• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور (یک مطالعه پدیدار شناسی)
        بهرام جلیل زاده امین فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی یوسف بیگ زاده نادر بهلولی
        پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور در سال 1399انجام شد. تحیق حاضر از نوع آمیخته کیفی و کمی و ازحیث هدف کاربردی و از نوع پدیدار شناسانه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و جامعه آماری شامل 20 نفر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکان عمومی شمالغرب کشور در سال 1399انجام شد. تحیق حاضر از نوع آمیخته کیفی و کمی و ازحیث هدف کاربردی و از نوع پدیدار شناسانه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و جامعه آماری شامل 20 نفر از اساتیدی بودند که بعنوان مدیر آموزش مداوم پزشکی دانشگاه هر استان بوده و یا در زمینه آموزش مداوم پزشکی بیش از 5 سال سابقه تدریس را بر عهده داشتند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند و ملاک محور مصاحبة عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. به منظور تدوین الگوی مطلوب ارتقای کیفیت محتوای آموزش مداوم پزشکی از روش سنتزپژوهی و جهت اعتبارسنجی آن از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد کلیۀ مولفه ها از طریق فرآیند کدگذاری باز استخراج و سپس بر اساس فرآیند کدگذاری گزینشی، کلیۀ مولفه ها بر اساس مفاهیم مشترک دسته بندی می شوند؛ از این رو باتوجه به فرآیند کدگذاری حاصل از مرحلۀ اول، به عنصر محتوا از آموزش مداوم پزشکی، با توجه به کد هر مقاله پرداخته و سپس یافته های بدست آمده، در قالب یک الگوی کلی و جامع ترسیم شده اند.که آموزش مداوم پزشکی براساس عنصر محتوا، بصورت مقوله های انعطاف پذیری محتوا،ارتباط منطقی،طراحی مناسب محتوا،استفاده از محتوای آموزشی خودآموز(self study)،استفاده از محتوای مربوط به یادگیری ترکیبی(Blended learningd)،تدوین گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ویژگی های سبک های رهبری مدیران مدارس
        علیرضا شعبانی جواد سلیمانپور علی خلخالی
        حساسیت بحث رهبری در آموزش‌وپرورش و مدارس در سطوح مختلف و ازجمله رهبری مدرسه امروزه بیش از پیش خود را نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عناصر و ویژگی های سبک های رهبری برای مدیران مدارس صورت گرفت. به همین منظور ابتدا به بررسی پیشینه نظری پرداخته شد سپس با استفاده از چکیده کامل
        حساسیت بحث رهبری در آموزش‌وپرورش و مدارس در سطوح مختلف و ازجمله رهبری مدرسه امروزه بیش از پیش خود را نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عناصر و ویژگی های سبک های رهبری برای مدیران مدارس صورت گرفت. به همین منظور ابتدا به بررسی پیشینه نظری پرداخته شد سپس با استفاده از پیشینه و مبانی نظری، مؤلفه های سبک رهبری بیرون کشیده شد و با بررسی متخصصان و انجام اصلاحات لازم، عناصر تاثیرگذار تعیین شدند. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران، معلمان و معاونان مدارس تهران تشکیل می دهند و با استفاده از فرمول کوکران 500نفر تعیین گردید. مؤلفه ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته بررسی شدند و به وسیله آزمون رگرسیون و نرم افزار spss تحلیل شدند. براساس نتایج بدست آمده تاثیر هرکدام از مؤلفه ها به عنوان سبک رهبری مدیران مدارس تایید گشت ولی در این میان تاثیر سبک تحول گرا و اصلاح گرا، حمایتگر و پشتیبان، هدف مداری و رضایتمندی بیش از سایر مؤلفه ها بود. از نتایج حاصل شده می توان چنین استنباط نمود که سبک های متنوع و مختلفی در رهبری مدیران مدارس وجود دارد و اجرای هر گونه سبک رهبری جدای از آن که مربوط اقتضای مدرسه و سازمان بالادستی است بیش تر به ویژگی های مدیران آن مدرسه وابسته است و اعتقاد بر این است که به کارگیری سبک های مفید رهبری توسط مدیران مدارس اگر چه لازم و ضروری است، ولی شرایط خاص خود را می طلبد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ماهیت تجربه زیسته مدیران در آموزش و پرورش ایران
        زهرا اتحاد جواد سلیمان پور علی خلخالی
        این پژوهش به بررسی ماهیت تجربه زیسته مدیران در آموزش و پرورش ایران می پردازد. این تحقیق در زمره تحقیقات کیفی است که با شیوه پدیدار شناختی از نوع تجربه زیسته صورت پذیرفته است. روش گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده که هر مصاحبه بین 30 تا 45 دقیقه به طو چکیده کامل
        این پژوهش به بررسی ماهیت تجربه زیسته مدیران در آموزش و پرورش ایران می پردازد. این تحقیق در زمره تحقیقات کیفی است که با شیوه پدیدار شناختی از نوع تجربه زیسته صورت پذیرفته است. روش گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده که هر مصاحبه بین 30 تا 45 دقیقه به طول انجامیده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی و هدفمند به روش گلوله برفی و قاعده اشباع استفاده شد لذا با تعداد 8 نفر از مدیران مدارس مصاحبه صورت پذیرفت و اشباع داده ها حاصل شد . این پژوهش به بررسی روایت های تعدادی از مدیران آموزش و پرورش و تجربه زیسته آنان در طول دوران مدیریتشان پرداخته است. پژوهش مورد نظر روایی است و به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیر گرایانه تعلق دارد. منبع داده‌های این پژوهش از تجربه زیسته ی مدیران با سابقه در طول مدیریت آنان در آموزش و پرورش به دست آمد. در واقع نتایج نشان داد که مدیران آموزش و پرورش با داشتن توان مدیریتی بالا، اشراف کامل نسبت به وجوه ممیزه دانش آموزان استثنایی در مقایسه با دانش آموزان مدارس عادی، پروراندان برخی صفات در خود به عنوان ضرورت های فردی، قدرت به کارگیری تجارب خود در دوران مدیریتی می توانند مدیران توانمند و لایقی برای آموزش و پرورش تلقی شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزه‌های دین اسلام
