ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشینوشا هژبرنژاد 1 , امیرحسین محمودی 2 , فاطمه حمیدی فر 3 , محمد نقی ایمانی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارکنان, مدیریت استعداد, سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و منابع انسانی بودند که بعد از انجام 13مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 11 مؤلفه و 44 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد.نتایج نشان داد که بعد نظام جذب استعداد با ضریب 0.743، بعد نظام توسعه و آموزش استعداد 0.680، بعد نظام ارزیابی و کشف استعداد 0.641، بعد نظام جذب استعداد 0.517 و ارتقا استعداد 0.468به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد (فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) و 4 بُعد ( فلسفه و اهداف، مبانی تئوریک، مراحل اجرا و نظام ارزشیابی و بازخورد) مورد ارزیابی قرار گرفت در نهایت میزان اجرایی بودن الگو مورد پرسش قرار گرفت که با میانگین 3.82 مورد تایید قرار کرفت و نتایج نشان داد این الگو از قابلیت اجرای بالایی برخوردار است که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشت
Objective: This paper undertakes to propose a model for promoting the talent management of Islamic Azad University (IAU) Central Organizations’ staff.Methods: Mixed method (qualitative and quantitative) was applied for this research. In addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions and components. The research population was all experts in educational management and human resources, which was done after 13 theoretical saturation interviews.Findings: 5 dimensions, 11 components and 44 indicators were identified. The structural equation method of smart pls3 software was used to draw the pattern.Conclusion: The results show that the recruitment of the talent system dimension with coefficient of (0.743), educating and developing the talent with( 0.68), evaluating and discovering the talent with(0.641), promoting the talent with (0.468) were predominant in implementing the promotion model. The validity of the model was assessed with 4 dimensions (understanding, adaptation, generalization and control) and 4 dimensions (philosophy and goals, theoretical foundations, implementation stages and evaluation and feedback system). Finally, the applicability of the model was questioned. The average of 3.82 was confirmed and based on the results the model has a high performance, which expressed the high validity of the model.
_||_