهر مشهد در بهار 1401بودند. تعداد 223 زن مبتلا به چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس چشم انداز زمان، احساس کهتری، اضطراب جنسی در زنان مبتلا به بیماری های رحم بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری زنان متاهل مبتلا به بیماری های رحم در شهر مشهد در بهار 1401بودند. تعداد 223 زن مبتلا به بیماری رحم با روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. در جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (1987)، چشم انداز زمان زیمباردو (1999)، احساس کهتری دیکسون و استرانو (1990)، خود پنداره جنسی اسنل (1995) استفاده گردید. داده های جمع آوری شده با روش ضریب همیستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار23SPSS- استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین احساس کهتری، اضطراب جنسی با رضایت زناشویی رابطه معکوس و معنادار و بین زیرمقیاس های گذشته منفی و حال منفعل با رضایت زناشویی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز آشکار کرد که 4/40 درصد از واریانس رضایت زناشویی بر اساس احساس کهتری، اضطراب جنسی و گذشته بد تبیین می شود (01/0P<). با توجه به تاثیر تجارب زندگی و بیماری های جسمانی و روانی بر رضایت زناشویی، پیشنهاد می شود در تدوین برنامه های حمایتی خانواده، به این مهم توجه گردد.
پرونده مقاله
این تحقیق به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، والدین دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر فاروج در سال1400 بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب چکیده کامل
این تحقیق به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، والدین دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر فاروج در سال1400 بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از دو نمونه ی مجزا برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. تعداد نمونه در تحلیل اکتشافی ٣٢٩ نفر و در تحلیل عاملی تائیدی250 نفر بــودند. والـدین دانش آموزان مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی از روش همسانی درونی، باز آزمایی و دو نیمه سازی استفاده شد. مقادیر پایایی برای همسانی درونی، دو نیمه سازی و بازآزمایی به ترتیب، 82/0، 77/0 و 74/0 بدست آمد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. در تحلیل اکتشافی، دامنه ی بارهای عاملی در سطح قابل قبولی قرار داشت. نتایج محاسبه آزمون KMO برابر با (٨٨٢/٠) و نتیجه آزمون بارتلت برابر( ٦٧٧/٣٧٧٥) بدست آمد. در تحلیل عاملی تائیدی، عامل های انتظارات و ارزش گذاری آموزش، آمادگی برای پیشرفت تحصیلی ،ارزش گذاری آموزشی و ثبات انتظارات و آرزوها مورد تائید قرار گرفت. نتایج مربوط به شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل برازش قابل قبولی داشت. بنابراین مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین دارای ویژگی های روان سنجی لازم برای نمونه ایرانی می باشد.واژگان کلیدی: مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین، روایی، پایایی
پرونده مقاله
منتورینگ روشی مؤثر برای ترویج آموزش و توسعه حرفه ای زنان، همچنین حمایت و توانمندسازی زنان و ایجاد تغییر فرهنگ مثبت سازمانی است. از لحاظ تاریخی، در کشور ما مردسالاری در تمام موضوعات اجتماعی خصوصا در محل کار بسیار آشکار است و ایجاد فرصت برای پیشرفت زنان و تحول در سازمانه چکیده کامل
منتورینگ روشی مؤثر برای ترویج آموزش و توسعه حرفه ای زنان، همچنین حمایت و توانمندسازی زنان و ایجاد تغییر فرهنگ مثبت سازمانی است. از لحاظ تاریخی، در کشور ما مردسالاری در تمام موضوعات اجتماعی خصوصا در محل کار بسیار آشکار است و ایجاد فرصت برای پیشرفت زنان و تحول در سازمانها نیاز به تحولات ساختاری دارد . یکی از رویکردهای توسعه ای برای زنان به عنوان یک استراتژی ارزشمند ، منتورینگ است . پژوهش حاضر با هدف برجسته کردن اهمیت منتورینگ به عنوان یک مکانیزم حمایت و پیشرفت شغلی برای زنان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. از روش تلفیقی برای جمع آوری دادهها استفاده شده است . یافتههای بدست آمده نشان داد که عوامل و مولفه های حمایتی مدل مستخرج از تحلیل عاملی تاییدی منتورینگ موثر بر پیشرفت شغلی معلمان زن در مرحله اول شامل ویژگیهای منتورینگ (منتی و منتور) و در مرحله بعدی عوامل منتورینگ (عوامل بینفردی، عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی و عوامل کلان ) می باشد . راهبردهای منتورینگ (راهبردهای فردی ، راهبردهای سازمانی و راهبردهای فراسازمانی ) و پیامدهای منتورینگ ( پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی و پیامدهای فراسازمانی) نیز در مدل مستخرج، برای معلمان زن جدیدالاستخدام بررسی گردیده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش درمانی حساسیت زدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد(EMDR ) و تکنیک رهاسازی هیجانی(EFT) در درمان اختلال استرس پس از سانحه بهبودیافتگان بیماری زن کووید19 در شهر تبریز بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. ج چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش درمانی حساسیت زدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد(EMDR ) و تکنیک رهاسازی هیجانی(EFT) در درمان اختلال استرس پس از سانحه بهبودیافتگان بیماری زن کووید19 در شهر تبریز بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران بهبودیافته زن کووید-19 در فاصله سنی 25 تا 60 سال در سال 1400بود که بصورت هدفمند تعداد 36 بیمار زن بهبود یافته کووید19 با تشخیص اختلال استرس پس از سانحه انتخاب و در سه گروه،گروه آزمایش1(12نفر)،گروه آزمایش2 (12 نفر) و گروه کنترل(12 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکت کنندگان در جلسات EMDR و EFT بصورت فردی و هفتگی در 6 جلسه چهل و پنج دقیقه ای تحت درمان قرار گرفتند. گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. همه آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به وسیله پرسشنامه اختلال استرس پس از سانحه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهشی با تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شد.نتایج نشان داد که علائم استرس پس از سانحه در هر دو گروه آزمایشی به طور معناداری کاهش یافته است ( 05/0P<). در نتیجه هر دو روش درمانی EMDR و EFT باعث کاهش علائم استرس پس از سانحه می شود . همچنین روش درمانی EMDR نسبت به EFT تاثیر بیشتری بر اختلال استرس پس از سانحه داشته است. نتایج حاصله بر استفاده بیشتر از مداخله EMDR برای علائم اختلال استرس پس از سانحه اشاره دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر بازی درمانی شناختی –رفتاری و قصه درمانی بر سازگاری اجتماعی و جراتورزی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر دختر صورت گرفت. این پژوهش، مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جام چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر بازی درمانی شناختی –رفتاری و قصه درمانی بر سازگاری اجتماعی و جراتورزی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر دختر صورت گرفت. این پژوهش، مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر دختر درسال تحصیلی 1399-1400 بودکه در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز مشغول تحصیل بودند. نمونه ی آماری شامل 45 دانش آموز مقطع ابتدایی بود که 15نفرگروه آزمایش بازی درمانی، 15 نفرگروه آزمایش قصه درمانی و 15نفرگروه کنترل بارعایت ملاک های ورود به پژوهش و با جایگزینی تصادفی درگروه های آزمایش وکنترل انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها، پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ (1993)و مقیاس جرات ورزی گمبریل وریچی (1975) مورد استفاده قرارگرفت. یکی از گروههای آزمایش برنامه آموزشی بازی درمانی (8 جلسه )، گروه بعدی برنامه آموزشی قصه درمانی (8 جلسه ) و گروه کنترل مداخله دریافت نکردند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آموزش گروهی مبتنی بر بازی درمانی شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر سازگاری اجتماعی و جرات ورزی دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر با سطح معنیداری (p) اثر بخش است. بین اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر بازی درمانی شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر سازگاری اجتماعی و جرات ورزی دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر با سطح معنیداری (p ) تفاوت وجود دارد. درنتیجه از قصه درمانی و بازی درمانی در جهت آموزش و بهبود مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی می توان بهره گرفت.
پرونده مقاله
با واژه مادر –و معادل آن در هر زبانی- اولین چیزی که به ذهن می رسد، زنی است که ما را زاده است اما این مفهوم در گذر تاریخ، مصادیق زیادی را متحمل شده است. تغییرات سریع جامعه بشری این مصادیق را گسترده تر می کند. این مقاله در صدد بررسی تحولات مفهوم و مصادیق مادری در زب چکیده کامل
با واژه مادر –و معادل آن در هر زبانی- اولین چیزی که به ذهن می رسد، زنی است که ما را زاده است اما این مفهوم در گذر تاریخ، مصادیق زیادی را متحمل شده است. تغییرات سریع جامعه بشری این مصادیق را گسترده تر می کند. این مقاله در صدد بررسی تحولات مفهوم و مصادیق مادری در زبان انسانها است و با روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است. با توجه به این که در صد بزرگی از جامعه بشری در طول چهار هزار سال گذشته تابع ادیان ابراهیمی بوده اند، در این مقاله ضمن بررسی نقش مادر در جوامع وحشی و ابتدایی، کارکرد واژه مادر در متون دینی سه دین بزرگ خاور میانه-بخصوص اسلام- بررسی می شود. مصادیق مادر در طول زمان عبارتند از: جمعی از مادران و زنان و حتی دختران قوم در قبائل ابتدایی، الهه مادر –با نامهای مختلف - مادر بیولوژیکی که کودک را زاده است و یا تخمک خود را اهدا کرده است، مادری که جنینی از تخمک غیر را در رحم خود پرورده است، مادر بزرگ و اجداد مونث فرد، مادران رضاعی، مادر خوانده-و مادر ادعایی، همسران پیامبر، مادر همسر، مادری یا پدر بیولوژیک که تغییر جنسیت داده است و نیز مادران تعمیدی.
پرونده مقاله