        امیر علی اصغری
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزه‌های دین اسلام انجام پذیرفت . این پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی و از حیث روش جمع آوری داده ها، جزء پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دین اسلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رهبری آموزشی برمبنای آموزه‌های دین اسلام انجام پذیرفت . این پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی و از حیث روش جمع آوری داده ها، جزء پژوهشهای کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دین اسلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه کیفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها با روش اسنادی (اطلاعات از طریق مراجعه به قرآن، نهج البلاغه، رساله حقوق امام سجاد(ع) واصول کافی جمع آوری شده است ) انجام پذیرفت. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به روش فراترکیب و بااستفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. نتایج‌ نشان داد از میان 112 شاخص ، سه بعد و دوازده مؤلفه در تدوین مدل رهبری آموزشی برمبنای آموزه‌های دین اسلام نقش دارند که عبارتند از: بعد دین‌مداری: مولفه های دین‌داری واستمداد الهی؛ بعد تعادل نفس: مولفه های تادیب نفس، عجب شکنی و کرامت‌افزایی؛ بعد روابط کار: مولفه های هدایت سازمانی، مسئولیت‌پذیری، اعتمادسازی، تالیف قلوب، تحمل و مدارا، مشارکت، و عدالت محوری. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیت های آموزشی دانشگاهها:با تاکید بررضایت مندی از کیفیت سامانه آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی
        مرضیه یاری زنگنه
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت از ابعاد کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره همه‌گیری بیماری کرونا از دیدگاه دانشجویان است. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به‌صورت توصیفی پیمایشی با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین هدفمند از دانشجویان فعال در کلاس‌های آموزش چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت از ابعاد کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره همه‌گیری بیماری کرونا از دیدگاه دانشجویان است. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به‌صورت توصیفی پیمایشی با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین هدفمند از دانشجویان فعال در کلاس‌های آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی ۱۴۰۰-1399 بودند. پرسش‌نامه محقق ساخته با الزامات آموزش مجازی در هفت بعد: محتوای دوره، طراحی برنامه درسی، فناوری، مدیریت دوره، پشتیبانی از یادگیرنده و مدرس، ارزشیابی دوره با ۳۵ سؤال در مقیاس لیکرت بر اساس مدل هائو و باریش (۲۰۱۰) طراحی و داده‌های مورد نیاز طی سه ماه از طریق ۲۸۷ پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. آزمون فرضیه‌ها با برنامه اس پی اس اس، آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی دانکن و آزمون تی، همبستگی پیرسون) انجام شد. بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان از کیفیت دوره‌های آموزش مجازی در دوره بیماری کرونا نشان داد از سطح مطلوب برخوردار نیست. رضایت‌مندی از مؤلفه‌های کیفیت آموزش دربین رشته تحصیلی متفاوت است و رشته‌های علوم انسانی نسبت به فنی مهندسی وعلوم پایه رضایت بیشتری دارند. رضایت‌مندی از مؤلفه‌های کیفیت آموزش در مولفه های محتوای درسی، طراحی برنامه درسی، فناوری و پشتیبانی از یادگیرنده در مقاطع مختلف متفاوت بوده و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به سایر مقاطع رضایت بیشتری داشته اند. نتایج پژوهش بیانگر رضایتمندی بیشتر زنان از کیفیت آموزش مجازی نسبت به مردان است. نتایج این پژوهش می‌تواند راه کارهای مناسبی برای مدیران مرتبط با آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت برطرف کردن نواقص و ارتقا سطح کیفی خدمات آموزشی در دوره همه‌گیری بیماری کرونا و همچنین تصمیم گیری‌های اضطراری آینده در دانشگاه‌های کشور ارائه کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
        نوشا هژبرنژاد امیرحسین محمودی فاطمه حمیدی فر محمد نقی ایمانی
        هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها چکیده کامل
        هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و منابع انسانی بودند که بعد از انجام 13مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 11 مؤلفه و 44 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد.نتایج نشان داد که بعد نظام جذب استعداد با ضریب 0.743، بعد نظام توسعه و آموزش استعداد 0.680، بعد نظام ارزیابی و کشف استعداد 0.641، بعد نظام جذب استعداد 0.517 و ارتقا استعداد 0.468به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد (فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) و 4 بُعد ( فلسفه و اهداف، مبانی تئوریک، مراحل اجرا و نظام ارزشیابی و بازخورد) مورد ارزیابی قرار گرفت در نهایت میزان اجرایی بودن الگو مورد پرسش قرار گرفت که با میانگین 3.82 مورد تایید قرار کرفت و نتایج نشان داد این الگو از قابلیت اجرای بالایی برخوردار است که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تدوین الگوی کیفیت بخشی در آموزش و پرورش بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی
        بابک باقری یداله مهر علی زاده محمد حسین پور لیلا بهمئی
        هدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری کیفیت بخشی بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی در مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انج چکیده کامل
        هدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری کیفیت بخشی بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی در مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انجمن اولیا مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود و تعداد 220 نفر از 55 مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی و شاخص کارایی درونی بود. داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart pls2 تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی معادلات ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارایی درونی مدارس مذکور از برازش مناسب برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی مثبت یک رابطه مثبت معنادار است و رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی منفی یک رابطه منفی و معنادار است. این یافته ها حاکی از آن است که توجه به سرمایه اجتماعی می تواندگام موثری در جهت بالابردن سطح کارایی درونی مثبت و کاهش کارایی درونی منفی مدارس متوسطه دوم نظری باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی مؤلفه‌های مدرسه پژوهش‌محور به منظور ارائه یک الگوی جامع برای آموزش‌وپرورش دولتی ایران
        الهام چاوشی بدری شاه طالبی رضا ابراهیم زاده دستجردی
        پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مدرسه پژوهش‌محور و ارائه‌ الگویی جامع برای آموزش‌وپرورش دولتی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته و استراتژی پژوهش، اکتشافی- متوالی بود. روش تحقیق بخش کیفی، نظریه زمینه‌ای و روش تحقیق بخش کمی، پیمایش بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 23 نفر از ک چکیده کامل
        پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مدرسه پژوهش‌محور و ارائه‌ الگویی جامع برای آموزش‌وپرورش دولتی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته و استراتژی پژوهش، اکتشافی- متوالی بود. روش تحقیق بخش کیفی، نظریه زمینه‌ای و روش تحقیق بخش کمی، پیمایش بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 23 نفر از کارشناسان آموزش‌وپرورش و معلمان دارای سابقه کار بالا در شهر اصفهان و در بخش کمی 300 نفر از مدیران مدارس اول و دوم متوسطه کشور بود. برای تحلیل داده‌ها در مرحله کیفی از شیوه کدگذاری و در مرحله کمی از رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری واریانس‌محور استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر این است که عوامل علی (ناکارآمدی ساختار آموزش‌محور، نگرش توسعه‌گرایانه، ضرورت قانونی، و توسعه تفکر آینده‌نگرانه)، عوامل زمینه‌ای (تغییر سیاست‌های یادگیری، بسترسازی چندوجهی و حمایت‌گری نهادی)، و عوامل مداخله‌گر (عوامل خرد و عوامل کلان) بر راهبردهای مدرسه پژوهش‌محور (احیای رسالت مدرسه و بازآرایی عناصر آموزشی) تأثیرگذار هستند. این راهبردها دارای پیامدهایی در سطح فردی و اجتماعی – سازمانی هستند. نتایج بخش کمی نشان می‌دهد که راهبرد احیای رسالت مدرسه می‌تواند با واسطه‌گری خویش، 58 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 55 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید. همچنین، راهبرد بازآرایی عناصر آموزشی با واسطه‌گری خویش، 71 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 67 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید که مقدار بالایی از قدرتِ تبیین‌کنندگی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی توسط دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان گروه‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس)
        محمدرضا حصارکی
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان از دیدگاه دانشجویان گروه‌های آموزشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس به روش توصیفی_همبستگی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان از دیدگاه دانشجویان گروه‌های آموزشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس به روش توصیفی_همبستگی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی است. براساس فرمول کوکران از این تعداد، 358 نفر به‌عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق و پرسشنامۀ عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بردبار و همکاران (1393) استفاده گردید. پس از گردآوری و استخراج داده‌ها، داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از فرمول‌های آماری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار آماری SPSS24 استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که از دیدگاه دانشجویان، بین تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین هر یک از مؤلفه‌های تدریس خلاق یعنی چالش، آزادی، حمایت از ایده‌ها، اعتماد و اطمینان، مباحثه، تضاد، خطرپذیری، زمان دادن به ایده‌ها، سرزندگی و پویایی و شادمانی و شوخ طبیعی با موفقیت در یادگیری الکترونیکی، رابطه وجود دارد. پرونده مقاله