• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانش در صندوق تأمین اجتماعی
        پژوهش حاضر تحت عنوان رابطه انواع فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانش در صندوق تأمین اجتماعی انجام شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش است. که با نمونه 248 نفری متشکل از کارشناسان چهار معاونت (اداری مالی، فنی درآمد، حقوقی امور مجلس و اق چکیده کامل
        پژوهش حاضر تحت عنوان رابطه انواع فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانش در صندوق تأمین اجتماعی انجام شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش است. که با نمونه 248 نفری متشکل از کارشناسان چهار معاونت (اداری مالی، فنی درآمد، حقوقی امور مجلس و اقتصادی برنامه ریزی) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین و به روش طبقه ای نسبتی، به طور تصادفی انتخاب گردیده است. در این پژوهش از پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون کویین برای ارزیابی فرهنگ سازمانی (گروهی، ادهوکراسی، بازار، سلسله مراتبی) و پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون استفاده شده است. داده‌های این پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب سامرز و و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که فرهنگ سازمانی رابطه مثبت، مستقیم، قوی و معناداری با مدیریت دانش دارد و با توجه به آزمون فریدمن فرهنگ سازمانی غالب فرهنگ ادهوکراسی می‌باشد. یافته‌ها این پیشنهاد شده است که ارتقاء هرچه بیشتر سطح فرهنگ سازمانی به ویژه فرهنگ گروهی در سازمان به استقرار مدیریت دانش بهتر کمک می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده، سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
        هدف از این مطالعه همبستگی، بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده، سرمایه روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد سلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. به این منظور، سه پرسش نامه حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) تعدیل شده برای محیط ه چکیده کامل
        هدف از این مطالعه همبستگی، بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده، سرمایه روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد سلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. به این منظور، سه پرسش نامه حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) تعدیل شده برای محیط های آموزشی توسط لاماسترو (2000)، سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) بازبینی شده توسط نت میر و همکارانش (1997) بعد از تأیید پایایی (از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0، 85/0، 79/0)، و روایی (روایی صوری از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان) مورد استفاده قرار گرفت. پرسش نامه ها بین 234 نفر که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان 611 نفر کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انتخاب شده بودند اجرا شدند. داده ها با آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار (27/0=r) وجود دارد، هم چنین بین سرمایه روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار (40/0=r) وجود دارد، علاوه بر این، بین حمایت سازمانی ادراک شده و سرمایه روان شناختی نیز رابطه معنادار (21/0= r) وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - الگوی ساختاری رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 1392 به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. از جامعه 742 نفری کارکنان ستادی 254 نفر تعیین و بر اساس روش نمونه گیری طبقه‌ای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 1392 به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. از جامعه 742 نفری کارکنان ستادی 254 نفر تعیین و بر اساس روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبتی حجم نمونه هر ناحیه آموزش و پرورش مشخص گردید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی تائورمینا (1994)، پرسشنامه هویت سازمانی مائیل و آشفورث (1992) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی وانگ (2004) بود. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (05/0≥p) حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین جامعه پذیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی، بین هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و تأثیر جامعه پذیری سازمانی به واسطه هویت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بود. بر اساس شاخص های نیکویی برازش ، تعدیل شده برازندگی و جذر واریانس خطای تقریب مدل معادلات ساختاری از برازش مناسب برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه بین سرمایه‌ فکری و جهت گیری ارزشی دبیران متوسطه‌ شهرستان شهرکرد
