• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان با نقش میانجی گری هویت سازمانی آموزش و پرورش استان اردبیل
        خیراله سربلند
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان با نقش میانجی گری هویت سازمانی آموزش و پرورش استان اردبیل اجراء شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر610 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل بوده که از بین آنها 240 نفر به عنوان نمونه آماری از طری چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان با نقش میانجی گری هویت سازمانی آموزش و پرورش استان اردبیل اجراء شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر610 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل بوده که از بین آنها 240 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، شامل سه پرسشنامه استاندارد، استفاده شد برای روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از نظر متخصصان و اساتید صاحب نظر و پایایی پرسشنامه آلفای کرانباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss22و Lisrel8.54 استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد شغلی کارکنان با ویژگیهای شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری، با وجدان بودن همبستگی مستقیم معنادار، با روان رنجورخویی همبستگی معکوس معنادار و با دلپذیر بودن رابطه ای ندارد. همچنین در پژوهش حاضر نقش میانجیگری متغیر هویت سازمانی بر تاثیر بین ویژگی های شخصیتی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل پذیرفته شد.در نهایت میتوان گفت که 50/0 عملکرد شغلی کارکنان از طریق یک ویژگی شخصیتی قابل پیش بینی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و بی‌تفاوتی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان)
        سید هدایت الله داور پناه رضا هویدا
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و بی‌تفاوتی سازمانی در دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری معاونت‌های (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر د چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و بی‌تفاوتی سازمانی در دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری معاونت‌های (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر در سال 95-1394 بود. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، به تعداد 182 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری، تصادفی متناسب با حجم بود. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007)؛ پرسشنامه بی‌تفاوتی سازمانی دانایی‌فرد و همکاران (1389)، بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی با بی‌تفاوتی سازمانی و ابعاد آن به جزء بعد بی‌تفاوتی نسبت به ارباب‌رجوع رابطه منفی و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های قابلیت یادگیری سازمانی به جزء مؤلفه ریسک قادر به‌پیش‌بینی بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان می‌باشند (05/0 ≥P). همچنین نتایج آزمون t و تحلیل واریانس نشان داد بین بی‌تفاوتی سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی به جزء سن تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 ≤ )؛ و بین قابلیت یادگیری سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی به جزء جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 ≥P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط ساختاری رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی مدیران)
        محمد علی نادی نزهت الزمان مشفقی هاجرسادات میرلوحی
        این پژوهش با هدف تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط بین رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی به اجرا درآمد. روش پژوهش علّی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان به تعداد 263 نفر بود. حجم نمونه و جامع چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط بین رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی به اجرا درآمد. روش پژوهش علّی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان به تعداد 263 نفر بود. حجم نمونه و جامعه برابر انتحاب شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بودکه پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه وتحلیل داده‌ها با کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و حداقل مربعات جزئی انجام شد. بین متغیر های پیش بین با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و هر سه متغیر دلبستگی به تغییر و رهبری اخلاقی و رضایت شغلی قابلیت پیش بینی عملکرد سازمانی را دارند. معادلات ساختاری نشان داد رهبری اخلاقی با رضایت شغلی، عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمان رابطه معنادار و مستقیم دارد. با وجود نقش تعدیل‌کنندگی دلبستگی به تغییر در هر سه رابطه فقط رابطه‌ی بین رهبری اخلاقی و رضایت شغلی تحت تأثیر این نقش قرار دارد. شاخص های نیکویی برازش مدل مؤید برازش مطلوب بود. با توجه به تأثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد سازمانی راهکارهای توسعه و دست یابی مدیران به شیوه ی اعمال انواع مدیریت مبتنی بر رهبری اخلاقی در سازمانها پیگیری شود. مدیران برای افزایش عملکرد سازمانی به دنبال مشارکت کارکنان در فرآیند تغییرات درون سازمانی و نوآورانه باشند و شیوه های مختلف افزایش رضایت شغلی را در ابعاد مادی و معنوی فراهم نمایند. توسعه رفتار شهروندی سازمانی با آموزش و تشویق کارکنان برای افزایش عملکرد سازمانی را در اولویت قرار دهند. واژه های کلیدی : دلبستگی به تغییر، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، رهبری اخلاقی، عملکرد سازمانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش سیستم های دانش محور در تصمیم سازی استراتژیک با در نظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک (مورد مطالعه : کارمندان شرکت فولاد مبارکه اصفهان)
