ارائه مدل مفهومی برند رویدادهای ورزشی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیریحانه نقش زن خواجویی 1 , مهدی سلیمی 2 , رسول نظری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: برند, رویداد ورزشی, بازاریابی ورزشی, مدل مفهومی, مزیت رقابتی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی برند رویدادهای ورزشی در ایران بود که روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو جامعه انسانی (1. مدیران ارشد ورزش کشور و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و گردشگری ورزشی، و 2. اساتید صاحب نظر دانشگاه در حوزه مدیریت، گردشگری و بازاریابی ورزشی)، و جامعه اطلاعاتی (شامل منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند (23 نفر و 61 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی ابزار با استفاده از روشهای مختلف اعتبارسنجی کیفی تأیید شدند. برای تحلیل دادهها نیز از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی مبتنی بر رویکرد کوربین و استراوس استفاده گردید. چارچوب مفهومی برند رویدادهای ورزشی در ایران در هشت منظرکلی شامل ویژگیهای رویداد، قابلیت برند رویداد، برندسازی رویداد، بازاریابی رویداد، نوآوری رویداد، عملکرد برند رویداد، مزیت رقابتی رویداد، و ارزش برند شکل گرفت که مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کدها به صورت یک سیستم فرایندی از ویژگی رویداد و قابلیت برند رویداد (سطح زمینهای) تا ارزش برند رویداد (سطح پیامد) ترسیم گردید. دستاورد حاصل از این پژوهش سبب شناخت ابعاد برند رویداد ورزشی و ارتباط آن با مجموعهای از فعالیتها در برگزاری رویداد میشود. بر پایه این چارچوب، به مسئولین برگزاری رویداد پیشنهاد میشود از ابعاد ارائه شده در این پژوهش جهت کیفیت بخشی و بهبود رویدادهای ورزشی استفاده کنند.
The purpose of the present study was to provide a Conceptual Model for Sporting Events in Iran. The research methodology was performed in terms of quality, process strategy and the objective was applied. The statistical population was selected to consist of human community 1. Senior sport managers and experts in sport management and sport tourism, and 2. University professors in sport management and marketing. The statistical sample was sampled and questioned in a number of capability-based theoretical saturated content (23 and 61 documents). Based on theoretical saturation and you will be considered. Research tools included systematic library study and the exploratory interview structure. The validity of tools using qualitative narrative methods was evaluated at a desirable level. The method of conceptual coding and frameworks were used for analyze the data according Corbin and Strauss approach. The conceptual framework for sporting events in Iran includes eight general areas: event characteristics, event brand capability, event branding, event marketing, event innovation, event brand performance, event competitive advantage and event brand value. The conceptual model derived from the code framework was mapped as a process system from event attribute and event brand capability to event brand value. The framework presented in this research provides an understanding of the dimensions of the event brand based on its relation to a set of event activities. Based on this framework, it can provide an objective assessment of the level of management activities at each sporting event and provide scientific information on the appropriate actions that sports organizations must take to branding.
اورک، ف. و بابایی زکلیکی، م.ع. (1394). "ارزیابی ارتباط بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای تولید کننده موادغذایی در شهر تهران"، مدیریت برند، دوره 2، شماره 4، صص. 147-176.
جلیلیان،ن.، کروبی، م. و قادری، ا. (1398). "امکان سنجی توسعه گردشگری رویداد و (با تأکید بر رویدادهای فرهنگی) و تأثیر آن بر تعدیل فصلی بودن مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 14، شماره 45، صص. 35-56.
ریحانی، م. (1394). "طراحی مدل مزیت رقابتی صنایع تولیدی ورزشی"، رساله دکتری دانشگاه گیلان.
سیدجوادین، ر. و شمس، ر .(1386). "عوامل تعیین کننده ی ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 7، شماره 25، صص 73-96.
شادی وند ،ا.، ازمشا، ط. و مهدی پور، ع. (1395). "تعیین عوامل مؤثر بر ارزش برند ورزشی با استفاده از معادلات ساختاری"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 3، صص.359-373.
فصیح مردانلو، ن. (1392). "تعیین عوامل مؤثر بر برند سازی ورزشی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
مرادی، ع.، الهی، ع.ر. و صفاری، م. (1397). "مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی: نقش میانجی درگیری ذهنی"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 13، شماره 42، صص. 125-159.
