• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدلسازی تغییرات دما در خلیج فارس با استفاده از مدل عددی POM
        سید مجید مسدد
        دما، شوری و چگالی از جمله پارامترهای فیزیکی آب دریا و اغلب درحال تغییر هستند. ترموکلاین، از جمله خصوصیاتی است که به صورت خاصی از تغییرات دما در ستون سیال ایجاد گردیده و می تواند دارای تغییراتی از نظر زمانی و مکانی باشد. مطالعه و بررسی ایجاد و روند تکاملی ترموکلاین که نو چکیده کامل
        دما، شوری و چگالی از جمله پارامترهای فیزیکی آب دریا و اغلب درحال تغییر هستند. ترموکلاین، از جمله خصوصیاتی است که به صورت خاصی از تغییرات دما در ستون سیال ایجاد گردیده و می تواند دارای تغییراتی از نظر زمانی و مکانی باشد. مطالعه و بررسی ایجاد و روند تکاملی ترموکلاین که نوعا به طور فصلی دارای تغییر است، محقق را به سمت اطلاعات راجع به پدیده های درون سیال سوق می دهد. روش های عددی دارای خطا و تقریب هستند . هرچه اثر نیروهای موجود در منطقه و عوامل مؤثر بر مساله بیشتر شناخته شود، مقادیر پیش بینی به واقعیت نزدیکتر خواهند بود, از این رو خطای کمتری در مطالعه عددی روی خواهد داد. البته برای سنجش میزان درستی نتایج حاصل از مدل عددی در منطقه مورد مطالعه می توان نتایج را برای مدت زمانهای مختلف و با گامهای زمانی مناسب پیش بینی و با مقادیر اندازه گیری مقایسه کرد؛ در این تحقیق با اجرای مدل عددی پرینستو ن در یک دوره شش ماهه از فصل زمستان با کمک دما های اندازه گیری شده در خلیج فارس (مونت میشل 1992) و اعمال شرایط اولیه و مرزی و همچنین اعمال واداشتهای موثر در محیط، مقادیر دما ها در فصل تابستان نتیجه می شوند؛ بنابراین تشکیل و توسعه ترموکلاین پرداخته شده است. در واقع توسعه ترموکلاین از تنگه هرمز به سمت شمالغرب (ورودی اروند به خلیج فارس) با مدلسازی عددی تغییرات دما به عنوان پارامتر غالب مؤثر بر تشکیل و توسعه ترموکلاین مطالعه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثر دراز مدت نفوذ یون کلراید بر دوام بتن درسواحل خلیج فارس
        محمدرضا احسان دوست ابراهیم زارع
        به علت استفاده گسترده از سازه های بتنی در شرایط اقلیمی متفاوت، مسئله آسیب دیدگی این نوع سازه ها و در نتیجه تعمیرات و نگهداری آنها، یکی از موضوعات اصلی مورد بحث کارشناسان بتن را تشکیل می دهد. یکی از عوامل خوردگی فولاد در بتن مسلح در محیط خورنده به ویژه در سواحل خلیج فارس چکیده کامل
        به علت استفاده گسترده از سازه های بتنی در شرایط اقلیمی متفاوت، مسئله آسیب دیدگی این نوع سازه ها و در نتیجه تعمیرات و نگهداری آنها، یکی از موضوعات اصلی مورد بحث کارشناسان بتن را تشکیل می دهد. یکی از عوامل خوردگی فولاد در بتن مسلح در محیط خورنده به ویژه در سواحل خلیج فارس، یون کلرید می باشد. عوامل زیادی بر میزان نفوذ یون کلر در بتن تاثیر گذار می باشند که همه آنها را می توان در کیفیت بتن خلاصه نمود.از طرفی شرایط رویارویی دریا به علت دارا بودن دما و رطوبت بالا و همچنین میزان زیاد یون و املاح،محیطی خورنده برای سازه های بتن آرمه ایجاد می کند.یکی از اصلی ترین موادی که ازآن در سازه های بتن آرمه ای در شرایط خورنده استفاده می شود پوشش سطحی است.در این پژوهش عملکرد پنج نوع عمل آوری مختلف در محیط دریایی (خلیج فارس)بررسی شد که عبارت اند از:عمل آوری 27روزه با آب، عمل آوری6روزه با آب، عمل آوری3روزه با آب، عمل آوری1روزه با آب، عمل آوری با ماده عمل آور و بدون عمل آوری. بر اساس نتایج به دست آمده بهترین عملکرد از نظر مقاومت در برابر نفوذ یون کلرید بسته به شرایط رویارویی متفاوت است.مشاهدات نشان داداین است که عمل آوری با ماده عمل آور عملکرد مناسبی از نظر مقاومت دارا است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینی دبی رودخانه زاینده رود در ایستگاه قلعه شاهرخ با استفاده از تکنیک های یادگیری عمیق
