• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی الگوی نقش سیرتحول ،الزامات، ابعاد کیفیت و اصول مدیریت کیفیت جامع در اجرای خط مشی های بیمه‌ای (مطالعه موردی: اداره کل تامین اجتماعی استان کرمان)
        مژگان ناظری سنجر سلاجقه نوید فاتحی راد
        اجرای خط ‌مشی به عنوان یک مجموعه یکپارچه از فرآیند تعامل بین هدف‌گذاری و اقدام برای رسیدن به اهداف می‌دانند و معتقدند که اجرا نباید از تدوین جدا باشد و بزرگترین مشکل در اجرای خط مشی را بی‌توجهی به تمهیداتی خاص در مرحله شکل‌گیری مطرح می‌کنند. عوامل فراوانی است که می‌توان چکیده کامل
        اجرای خط ‌مشی به عنوان یک مجموعه یکپارچه از فرآیند تعامل بین هدف‌گذاری و اقدام برای رسیدن به اهداف می‌دانند و معتقدند که اجرا نباید از تدوین جدا باشد و بزرگترین مشکل در اجرای خط مشی را بی‌توجهی به تمهیداتی خاص در مرحله شکل‌گیری مطرح می‌کنند. عوامل فراوانی است که می‌تواند در اجرای خط مشی‌ها کمک نماید که از این عوامل میتوان به سیرتحول ،الزامات، ابعاد کیفیت و اصول مدیریت کیفیت جامع اشاره کرد.برای گرد آوری داده ها از از شش پرسش نامه محقق ساخته ، سیرتحول کیفیت ، الزامات کیفیت و اصول مدیریت کیفیت جامع و ابعاد کیفیت ،اجرخط مش های بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بر اساس طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دو دسته خبرگان و کلیه کارکنان اداره کل تامین اجتماعی استان کرمان است.برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد سیرتحول کیفیت ،الزامات کیفیت و اصول مدیریت کیفیت جامع و ابعاد کیفیت، هر کدام به تفکیک با میزان اجرای خط‌ مشی‌های بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارایه چارچوب نظری مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث
        عیسی امیری محسن زارعی جلیانی مختار رنجبر
        مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انس چکیده کامل
        مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه های مدیریتی معاصرو ارایه چارچوب نظری مناسب برای مدیریت منابع انسانی بر اساس دیدگاه علوم قرآن و حدیث می باشد. روش پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد روش تحلیل محتوای قیاسی است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع مرتبط با مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه پردازان معاصر بوده که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و مطالعه انتقادی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که با وجود مشابهت چارچوب و کارکردهای مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث با نظریات مدیریتی معاصر، ولی از بعد ساختاری، زمینه ای و رفتاری تفاوت های اساسی دارند و ضرورت توجه به پیش زمینه های ارزشی و هنجاری افراد در تدوین و پیاده سازی راهبردهای مدیریت منابع انسانی وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مطالعه کیفی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان دانشی در دانشگاه
        لیلا حسینی طبقدهی
        نگهداشت منابع انسانی از تدابیر و اقدامات مدیریت منابع انسانی است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشتکارکنان دانشی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوایاستقرایی و با هدف کاربردی بود. دادههای آن در سال 13 چکیده کامل
        نگهداشت منابع انسانی از تدابیر و اقدامات مدیریت منابع انسانی است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشتکارکنان دانشی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوایاستقرایی و با هدف کاربردی بود. دادههای آن در سال 1398با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تامرحله اشباع و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28نفراز خبرگان دانشگاهی و متخصصین در حوزه مدیریت منابع انسانی جمعآوری شد. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واحد معنایی و تکنیک دلفی بود. بعد از تحلیل داده ها، 22کد (شاخص)در قالب 5مفهوم یا عامل شامل مشارکت، سیستم پاداش، طراحی شغلی، معناداری شغل و استقلال عمل برای نگهداشتکارکنان دانشی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران شناسایی شدند. نتایج این پژوهش می تواند به مدیران در ایجادمحیط کاری مناسب و جذاب در کسب فرصت های رشد و بالندگی و افزایش مشارکت کارکنان دانشی در ارزش آفرینی وایجاد مزیت رقابتی یاری کند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه‌ی مدل ساختاری شهرت سازمانی با توجه به هوش سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد شهر رشت)
        الهام محبی اطاقوری امیر حسین محمد داودی
        سابقه و هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا نشان دهد که از طریق بکارگیری مولفه‌های هوش سازمانی و به اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها می‌توان شهرت سازمانی را ارتقاء داد و برای سازمان ارزش خلق کرد. مواد و روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – تحلیلی و چکیده کامل