مقدم، ا.، کمالیان، ا.ر.، اورعی یزدانی، ب.، کرد، ب. و علیقی روشن، س. (1395). "تبیین و طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد داده بنیاد (مطالعهای در صنعت برق، گروه شرکتهای ایران ترانسفو)"، فصلنامه بهبود مدیریت، دوره 10، شماره 34، صص. 123-157.
وحدانی، م.، محرم زاده، م. و طلایی، ر. (1394). "تحلیل عوامل مؤثر در میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی شهر ارومیه بر اساس مدل مزیت رقابتی پورتر"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 5، صص. 765-778.
Aaker, D.A. (1996). “Building strong brands”, New York, NY: The Free Press.
Allen, J .(2006). “Events management. 2nd Edition, United Kingdom: Butterworth Heinemann Publication, 40.
Amado, C.A., Santos, S.P. & Marques, P.M. (2012). “Integrating the Data Envelopment Analysis and the Balanced Scorecard approaches for enhanced performance assessment”, Omega, Vol. 40(3), PP. 390-403.
Baloglu, S. & Mangaloglu, M .(2001). “Tourism Destinations Images of Turkey, Egypt, Greece & Italy as Perceived by Us Based Tour Operators & Travel Agents”, Tourism Management, Vol. 22(1), PP. 1-9.
Berry, L.L. (2000). “Cultivating service brand equity”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 28, PP. 128-137.
Brannagan, P.M. & Giulianotti, R. (2015). “Soft power and soft disempowerment: Qatar, global sport and football’s 2022 World Cup finals”, Leisure studies, Vol. 34(6), PP. 703-719.
Brown S.P., Cron, W.L. & Slocum, J.W. (1998). “Effects of trait competitiveness and perceived intra organizational competition on salesperson goal setting and performance”, Journal of Marketing, Vol. 62(4), PP. 47-57.
Corbin J. & Strauss A. (2008). “Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd Ed)”, Thousand Oaks, CA: Sage.
Couvelaere, V. & Richelieu, A. (2005). “Brand strategy in professional sports: The case of French soccer teams”, European Sport Management Quarterly, Vol. 5(1), PP. 23-46.
Downing, S.M. (2004). “Reliability: on the reproducibility of assessment data”, Medical Education; Vol. 38(9), PP. 1006-1012.
Fortunato, J.A. (2017). “Sports leagues’ game exposure policies: Economic and legal complexities”, Journal of Global Sport Management, Vol. 3(1), PP. 1-17.
Fourie, J. & Spronk, K .(2011). “South African mega-sport events and their impact on tourism”, Journal of Sport & Tourism, Vol. 16(1), PP. 75-97.
Funk, D.C., Toohey, K. & Bruun, T. (2007). “International sport event participation: Prior sport involvement; destination image; and travel motives”, European Sport Management Quarterly, Vol. 7(3), PP. 227-248.
Getz, D. (2008). “Event tourism: Definition, evolution, and research”, Tourism management, Vol. 29(3), PP. 403-428.
Getz, D. (1997). “Event management and tourism”, New York: Cognizant, 120.
Getz, D. (1998). “Trends, strategies, and issues in sport-event tourism”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 7(2), PP. 8-13.
Getz, D. & Page, S.J. (2016). “Event studies: Theory, Research and policy for planned events.
Gladden, J M., Milne, G.R. & Sutton, W.A. (1998). “A conceptual framework for assessing brand equity in division 1 college athletics”, Journal of Sport Management, Vol. 12(1), PP. 1-19.
Gwet, K.L. (2014). “Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters”, Advanced Analytics LLC.
Hazime, H. (2011). “From city branding to e-brands in developing countries: An approach to Qatar and Abu Dhabi”, African Journal of Business Management, Vol. 5(12), PP. 4731-4745.
Higgins, S.H. & Martin, J.H .(1996). “Managing sport innovations: A diffusion theory perspective, Sport Marketing Quarterly, Vol. 5(1), PP. 43-48.
Hitt, M.A., Biermant, L., Shimizu, K. & Kochhar, R. (2001). “Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance in Professional Service Firms: A Resource-based Perspective”, Academy of Management Journal, Vol. 44(1), PP. 13-28.
Jing, Z., Yanxin, J., Rizwan, S. & Miao, Z .(2016). “How brand orientation impacts B2B service brand equity? An empirical study among Chinese firms”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 31(1), PP. 83-98.
