• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پیش بینی بهره وری کارکنان براساس هوش سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8
        فتاح ناظم افسانه صابر امیر حسین ناظم
        مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، ‌جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانش چکیده کامل
        مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، ‌جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن تشکیل داده است. گروه نمونه تعداد 270 نفر برآورد شده است که از روش طبق بندی متناسب با حجم آماری استفاده شده است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه بهره وری که براساس مدل اچیو3 هرسی و گلد اسمیت4 تهیه شده است و دارای ابعاد توان، وضوح نقش، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط می باشد (93/0= α) و پرسش نامه هوش سازمانی آلبرشت5 که دارای ابعاد بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، روحیه، هم سویی و تجانس، کاربرد دانش و فشار عملکرد است (84/0= α). نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل مسیر نشان داد که: 1. بین هوش سازمانی و ابعاد آن با بهره وری کارکناندانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه وجود دارد. 2. از بین ابعاد هوش سازمانی متغیرهای بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد با بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه معنادار مشاهده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه چابکی سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیر‌‌دولتی شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبودآن١
        ﻫﺪف پژوهشﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ چابکی سازمانی دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی پسرانه دوﻟﺘﻲ عادی و ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد . روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیر دولتی شهر تهران می باشد ، که تعداد 79 مد چکیده کامل
        ﻫﺪف پژوهشﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ چابکی سازمانی دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی پسرانه دوﻟﺘﻲ عادی و ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد . روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیر دولتی شهر تهران می باشد ، که تعداد 79 مدرسه با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه چابکی سازمانی (پژوهشگر ساخته) است. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (چابکی سازمانی 804/0) ارزیابی شد. برای روایی ابزار از تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. شاخص های تحلیل عاملی نشان دادند که پرسشنامهبرازش خوبی دارد.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون های کولموگروف - اسمیرنف، تی تست تک نمونه ای، تیبرای دو گروه مستقل، تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد. یافته ها نشان داد که: (1) وضعیّت چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی در مؤلفه های هوشمندی، شایستگی و انعطاف پذیری و سرعت پایین تر از متوسط است. همچنین، وضعیّت مدارس متوسطه پسرانه غیر دولتی در مؤلفه هوشمندی پایین تر از متوسط و در مؤلفه شایستگی و انعطاف پذیری و سرعت در حد متوسط است. به طور کلی مدارس دولتی عادی از نظر چابکی سازمانی در سطح پایین تر از متوسط و مدارس ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ در سطح متوسط قرار دارند. (2) وضعیّت چابکی سازمانی مدارس دولتی و ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر، مدارس ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ نسبت به مدارس دولتی عادی در وضعیت مناسب تری از نظر چابکی سازمانی قرار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه ادراک معلمان از عدالت سازمانی و امنیت شغلی حاکم بر محیط کار با سطح تعهد سازمانی آنان در مدارس متوسطه شهرستان گرمسار
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعهد سازمانی2 دبیران بر اساس مولفه های عدالت سازمانی3 و امنیت شغلی4 آنان بوده است. پژوهش به شیوه توصیفی (همبستگی) انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دبیران دوره متوسطه شهر گرمسار در سال تحصیلی 1392 به تعداد 205 نفر بودند. مطابق با جدول مورگان، حجم چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعهد سازمانی2 دبیران بر اساس مولفه های عدالت سازمانی3 و امنیت شغلی4 آنان بوده است. پژوهش به شیوه توصیفی (همبستگی) انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دبیران دوره متوسطه شهر گرمسار در سال تحصیلی 1392 به تعداد 205 نفر بودند. مطابق با جدول مورگان، حجم نمونه 133 نفر برآورد گردید که با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از سه پرسشنامه: 1. امنیت شغلی اولدهام و کولیک و استپینا و امبروز5 (1986) و 2. پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن6 (1993) و 3. پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر7 (1990) استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه ها (آلفای کرونباخ) به ترتیب 78/0و 83/0 و 87/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که : 1. بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. 2. بین امنیت شغلی و تعهد سازمانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. 3. بین عدالت سازمانی و امنیت شغلی با تعهد سازمانی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. 4. بین ابعاد عدالت سازمانی با تعهد سازمانی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه رهبری معنوی و یادگیری سازمانی با خلاقیت در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین رهبری معنوی و یادگیری سازمانی باخلاقیت در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بوده است . جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود،حجم نمونه آماری براساس جدول مورگان (460 نفر) در نظر گرفته شد. د چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین رهبری معنوی و یادگیری سازمانی باخلاقیت در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بوده است . جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود،حجم نمونه آماری براساس جدول مورگان (460 نفر) در نظر گرفته شد. در این پژوهش روش نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه رهبری معنوی (فرای١) و یادگیری سازمانی(نیف2) و پرسش نامه خلاقیت عابدی مورد استفاده قرار گرفت و بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، واریانس و نمودار و ... ) و به منظور آزمون سوال ‌های پژوهش از آمار استنباطی (از آزمون آماری تحلیل رگرسیون چند متغییری و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. نتایج نشان داد: که بین رهبری معنوی و یادگیری سازمانی با خلاقیت در کارمندان دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران
        تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر تهران به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 13734 نفر از معلمان ابتدایی شهر تهران بود که تعداد 322 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و طبقه ای چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر تهران به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 13734 نفر از معلمان ابتدایی شهر تهران بود که تعداد 322 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و طبقه ای متناسب از بین مناطق و مدارس به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مربوط به رهبری توزیع شده از پرسش نامه ایلمور و صحرانورد که بیشتر سؤال های آن محقق ساخته بود و برای جمع آوری داده های مربوط به عملکرد سازمانی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/. و 83/. به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری توزیع شده و عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمام مؤلفه های رهبری توزیع شده (ماموریت، اعتماد، فرهنگ مدرسه، توسعه حرفه ای، عمل رهبری، حمایت، تصمیم گیری) با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه های سبک رهبری توزیع شده شش بعد مأموریت، اعتماد، فرهنگ مدرسه، توسعه حرفه ای، رفتار رهبری، حمایت، به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات عملکرد سازمانی (متغیر ملاک)، را دارا هستند و مؤلفه تصمیم گیری به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی عملکرد سازمانی از معادله حذف گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی معلمان شاغل در مدارس استثنائی استان هرمزگان در سال تحصیلی 91-1390
        هدفازانجاماینپژوهشبررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی است. جامعهآماری این تحقیقشاملتمامی 498 نفر معلمان شاغل در مدارس استثنائی استان هرمزگان در سال تحصیلی 91- 1390 است و نمونه ای به حجم 217 نفر به روش تصادفی ساده بر اساس فرمول کرجسی و مور چکیده کامل
        هدفازانجاماینپژوهشبررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی است. جامعهآماری این تحقیقشاملتمامی 498 نفر معلمان شاغل در مدارس استثنائی استان هرمزگان در سال تحصیلی 91- 1390 است و نمونه ای به حجم 217 نفر به روش تصادفی ساده بر اساس فرمول کرجسی و مورگان جهت انجام پژوهش انتخاب شده اند. اینبررسی به روشتوصیفی از نوع همبستگیصورتگرفتهوجهتجمعآوریدادهها از پرسش نامه فرهنگ سازمانی (هافستد2، 2001)، رفتار شهروندی سازمانی (دی پائولا و موران3،2001) و رضایت شغلی JDI(اسمیت، کندال و هالین4، 1969) بهرهگرفته شده است و برای تجزیهوتحلیل دادهها ازروش هایآماریضریبهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفادهشد که نتایج حاصل نشان داد: هیچ گونه رابطه معنی داری بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی وجود ندارد و از بین ابعاد آن، فقط بعد مرد گرایی با رضایت شغلی رابطه ای معنی دار داشته و به تنهایی قادر به پیش بینی آن می باشد. از طرفی بین رفتار شهروندی و رضایت شغلی رابطه ای معنی دار وجود دارد و از بین ابعاد آن، ابعاد کمک کننده و اطاعت سازمانی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری دارند. از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، امتناع از ریسک و مرد گرائی با رفتار شهروندی رابطه داشته و در این بین متغیر مرد گرایی بیشترین قدرت پیش بینی را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تبیین شاخص‌های دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی: مطالعه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
        امروزه نقش یک دانشگاه کارآفرین در یک محیط پویا از اقتصاد دانش بنیان؛ حمایت از توسعة اقتصادی از طریق افزایش میزان و کیفیت تحقیقات (بنیادی و کاربردی) است، و انتقال سریع چنین دانش جدیدی به جامعه از طریق آموزش و کارآفرینی محقق می گردد. از طرفی هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررس چکیده کامل
        امروزه نقش یک دانشگاه کارآفرین در یک محیط پویا از اقتصاد دانش بنیان؛ حمایت از توسعة اقتصادی از طریق افزایش میزان و کیفیت تحقیقات (بنیادی و کاربردی) است، و انتقال سریع چنین دانش جدیدی به جامعه از طریق آموزش و کارآفرینی محقق می گردد. از طرفی هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررسی وضعیت کارآفرینی دانشگاهی و شاخص های دانشگاه کارآفرین، شامل: مؤلفه های چشم انداز، مأموریت و استراتژی دانشگاه؛ حاکمیت و ادارة دانشگاه؛ ساختار و طرح سازمانی؛ چند رشته ای، فرا رشته ای؛ قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع؛ مدیریت ذینفعان و ارزش های جامعه؛ دانش آموختگان؛ انتقال دانش؛ مرکز رُشد، تأمین مالی مخاطرات در شرکت های مشتق از دانشگاه؛ بین المللی سازی، و در نهایت، آموزش کارآفرینانه و آموزش سرمایه گذاری، در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی می باشد. روش این پژوهش از نظر نحوه‌ گردآوری داده‌ها، روش پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش نیز اساتید، خبرگان و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر در امر کارآفرینی می باشند. در تحقیق پیش روی، برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد دانشگاه کارآفرین گیب2 (2012)، و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فرضیه فازی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که کارآفرینی دانشگاهی و ویژگی های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مورد مطالعه، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در نهایت باید اشاره کرد که نظام علم اغلب کشورها در پاسخ گویی به نیاز فزاینده اجتماعی و اقتصادی به دانش و فناوری در حال تغییر و تحول هستند، و نظریه دانشگاه کارآفرین یکی از مدل های مطرح شده برای تبیین چهره جدید و متحول شدة دانشگاه ها است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه مدل شناسایی ارتباط سرمایه فکری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان زن واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درشهر تهران
        پژوهش حاضر که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، توصیفی – همبستگی بود، به ارائه مدلی در جهت شناسایی ارتباط سرمایه فکری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان زن واحدهای دانشگاه های آزاداسلامی در شهر تهران می پردازد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی چکیده کامل
        پژوهش حاضر که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، توصیفی – همبستگی بود، به ارائه مدلی در جهت شناسایی ارتباط سرمایه فکری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان زن واحدهای دانشگاه های آزاداسلامی در شهر تهران می پردازد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (واحدهای علوم و تحقیقات، تهران شمال، جنوب و مرکز) بودند که تعداد 1600 نفر می باشند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران، تعداد 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود و برای تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سرمایه های فکری سازمان و ابعاد آن از قبیل سرمایه های انسانی، سرمایه های ساختاری و سرمایه های ارتباطی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان وجود دارد. پرونده مقاله