        محمد مهرانی
        دبی به مقدار آبی گفته می‌شود که از نقطه مشخصی مانند رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله و یا هر سازه دیگری مثل کارتریج (مغزی) شیرآلات در واحد زمان عبور می‌کند. دبی جریان آب را در سیستم متریک بر حسب متر مکعب در ثانیه، متر مکعب در ساعت و یا لیتر در ثانیه بیان می کنند. واحد چکیده کامل
        دبی به مقدار آبی گفته می‌شود که از نقطه مشخصی مانند رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله و یا هر سازه دیگری مثل کارتریج (مغزی) شیرآلات در واحد زمان عبور می‌کند. دبی جریان آب را در سیستم متریک بر حسب متر مکعب در ثانیه، متر مکعب در ساعت و یا لیتر در ثانیه بیان می کنند. واحد مترمکعب در ثانیه برای دبی های زیاد مثل رودخانه و کانال های بزرگ و واحد لیتر در ثانیه برای جریان های آب چاه ها و آبی که وارد نشتی ها می شود، بکار می رود. اندازه گیری دبی رودخانه دارای تاثیرات زیادی در زندگی انسانها می باشد. اطلاع از میزان ورود آب به مناطق مربوط به حوضه آبریز یک رودخانه دارای اهمیت زیادی در حوزه های کشاورزی، خطرات بالقوه بر زندگی انسان و حیوانات، صنایع و غیره می باشد. لذا پیش بینی دبی رودخانه می تواند باعث مدیریت مؤثر و جلوگیری از لطمات جدی در حوزه های مذکور گردد. با توجه به موارد مذکور هدف ایده ی مطرح شده در این مقاله پیش بینی دبی رودخانه با استفاده از تکنیک های یادگیری عمیق می باشد. جهت انجام این کار، دبی رودخانه زاینده رود در ایستگاه قلعه شاهرخ با استفاده از دو تکنیک‌ ANFIS و LSTM مورد بررسی و پیش بینی قرار گرفته است. نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهندۀ 93 درصد الی 94 درصد دقت در پیش بینی دبی رودخانه مورد مطالعه می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - روش ارزیابی نحوه توزیع سرعت متوسط و دبی جریان در رودخانه ناورود
        فرناز دانشور وثوقی
        بسیاری از پروژه‌های مهندسی رودخانه از جمله طراحی دبی های کنترل سیل، تنظیم مجدد کانال‌های رودخانه، حفاظت از ساحل و انتقال رسوب، نیازمند پیش‌بینی دقیق دبی جریان در مقطع مرکب از جمله رودخانه‌ها است. مدل شیونو-نایت (SKM) به عنوان یک ابزار توانمند برای مدل‌سازی جریان در کانا چکیده کامل
        بسیاری از پروژه‌های مهندسی رودخانه از جمله طراحی دبی های کنترل سیل، تنظیم مجدد کانال‌های رودخانه، حفاظت از ساحل و انتقال رسوب، نیازمند پیش‌بینی دقیق دبی جریان در مقطع مرکب از جمله رودخانه‌ها است. مدل شیونو-نایت (SKM) به عنوان یک ابزار توانمند برای مدل‌سازی جریان در کانال‌های منشوری مرکب شناخته شده است. این پژوهش از مدل SKM برای تخمین سرعت متوسط و دبی استفاده کرده است که بر اساس حل معادلات دو بعدی برای جریان‌های کانال باز با متوسط‌ گیری از معادلات ناویه-استوکس حاصل شده است. مقادیر سرعت عمقی متوسط و دبی جریان، در ابتدا با مدل SKM برآورد شده و با داده‌های اندازه‌گیری دردوره زمانی 93-92 مقایسه گردید. در آخر رابطه بین عمق و دبی جریان (رابطه دبی-اشل) برای دوره زمانی 93-92 ارائه گردید. نتایج سرعت عمقی متوسط و توزیع‌های دبی جریان پیش‌بینی شده توسط مدلSKM در مقایسه با مقادیر اندازه‌گیری شده نشان می‌دهد که SKMمی‌تواند به طور دقیق توزیع های سرعت پیش‌بینی کند اگر دو ضریب اصطکاک و زبری مانینگ بر اساس الگوهای دقیق انتخاب شوند. نتایج حاصل از مدل نشان می‌دهد که با داده‌های تجربی همخوانی خوبی ندارند. بطوریکه دبی و سرعت عمودی بطور متوسط به ترتیب با 8/3 و 5/12 درصد خطا برآورد شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی مقدماتی پدیده فرونشست زمین در شهرستان لردگان
        فرید امیری سهراب میراثی محمد مومنی