Josa, C. & Arnaldo, C. (2016). “Comparative Analysis of the Antecedents and Dimensions of Brand Equity between Food Processors Brands and Supermarket Private Labels”, Brazilian Business Review, Vol. 13(1), PP. 69-91.
Kim, S.S. & Petrick, J.F. (2005). “Residents’ perceptions on impacts of the FIFA 2002 World Cup: the case of Seoul as a host city”, Tourism Management, Vol. 26(1), PP. 25-38.
Kotler, P.T., Bowen, J.T., Baloglu, S. & Makens, J .(2016). “Marketing for Hospitality and Tourism: Pearson Education.
Lachowetz, T., McDonald, M., Sutton, W. & Clark, J. (2001). “The National Basketball Association: Application of customer lifetime value”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 10(2), PP. 181-184.
Morrison, A.M .(2013). “Marketing and managing tourism destinations: Routledge.
Parent, M.M. & Chappelet, J.L (2015). “Routledge Handbook of Sports Event Management: Routledge
Parent, M.M. & Se´guin, B. (2008). “Toward a model of brand creation for international large scale events: The impact of leadership, context, and nature of the event”, Journal of Sport Management, Vol. 22, PP. 526-549.
Pereira, E., Mascarenhas, M. & Pires, G. (2015). “Sport Events’ Potentiation Process at Portimão Tour Resort, Sport Tourism: New Challenges in a Globalized World, 95.
Ren, C. (2017). “Coupling Research of Large Scale Sports Events and Host City Development”, Revista de la Facultad de Ingeniería U.C.V, Vol. 32(9), PP. 472-478.
Ross, S.D. (2006). “A conceptual framework for understanding spectator-based brand equity”, Journal of Sport Management, Vol. 20(1), PP. 22-38.
Taks, M., Green, B.C., Misener, L. & Chalip, L. (2014). “Evaluating sport development outcomes: the case of a medium-sized international sport event. European Sport Management Quarterly, Vol. 14(3), PP. 213-237.
Ta-Wei, K. & Winston, T.L. (2016). “The relationship between perceived e-service quality and brand equity: A simultaneous equations system approach”, Computers in Human Behavior, Vol. 57, PP. 208-218.
Ulrich, D. & Smallwood, N .(2007). “Leadership brand: Developing customer-focused leaders to drive performance and build lasting value. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Urde, M. (2003). “Core value-based corporate brand building”, European Journal of Marketing, Vol. 37, PP. 1017-1040.
Venable, B.T., Rose, G.M., Bush, V.D. & Gilbert, F.W. (2005). “The role of brand personality in charitable giving: An assessment and validation”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 33, PP. 295-312.
Wang, B., Yang, Z., Han, F. & Shi, H. (2017). “Car tourism in Xinjiang: The meditation effect of perceived value and tourist satisfaction on relationship between destination image and loyalty”, Sustainability, Vol. 9(1), PP. 1-16.
Watanabe, Y., Gilbert, C., Aman, M.S. & Zhang, J.J. (2018). “Attracting international spectators to a sport event held in Asia: The case of Formula One Petronas Malaysia Grand Prix”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 19(2), PP. 194-216.
Yoshida, M. & Nakazawa, M. (2016). “Innovative sport consumption experience: An empirical test in spectator and participant sports”, Journal of Applied Sport Management, Vol. 8(1), PP. 1-21.
Yoshida, M. & Gordon, B (2012). “Who is more influenced by customer equity drivers? A moderator analysis in a professional soccer context”, Sport Management Review, Vol. 15(4), PP. 389-403.
Zhang, J.J., Kim, E., Marstromartino, B., Qian, T.Y. & Nauright, J. (2018). “The sport industry in growing economies: Critical issues and challenges”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 19(2), PP.110-126.
_||_
اورک، ف. و بابایی زکلیکی، م.ع. (1394). "ارزیابی ارتباط بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای تولید کننده موادغذایی در شهر تهران"، مدیریت برند، دوره 2، شماره 4، صص. 147-176.
جلیلیان،ن.، کروبی، م. و قادری، ا. (1398). "امکان سنجی توسعه گردشگری رویداد و (با تأکید بر رویدادهای فرهنگی) و تأثیر آن بر تعدیل فصلی بودن مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 14، شماره 45، صص. 35-56.
ریحانی، م. (1394). "طراحی مدل مزیت رقابتی صنایع تولیدی ورزشی"، رساله دکتری دانشگاه گیلان.