        هدف از این تحقیق تعیین رابطه‌ سرمایه‌ فکری و جهت گیری ارزشی در بین دبیران شهر شهرکرد بود. با توجه به اهمیت جهت گیری ارزشی در بین معلمان و گرایش بیش از اندازه در برخی از موارد به آن و یا عدم توجه به آن، تحقیقی در این زمینه در سطح استان و یا مرکز استان لازم و ضروری به نظر چکیده کامل
        هدف از این تحقیق تعیین رابطه‌ سرمایه‌ فکری و جهت گیری ارزشی در بین دبیران شهر شهرکرد بود. با توجه به اهمیت جهت گیری ارزشی در بین معلمان و گرایش بیش از اندازه در برخی از موارد به آن و یا عدم توجه به آن، تحقیقی در این زمینه در سطح استان و یا مرکز استان لازم و ضروری به نظر می‌رسید. برای انجام تحقیق، 285پرسش شونده در این مطالعه شرکت کرده و پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. با توجه به اطلاعات به دست آمده توسط پرسشنامه که حاصل فرضیه‌های برگرفته از نظریه‌های علوم انسانی و طی انجام مراحل تجزیه و تحلیل آماری و استفاده از آزمون های مناسب با توجه به سطوح سنجش سوال های پرسش نامه بوده، نتایج زیر را می‌توان ارائه نمود: با توجه به نتایج به دست در سطح 05/0 >p، همبستگی مثبت و معناداری بین سرمایه‌ فکری و جهت گیری ارزشی دبیران وجود ندارد. بین سرمایه‌ فکری در بعد سرمایه (انسانی، ساختاری و ارتباطی) با جهت گیری ارزشی رابطه وجود ندارد. بین سرمایه‌ فکری با جهت گیری ارزشی از بعد (زیباشناختی – نظری- اقتصادی- اجتماعی- سیاسی و مذهبی) رابطه وجودندارد. هم چنین در دو گروه زن و مرد این رابطه تقریباً یکسان بوده و تفاوت معناداری با همدیگر ندارند. متغیرهای دموگرافیک (جنس- سن– سنوات خدمت- مدرک تحصیلی) بر جهت گیری ارزشی دبیران تأثیری ندارد. هم چنین جنسیت و سن بر مؤلفه‌های سرمایه‌های فکری تأثیر ندارد ولی سابقه و مدرک تحصیلی بر مؤلفه‌های سرمایه‌های فکری تأثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ابعاد پنج‎گانه شخصیت چهارچوبی برای پیش‌بینی رهبری تحول‌آفرین در محیط‌های آموزشی
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه مدل پنج عاملی شخصیت و رهبری تحول آفرین و مشخص نمودن میزان پیش بینی‎پذیری رفتار رهبری تحول‎آفرین براساس ابعاد پنج‎گانه شخصیت و سهم تبیینی هر کدام از آنها در پیش بینی رهبری تحول آفرین انجام شده است. فرضیه‎های تحقیق حاضر دلال چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه مدل پنج عاملی شخصیت و رهبری تحول آفرین و مشخص نمودن میزان پیش بینی‎پذیری رفتار رهبری تحول‎آفرین براساس ابعاد پنج‎گانه شخصیت و سهم تبیینی هر کدام از آنها در پیش بینی رهبری تحول آفرین انجام شده است. فرضیه‎های تحقیق حاضر دلالت بر پیشبینی رهبری تحول‎آفرین براساس ابعاد روان ‎رنجورخویی، برون گرایی، همسازی، وظیفه‎شناسی و گشودگی به تجارب داشت. داده‎های تحقیق حاضر حاصل اجرای دو پرسش‎نامه بود. ابعاد شخصیت به‎وسیله نمرات خود ارزیابی مدیران و با استفاده از فرم کوتاه شخصیت سنج نئو سنجیده شد. رفتارهای رهبری تحول‎آفرین مدیران نیز توسط زیردستان و با استفاده از پرسش‎نامه چند عاملی رهبری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‎های حاصل از مطالعه 56 مدیر و 148 نفر از زیردستان آنها در مناطق نوزده‎گانه آموزش و پرورش شهر تهران نشان داد که برون‎گرایی و گشودگی به تجارب جدید به طور مثبت رهبری تحول آفرین را پیش‎بینی می‎کند. وظیفه‎شناسی نیز رابطه معناداری با رهبری تحول‎آفرین دارد ولی نمی‎تواند رهبری تحول‌آفرین را پیش‎بینی کند. هم‌چنین رابطه بین دو بعد دیگر یعنی روان ‎رنجورخویی و همسازی با رهبری تحول‎آفرین معنادار نبود. بنابر نتایج تحقیق حاضر می‎توان گفت: رفتارهای رهبری به وسیله بعضی ویژگی‎های شخصیتی قابل پیش‎بینی است و برخی تفاوت‎های رفتاری رهبران تحول‎آفرین می‎تواند نشأت گرفته از ویژگی‎های شخصیتی باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول براساس مدل سروکوال
        این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از دیدگاه دانشجویان انجام شد. به روش تصادفی طبقه ای تعداد 393 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه انتخاب شدند. با استفاده از مدل سروکوال داده های لازم در دو زمینه ادراک و انتظار گردآوری شد چکیده کامل
