از دیدگاه روان شناختی فهم رضایت از زندگی یک تعهد نظری و تجربی مهم است وشناخت عوامل موثر بر رضایت از زندگی افراد اهمیت بسزایی دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط متقابل در مهارتهای مقابلهای و رضایت از زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه است. نمونه پژوهش که به چکیده کامل
از دیدگاه روان شناختی فهم رضایت از زندگی یک تعهد نظری و تجربی مهم است وشناخت عوامل موثر بر رضایت از زندگی افراد اهمیت بسزایی دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط متقابل در مهارتهای مقابلهای و رضایت از زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه است. نمونه پژوهش که به روش غیرتصادفی دردسترس(داوطلبانه) انتخاب شدند، شامل40 نفر (20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل) از زنانی که در انجمن حمایت از زنان مبتلا به سرطان پستان تبریز عضو می باشد. دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون (قبل و بعد از ارائه متغیّر مستقل) به پرسشنامه های مهارتهای مقابلــه و رضایت از زندگی پاسخ دادند. در فاصله پیش آزمون و پس آزمون، گروه آزمایشی به مدت8 جلسه نود دقیقهای به شیوه تحلیل ارتباط متقابل تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد تحلیل ارتباط متقابل در راهبردهای مقابلهای زنان مبتلا به سرطان سینه تاثیر مثبت و در افزایش رضایت از زندگی آنان موثر می باشد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجربه عضویت دبیران در شبکههای اجتماعی و جایگاه آن بر زندگی خانوادگی و روابط زناشویی آنان است. برای درک تجربه دبیران از روش نمودشناسی تفسیری که از رویکردهای پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. نمونهها از میان دبیران آموزش و پرورش شهرستان روانسر چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجربه عضویت دبیران در شبکههای اجتماعی و جایگاه آن بر زندگی خانوادگی و روابط زناشویی آنان است. برای درک تجربه دبیران از روش نمودشناسی تفسیری که از رویکردهای پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. نمونهها از میان دبیران آموزش و پرورش شهرستان روانسر بهگونهای انتخاب شد که متأهل و دارای حداقل یک فرزند بوده، دست کم یک سال از عضویت و فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی سپری شده بود. دادهها از راه مصاحبه ژرف ساختار یافته و مشاهده هدفمند جمعآوری و سپس نگاشته و به روش ون منون تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش میتوان تجربه دبیران را در سه موضوع اصلی تجربه درباره علل عضویت، چالشهای عضویت و راهکارهای کاهش چالشها دستهبندی و توصیف کرد. تجربه علل عضویت دربردارنده تسهیل برقراری ارتباط، پرکردن اوقات فراغت، تسهیل آزادی بیان، دستیابی به آخرین اخبار و اطلاعات، افزایش غمخواری و یادگیری و آموزش شد. چالشهای عضویت شامل هنجارشکنی، کاهش مناسبات خانوادگی، نقض حریم خصوصی، ترویج روابط غیرمتعارف، رواج فرهنگ بی بندوباری و سبک زندگی غربی شد. راهکارهای پیشنهادی دبیران نیز شامل فرهنگسازی، تنوعبخشی به برنامههای رسانه ملی، آگاهی بخشی به خانوادهها، پر کردن واقعی اوقات فراغت و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی شد. در پایان باید گفت فناوری شبکههای اجتماعی ابزاری خنثی محسوب نشده و به بهای ارائه امکانات و خدمات منحصربفرد میتواند زندگی زناشویی و خانوادگی دبیران را با تهدید روبرو کند.
پرونده مقاله
چکیده
هدف اساسی این مقاله، بررسی رابطه بین میزان استفاده از لوازم آرایشی و مزاحمت های خیابانی برای زنان شهر کرمانشاه است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق ابزار پرسشنامه استاندارد شده انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه زنان بین سنین 14 تا 50 سال استان کرمانش چکیده کامل
چکیده
هدف اساسی این مقاله، بررسی رابطه بین میزان استفاده از لوازم آرایشی و مزاحمت های خیابانی برای زنان شهر کرمانشاه است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق ابزار پرسشنامه استاندارد شده انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه زنان بین سنین 14 تا 50 سال استان کرمانشاه می باشد که تعداد 730 نفر از جامعه آماری به شیوه تصادفی طبقه ای برای مطالعه انتخاب شدند. از اعتبار صوری برای روایی و آلفا کرونباخ برای پایایی ابزار پژوهش استفاده به عمل آمد و از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس برای آزمون فرضیات و تکنیک رگرسیون برای سنجش مدل پژوهش استفاده شد. براساس یافته های پژوهش، بین متغیرهایی چون میزان استفاده از لوازم آرایشی و ابعاد پنج گانه میزان مزاحمت های خیابانی رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان می دهد که نوع آرایش، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی، سن و شهر محل سکونت بر میزان مزاحمت های خیابانی تأثیر معناداری دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان می دهد چهار متغیر میزان استفاده از لوازم آرایشی، نوع آرایش، سطح تحصیلات و شهر محل سکونت توانسته اند 44 درصد از تغییرات درونی متغیر وابسته را تبیین نمایند.