سیدجوادین، ر. و شمس، ر .(1386). "عوامل تعیین کننده ی ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 7، شماره 25، صص 73-96.
شادی وند ،ا.، ازمشا، ط. و مهدی پور، ع. (1395). "تعیین عوامل مؤثر بر ارزش برند ورزشی با استفاده از معادلات ساختاری"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 3، صص.359-373.
فصیح مردانلو، ن. (1392). "تعیین عوامل مؤثر بر برند سازی ورزشی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
مرادی، ع.، الهی، ع.ر. و صفاری، م. (1397). "مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی: نقش میانجی درگیری ذهنی"، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 13، شماره 42، صص. 125-159.
مقدم، ا.، کمالیان، ا.ر.، اورعی یزدانی، ب.، کرد، ب. و علیقی روشن، س. (1395). "تبیین و طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد داده بنیاد (مطالعهای در صنعت برق، گروه شرکتهای ایران ترانسفو)"، فصلنامه بهبود مدیریت، دوره 10، شماره 34، صص. 123-157.
وحدانی، م.، محرم زاده، م. و طلایی، ر. (1394). "تحلیل عوامل مؤثر در میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی شهر ارومیه بر اساس مدل مزیت رقابتی پورتر"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 5، صص. 765-778.
Aaker, D.A. (1996). “Building strong brands”, New York, NY: The Free Press.
Allen, J .(2006). “Events management. 2nd Edition, United Kingdom: Butterworth Heinemann Publication, 40.
Amado, C.A., Santos, S.P. & Marques, P.M. (2012). “Integrating the Data Envelopment Analysis and the Balanced Scorecard approaches for enhanced performance assessment”, Omega, Vol. 40(3), PP. 390-403.
Baloglu, S. & Mangaloglu, M .(2001). “Tourism Destinations Images of Turkey, Egypt, Greece & Italy as Perceived by Us Based Tour Operators & Travel Agents”, Tourism Management, Vol. 22(1), PP. 1-9.
Berry, L.L. (2000). “Cultivating service brand equity”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 28, PP. 128-137.
Brannagan, P.M. & Giulianotti, R. (2015). “Soft power and soft disempowerment: Qatar, global sport and football’s 2022 World Cup finals”, Leisure studies, Vol. 34(6), PP. 703-719.
Brown S.P., Cron, W.L. & Slocum, J.W. (1998). “Effects of trait competitiveness and perceived intra organizational competition on salesperson goal setting and performance”, Journal of Marketing, Vol. 62(4), PP. 47-57.
Corbin J. & Strauss A. (2008). “Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd Ed)”, Thousand Oaks, CA: Sage.
Couvelaere, V. & Richelieu, A. (2005). “Brand strategy in professional sports: The case of French soccer teams”, European Sport Management Quarterly, Vol. 5(1), PP. 23-46.
Downing, S.M. (2004). “Reliability: on the reproducibility of assessment data”, Medical Education; Vol. 38(9), PP. 1006-1012.
Fortunato, J.A. (2017). “Sports leagues’ game exposure policies: Economic and legal complexities”, Journal of Global Sport Management, Vol. 3(1), PP. 1-17.
Fourie, J. & Spronk, K .(2011). “South African mega-sport events and their impact on tourism”, Journal of Sport & Tourism, Vol. 16(1), PP. 75-97.
Funk, D.C., Toohey, K. & Bruun, T. (2007). “International sport event participation: Prior sport involvement; destination image; and travel motives”, European Sport Management Quarterly, Vol. 7(3), PP. 227-248.
Getz, D. (2008). “Event tourism: Definition, evolution, and research”, Tourism management, Vol. 29(3), PP. 403-428.
Getz, D. (1997). “Event management and tourism”, New York: Cognizant, 120.
Getz, D. (1998). “Trends, strategies, and issues in sport-event tourism”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 7(2), PP. 8-13.
Getz, D. & Page, S.J. (2016). “Event studies: Theory, Research and policy for planned events.
Gladden, J M., Milne, G.R. & Sutton, W.A. (1998). “A conceptual framework for assessing brand equity in division 1 college athletics”, Journal of Sport Management, Vol. 12(1), PP. 1-19.
Gwet, K.L. (2014). “Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters”, Advanced Analytics LLC.
Hazime, H. (2011). “From city branding to e-brands in developing countries: An approach to Qatar and Abu Dhabi”, African Journal of Business Management, Vol. 5(12), PP. 4731-4745.