        پدیده فرونشست زمین در طی سال‌های اخیر در اغلب دشت‌ها و شهرهای ایران و بخصوص دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، خشک‌سالی و عوامل دیگر، سبب بروز آسیب‌های جدی به زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، جاده‌ها، شریان‌های حیاتی و دیگر س چکیده کامل
        پدیده فرونشست زمین در طی سال‌های اخیر در اغلب دشت‌ها و شهرهای ایران و بخصوص دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، خشک‌سالی و عوامل دیگر، سبب بروز آسیب‌های جدی به زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، جاده‌ها، شریان‌های حیاتی و دیگر سازندها شده است. هم‌اکنون و بدون شک در آینده نزدیک به‌صورت شدیدتر شاهد آسیب‌های حاصله از پدیده فرونشست و بروز معضلات اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی برای انسان‌ها خواهیم بود. در این مقاله به‌ بررسی موضوع فرونشست و چگونگی ایجاد آن و عوامل اصلی و اثرگذار در سطح دشت شهرستان لردگان و همچنین چشمه برم شهر لردگان پرداخته‌شده است و اشاره‌ای به راهکارهای مناسب جهت جلوگیری و کنترل این پدیده شده است. مشاهدات صحرایی و بازدیدهای میدانی و داده‌های به‌دست‌آمده از هیدروگراف دشت و همچنین آسیب‌ها و مشکلات رخ‌داده در سطح دشت و اطراف چشمه حاکی از رخداد فرونشست زمین در این شهرستان می‌باشد. کاهش دبی آب چشمه، افت سطح آب زیرزمینی در سطح دشت، افت سطح آب و کاهش شدید حجم ورودی و خروجی آب چشمه واقع در مرکز شهر، نشست سطح زمین، خشک شدن چاه‌ها، ایجاد شکاف و ترک در ساختمان‌ها، ایجاد شکاف‌های متعدد در خیابان، ریزش سقف قنات و غیره همه نشان‌دهنده پدیده فرونشست زمین در این منطقه می‌باشند. هیدروگراف‌های بدست آمده نشان‌دهنده افت شدید سطح آب زیرزمینی از سال ۸۶ به بعد همراه با کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی است. در پایان متناسب با شرایط منطقه برای مقابله با پدیده فرونشست در شهرستان لردگان راهکارهای متعددی ارائه گردیده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رتبه بندی پل های پیش ساخته بتنی راه آهن با معیارهای مدیریت آب به روش تاپسیس
        حسین فرشاد نادر عبدلی یزدی احسان اله اشتهاردیان
        مدیریت آب در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از پارامترهای مهم و موثر، ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه ای را در افزایش طول عمر سازه های رﯾﻠﯽ و متعاقباً در ﻋﺮﺻﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، ﺻﻨﻌﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﻮرها اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در این تحقیق سعی شده با توجه به تجربیات مشابه از مطالعات گذشته در این زمینه و جمع آوری نظرات چکیده کامل
        مدیریت آب در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از پارامترهای مهم و موثر، ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه ای را در افزایش طول عمر سازه های رﯾﻠﯽ و متعاقباً در ﻋﺮﺻﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، ﺻﻨﻌﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﻮرها اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در این تحقیق سعی شده با توجه به تجربیات مشابه از مطالعات گذشته در این زمینه و جمع آوری نظرات متخصصان کشور، مطالعات میدانی گسترده، استفاده از چک لیست های بازرسی، اطلاعات آماری و با شناخت درست خرابی های مرتبط با مدیریت آب در پل های بتنی و در نهایت با روش تاپسیس، طبق معیارهای مهندسی آب در نگهداری و تعمیرات پل، بتوان پل های پیش ساخته بتنی اداره کل راه آهن شمال ایران براساس معیارهای مدیریت آب رتبه بندی کرد. نتایج این تحقیق به کارفرمایان و مدیران مسئول کمک می کند تا بتوانند با توجه به ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺤﺪود موجود، پل ها را در بحث مهندسی آب به درستی مدیریت کنند. پرونده مقاله