        این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از دیدگاه دانشجویان انجام شد. به روش تصادفی طبقه ای تعداد 393 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه انتخاب شدند. با استفاده از مدل سروکوال داده های لازم در دو زمینه ادراک و انتظار گردآوری شد. گردآوری داده ها بر مبنای پرسش نامه استاندارد سروکوال با پنج عامل تأیید شده از طریق تحلیل عاملی انجام شد. نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، شکاف کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بُعد همدلی (34/2-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد تضمین (95/1-)، پاسخگویی (86/1-) و اطمینان (68/1-) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بُعد ملموس (54/1-) بود. هم چنین، بین شکاف کیفیت در بُعد ملموس با متغیر جنسیت رابطه معنادار آماری مشاهده شد (05/0>p). در مجموع، انتظارهای دانشجویان از درک آنها از وضعیت موجود بیشتر است و در هیچ کدام از ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، انتظارهای آنها برآورده نشده است. در راستای بهبود کیفیت خدمات آموزشی، کلیه ابعاد به ویژه بُعد همدلی باید در اولویت قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تأثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهدسازمانی کارمندان سازمان رفاهی-تفریحی
        امروزه در بین مطالعات مربوط به سازمان، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی توجه مدیران و محققان زیادی را به خود جلب کرده است؛ رفتارهایی که توجه به آن می تواند یکی از راه های اساسی در افزایش اثربخشی سازمان ها باشد. تعهد سازمانی نیز بیان گر نیرویی است که فرد را ملزم می کند تا در چکیده کامل
        امروزه در بین مطالعات مربوط به سازمان، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی توجه مدیران و محققان زیادی را به خود جلب کرده است؛ رفتارهایی که توجه به آن می تواند یکی از راه های اساسی در افزایش اثربخشی سازمان ها باشد. تعهد سازمانی نیز بیان گر نیرویی است که فرد را ملزم می کند تا در سازمان بماند و با تعلق خاطر در جهت تحقق اهداف سازمانی وظایف خود را انجام دهد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد سازمانی کارمندان سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان بود. جهت دست یابی به این هدف از روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان بود که60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها دو پرسش نامه محقق ساخته شامل 43 و 24 گویه براساس طیف لیکرت تهیه و توزیع گردید. پایایی پرسش نامه براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 87/0 برآورد شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون لوین، آزمون F) تحلیل گردید. در این پژوهش تأثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر پنج عامل تعهد هنجاری، تعهد عاطفی، تعهد سازمانی، و تعهد مداوم مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد هنجاری و تعهد عاطفی و تعهد سازمانی کارمندان در پس آزمون مؤثر بوده است اما بر تعهد مداوم کارمندان مؤثر نبوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارزشیابی مهارت های مدیریت زمان و استرس شغلی معلمان مدارس راهنمایی دخترانه شهر سبزوار در سال تحصیلی 1391-1390
        هدف این پژوهش ارزشیابی مهارت های مدیریت زمان و استرس شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سبزوار می باشد.پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) می باشد. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرستان سبزوار به تعداد 627 نفر در سال 90-91 می باشد، که تعداد 180 نفر از چکیده کامل
        هدف این پژوهش ارزشیابی مهارت های مدیریت زمان و استرس شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سبزوار می باشد.پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) می باشد. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرستان سبزوار به تعداد 627 نفر در سال 90-91 می باشد، که تعداد 180 نفر از آنها با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. از دو پرسش نامه ی مهارت های مدیریت زمان کرمی مقدم و استرس شغلی وندردوف به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید، که ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب مهارت فردی مدیریت زمان 73/0 ، مهارت سازمانی 83/0 و پرسش نامه ی استرس شغلی وندردوف 82/0 برآورد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی دو متغیره و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. بین فقدان استرس شغلی با مهارت فردی و مهارت سازمانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. 2. نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان نشان داد که مهارت های فردی و سازمانی مدیریت زمان پیش بین مناسبی برای استرس شغلی می باشند. پرونده مقاله