Higgins, S.H. & Martin, J.H .(1996). “Managing sport innovations: A diffusion theory perspective, Sport Marketing Quarterly, Vol. 5(1), PP. 43-48.
Hitt, M.A., Biermant, L., Shimizu, K. & Kochhar, R. (2001). “Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance in Professional Service Firms: A Resource-based Perspective”, Academy of Management Journal, Vol. 44(1), PP. 13-28.
Jing, Z., Yanxin, J., Rizwan, S. & Miao, Z .(2016). “How brand orientation impacts B2B service brand equity? An empirical study among Chinese firms”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 31(1), PP. 83-98.
Josa, C. & Arnaldo, C. (2016). “Comparative Analysis of the Antecedents and Dimensions of Brand Equity between Food Processors Brands and Supermarket Private Labels”, Brazilian Business Review, Vol. 13(1), PP. 69-91.
Kim, S.S. & Petrick, J.F. (2005). “Residents’ perceptions on impacts of the FIFA 2002 World Cup: the case of Seoul as a host city”, Tourism Management, Vol. 26(1), PP. 25-38.
Kotler, P.T., Bowen, J.T., Baloglu, S. & Makens, J .(2016). “Marketing for Hospitality and Tourism: Pearson Education.
Lachowetz, T., McDonald, M., Sutton, W. & Clark, J. (2001). “The National Basketball Association: Application of customer lifetime value”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 10(2), PP. 181-184.
Morrison, A.M .(2013). “Marketing and managing tourism destinations: Routledge.
Parent, M.M. & Chappelet, J.L (2015). “Routledge Handbook of Sports Event Management: Routledge
Parent, M.M. & Se´guin, B. (2008). “Toward a model of brand creation for international large scale events: The impact of leadership, context, and nature of the event”, Journal of Sport Management, Vol. 22, PP. 526-549.
Pereira, E., Mascarenhas, M. & Pires, G. (2015). “Sport Events’ Potentiation Process at Portimão Tour Resort, Sport Tourism: New Challenges in a Globalized World, 95.
Ren, C. (2017). “Coupling Research of Large Scale Sports Events and Host City Development”, Revista de la Facultad de Ingeniería U.C.V, Vol. 32(9), PP. 472-478.
Ross, S.D. (2006). “A conceptual framework for understanding spectator-based brand equity”, Journal of Sport Management, Vol. 20(1), PP. 22-38.
Taks, M., Green, B.C., Misener, L. & Chalip, L. (2014). “Evaluating sport development outcomes: the case of a medium-sized international sport event. European Sport Management Quarterly, Vol. 14(3), PP. 213-237.
Ta-Wei, K. & Winston, T.L. (2016). “The relationship between perceived e-service quality and brand equity: A simultaneous equations system approach”, Computers in Human Behavior, Vol. 57, PP. 208-218.
Ulrich, D. & Smallwood, N .(2007). “Leadership brand: Developing customer-focused leaders to drive performance and build lasting value. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Urde, M. (2003). “Core value-based corporate brand building”, European Journal of Marketing, Vol. 37, PP. 1017-1040.
Venable, B.T., Rose, G.M., Bush, V.D. & Gilbert, F.W. (2005). “The role of brand personality in charitable giving: An assessment and validation”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 33, PP. 295-312.
Wang, B., Yang, Z., Han, F. & Shi, H. (2017). “Car tourism in Xinjiang: The meditation effect of perceived value and tourist satisfaction on relationship between destination image and loyalty”, Sustainability, Vol. 9(1), PP. 1-16.
Watanabe, Y., Gilbert, C., Aman, M.S. & Zhang, J.J. (2018). “Attracting international spectators to a sport event held in Asia: The case of Formula One Petronas Malaysia Grand Prix”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 19(2), PP. 194-216.
Yoshida, M. & Nakazawa, M. (2016). “Innovative sport consumption experience: An empirical test in spectator and participant sports”, Journal of Applied Sport Management, Vol. 8(1), PP. 1-21.
Yoshida, M. & Gordon, B (2012). “Who is more influenced by customer equity drivers? A moderator analysis in a professional soccer context”, Sport Management Review, Vol. 15(4), PP. 389-403.
Zhang, J.J., Kim, E., Marstromartino, B., Qian, T.Y. & Nauright, J. (2018). “The sport industry in growing economies: Critical issues and challenges”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 19(2), PP.110-126.