پرونده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر مهاباد با سطوح جرأت ورزی بالا و پایین انجام شد. مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسه ای بوده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 313 نفر از دانش آموزان دخت چکیده کامل
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر مهاباد با سطوح جرأت ورزی بالا و پایین انجام شد. مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسه ای بوده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 313 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانهای متوسطه دوره دوم که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه هایی متشکل از جرأت ورزی گمبریل و ریچی، سرسختی روان شناختی لانگ و گولت (LGHS)، خود کارآمدی شرر و اضطراب اجتماعی کانورSPIN)) پاسخ دادند. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و T گروه های مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد بین دانش آموزان دارای جرات ورزی بالا و پایین از لحاظ میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی تفاوت معنادار وجود دارد. بدین معنا که آزمودنی های دارای جرات ورزی بالا، خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی بیشتری را نسبت به گروه دارای جرات ورزی پایین گزارش کردند و همچنین اضطراب اجتماعی کمتری را نسبت به گروه دارای جرأت ورزی پایین نشان دادند. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت جرات ورزی نقشی تعیین کننده و اثرگذار بر سایر ویژگی ها و رفتارها دارد و سبب افزایش میزان خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی می گردد؛ درحالی که به موازات این افزایش، اضطراب اجتماعی شخص را کاهش میدهد.
پرونده مقاله
آنچه امروزه به عنوان فناوری های ارتباطی در سطح جهانی و محلی شناخته شده است شامل وسایل گوناگونی می شود که امکان ارتباط و تعامل افراد در هر نقطه را تسهیل می کنند. از جمله این وسایل ارتباطی جدید و پر طرفدار، تلفن های همراه هستند که با دارا بودن امکانات مختلف در برآورده ساخ چکیده کامل
آنچه امروزه به عنوان فناوری های ارتباطی در سطح جهانی و محلی شناخته شده است شامل وسایل گوناگونی می شود که امکان ارتباط و تعامل افراد در هر نقطه را تسهیل می کنند. از جمله این وسایل ارتباطی جدید و پر طرفدار، تلفن های همراه هستند که با دارا بودن امکانات مختلف در برآورده ساختن نیاز افراد جامعه گوی سبقت را از دیگر فناوری های نوین ارتباطی ربوده اند. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است. و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه های شهرستان میاندوآب هستند. یافته ها نشان می دهند بین جنسیت و (ترجیح پیام کوتاه بر تماس تلفنی، محتوای پیامک ارسال شده، تعداد بلوتوث های ارسال شده و تعداد پیامک های شده) تفاوت معنی داری وجود دارد. این در حالی است که در زمینه جنسیت و نوع استفاده از تلفن همراه تفاوت معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
موضوع پژوهشحاضربررسیعللپنهانیطلاقاست. بنابر این هدفاصلیتحقیق جستجوعللیاستکهدر خانواده های در حال طلاق تابهحالمکتوم ماندهاستویاکمترموردبحثوبررسیقرارگرفتهاست. روشتحقیقحاضرازنوعروشکیفیمیباشد. نمونهگیریازنوعنظریاست. تعداد 15 نفر از افراد در حال طلاق در پژوهش مشارکت داشتند ت چکیده کامل
موضوع پژوهشحاضربررسیعللپنهانیطلاقاست. بنابر این هدفاصلیتحقیق جستجوعللیاستکهدر خانواده های در حال طلاق تابهحالمکتوم ماندهاستویاکمترموردبحثوبررسیقرارگرفتهاست. روشتحقیقحاضرازنوعروشکیفیمیباشد. نمونهگیریازنوعنظریاست. تعداد 15 نفر از افراد در حال طلاق در پژوهش مشارکت داشتند تعدادنمونهازطریقرسیدنبهاشباعنظریانجام گرفتهاست. داده ها از طریق مصاحبه های باز و مشاهده جمع آوری شد و مبتنی بر روش استراس و کوربین انالیز شد. بعد از تحلیل تجارب مشارکت کنندگان، یک مقوله مرکزی با عنوان "اعتیاد به عنوان مهمترین علل طلاقظهور یافت که نشان می داد اعتیاد باعث فروپاشی بنیان خانوادهتفسیر می شود. یافته ها در پنج طبقه اصلی شامل" نداشتن دوره آشنایی یا آشنایی محدود ، ادامه دادن به رابطه علی رغم مخالفت خانواده ، ازدواج اجباری ،توسل به دروغگویی و پنهانکاری خانواده ، ظهور و تداوم مشکلات مالی و ضعف سیستم های حمایتی مالی" قرار گرفت. اما به دلیل بافت ویژه خانواده از سوی زوجین نادیده گرفته می شود این فاکتور ها در زندگی افرادمهم می باشد لذا زوجین در زندگی مشترک باید توجه ویژه داشته باشند. نتیجه گیری: خانواده ها در جامعه با چالش هایی مواجه می شوند و از مهمترین علل کشف شده در خانواده ها اعتیاد ، ازدواج اجباری ،دروغ گویی بود.
پرونده مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب میباشد. از میان دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم شهر تبریز تعداد 150 نفر با دامنه سنی 13-12 سال بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها از چکیده کامل
هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب میباشد. از میان دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم شهر تبریز تعداد 150 نفر با دامنه سنی 13-12 سال بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. والدین آزمودنی ها و دانشآموزان، پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) را تکمیل کردند. سپس دانشآموزان پرسشنامه افسردگی نوجوانان کوتچر (2003) را تکمیل نمودند و در مرحله بعد پس از غربالگری آزمودنیها 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای اضطرابی، 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای افسردگی، 50 نفر دانشآموز عادی انتخاب و در مرحله آخر پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006) را والدین 150 دانشآموز تکمیل نمودند. نتایج بررسی نشان داد سبک های دلبستگی در بین دو گروه از نوجوانان تفاوت های معنی داری با هم دارند.
پرونده مقاله