        سابقه و هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا نشان دهد که از طریق بکارگیری مولفه‌های هوش سازمانی و به اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها می‌توان شهرت سازمانی را ارتقاء داد و برای سازمان ارزش خلق کرد. مواد و روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – تحلیلی و از نوع همبستگی می‌باشد؛ جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرستان رشت به تعداد 243 نفر و تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 150 تخمین زده شد. برای جمع آوری داده‌ها از سه پرسشنامۀ هوش سازمانی آلبرشت (2003)، تسهیم دانش لی (2001) و شهرت سازمانی کیم و لی (2012) و پالمن و همکاران (2009) استفاده شد؛ پایایی هر یک از پرسشنامه‌ها به ترتیب 92/0، 90/0 و 89/0 بود. یافته‌ها: نتایج پژوهش مستخرج از داده‌های حاصل از پرسشنامه که با استفاده از نرم افزار LISREL8.8 و SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نشان داد هوش سازمانی اثر مثبت و معنی‌داری بر شهرت سازمانی و تسهیم دانش دارد؛ همچنین، تسهیم دانش دارای اثر مثبت و معنی داری بر شهرت سازمانی است؛ در نهایت، نقش میانجیگری تسهیم دانش در رابطه‌ی بین هوش سازمانی و شهرت سازمانی نیز اثبات گشت. نتیجه‌گیری: سازمان‌ها برای ایجاد شهرت سازمانی که منجر به ارزش افزوده‌ی بیشتر برای آنها می‌شود، باید مولفه‌های هوش سازمانی را در خود تقویت نماید و کارکنان را تشویق کنند تا دانش خود را با هم به اشتراک بگذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی شهرک‌های صنعتی استان مازندران)
        مریم تقوایی یزدی
        سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی از موضوعات بسیار مهم و چالش برانگیز در عرصه‌ی مدیریت منابع انسانی بوده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی شهرک‌های صنعتی استان مازند چکیده کامل
        سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی از موضوعات بسیار مهم و چالش برانگیز در عرصه‌ی مدیریت منابع انسانی بوده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی شهرک‌های صنعتی استان مازندران) بوده است. روش‌: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از روش و ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان، مدیران و معاونان شهرک‌های صنعتی استان مازندران (350 نفر)، تشکیل دادند که نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 180 نفر تعیین شدند. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید و کارشناسان متخصص مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه مدیریت منابع انسانی 89/0 و پرسشنامه توانمندسازی 91/0 محاسبه گردید. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از روش آزمون نرمال بودن داده‌ها، آزمون معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیات و بررسی رابطه بین متغیرها با کمک نرم‌افزار spss 20 استفاده شده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که رویکردهای نوین (زیرساختی- حمایتی، مدیریتی، فناوری اطلاعات، انگیزشی و آموزشی) بر توانمندسازی منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی استان مازندران تأثیرگذار بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه توانمندسازی روانشناختی، اعتماد و تضادهای بین فردی بر تمایل به اشتراک گذاری دانش با رویکرد بهسازی کارکنان
        مرضیه حیدری
        زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی، اعتماد و تضادهای بین فردی با تمایل به اشتراک گذاری دانش با رویکرد بهسازی کارکنان انجام شد. روش و مواد: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فا چکیده کامل
        زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی، اعتماد و تضادهای بین فردی با تمایل به اشتراک گذاری دانش با رویکرد بهسازی کارکنان انجام شد. روش و مواد: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 322 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 175 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت اندازه گیری تعارض وظیفه ای، تعارض رابطه ای، تمایل به اشتراک گذاری دانش، اعتماد و توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه استاندارد وانگ و همکاران (2019) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن بود که تعارض رابطه ای و تعارض وظیفه ای رابطه منفی و معنی داری با تمایل به اشتراک گذاری دانش و رابطه مثبت و معناداری با توانمندسازی روانشناختی و اعتماد دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد به طور کلی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و اعتماد با تمایل به اشتراگ گذاری دانش مثبت و معنادار ارزیابی گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی با رویکرد معادله ساختاری
        علی خالق خواه حبیبه نجفی الهه سلطانی
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد که تعداد آنها برابر 380 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد و نمونه برابر181 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای می باشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه های استاندارد: اخلاق حرفه ای کادوزیر (2012)، ویژگی های شخصیتی کاستا و مک کرا (1992) و سبک رهبری باردنز و متزکاس (1969) استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزارهای Spss20 و Lisrel تحلیل شدند. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین می توان گفت که رابطه بین دو متغیر سبک رهبری و اخلاق حرفه ای توسط متغیر ویژگی های شخصیتی معلمان تشدید می شود و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان بهبود یابد این اثر قویتر و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان تضعیف شود طبیعتا این رابطه ضعیف خواهد شد. نتیجه گیری: مدیران مدارس باید با انتخاب سبک رهبری مناسب، سبب تقویت مؤلفه های ویژگی های شخصیتی در معلمان گردند تا اخلاق حرفه ای آنها افزایش یابد. پرونده مقاله