        ایرج سلطانی محمد ملک محمدی فرادنبه
        هدف پژوهش حاضر نقش سیستم های دانش محور در تصمیم سازی استراتژیک با درنظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی_ همبستگی است. در این پژوهش ابتدا مدل نظری و فرضیات بین متغیرها توسعه داده شد. جامعه آماری پژوهش کارمندان ( چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر نقش سیستم های دانش محور در تصمیم سازی استراتژیک با درنظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی_ همبستگی است. در این پژوهش ابتدا مدل نظری و فرضیات بین متغیرها توسعه داده شد. جامعه آماری پژوهش کارمندان (نیروهای ستادی)شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در حدود 1760نفر می باشد که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران ،نمونه ای برابر با 315 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. روش ها: برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سیستم دانش محور لاوسن، پرسشنامه محقق ساخته تصمیم سازی استراتژیک و پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از مبانی و مولفه های علمی و به کمک نظر خبرگان بصورت محتوایی تایید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ که برای کل پرسشنامه(81. 0) محاسبه شد. جهت بررسی فرضیات پژوهش مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان دهنده رابطه بین سیستم های دانش محور باتفکر استراتژیک) 0.609(r=می باشد و رابطه بین تفکر استراتژیک و تصمیم سازی استراتژیک(822 . 0r= )مورد تایید قرار گرفت و همچنین سیستم های دانش محور وتصمیم سازی استراتژیک( 0.739r= ) رابطه دارند و نقش میانجیگری تفکر استراتژیک در تاثیر سیستم های دانش محور در تصمیم سازی استراتژیک تایید و پذیرفته شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        طاهره حسومی فرشته حسینی
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.که به روش پیمایشی- توصیفی به انجام رسیده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 320 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که تعداد175نفراز آنان بر اساس جدول چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.که به روش پیمایشی- توصیفی به انجام رسیده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 320 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که تعداد175نفراز آنان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه ای که توسّط جوزف حداد طرّاحی شده است که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 79% بدست آمده که دارای21مولفه می باشد و برای سنجش هوش سازمانی از پرسشنامه استاندارد که توسّط البرخت (Alberechet,2003). طرّاحی گردیده است. که این پرسشنامه شامل 7 مؤلفه می باشد. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 93% بدست آمده است .برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن از حد بالایی بوده است. براساس نتایج پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت به کارگیری دانش ، ثبت دانش، استقرار دانش ومشارکت دانش باعث حفظ بقا و حیات زمینه ساز ایجاد هوش سازمانی در دانشگاهها می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی ارتباط دانشگاه کارآفرین با ابعاد و مولفه های آینده نگاری و تولید علم
        کیومرث نیاز آذری دکترمریم تقوایی یزدی صمد فدایی
        هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط دانشگاه کار آفرین با ابعاد و مولفه های آینده نگاری و تولید علم در کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی بود. جامعه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ تمام‌ اساتید هیأت علمی (تمام وقت) دانشگاه آزاد اسلامی تهران (2740) نفر بودند. که چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط دانشگاه کار آفرین با ابعاد و مولفه های آینده نگاری و تولید علم در کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی بود. جامعه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ تمام‌ اساتید هیأت علمی (تمام وقت) دانشگاه آزاد اسلامی تهران (2740) نفر بودند. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان تعداد 800 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته کارآفرینی، تولید علم و آینده نگاری با طیف لیکرت بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و بسته نرم افزاری LISREL با روش تحلیل عاملی تاییدی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشگاه کارآفرین بر تکنیک های آینده نگاری در نظام آموزشی ایران تاثیر معناداری دارد، دانشگاه کارآفرین بر تولید علم در نظام آموزشی ایران تاثیر معناداری دارد و در نهایت با استفاده از نرم افزار لیزرل، 97 گویۀ پرسشنامه (هر سه پرسشنامه) ، وارد تحلیل عاملی تأییدی شدند. مدل نهایی پژوهش برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد تأیید شد. و مقدار این شاخص در این مدل (063/0) است که برای مدل طراحی ‌شده در این پژوهش، نشان از برازش مناسب ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه بین مؤلفه های الگوی مدیریت سایبرنتیک از دیدگاه مدیران کتابخانه های دانشگاهی ایران
        علی اکبر سرپرست فاطمه نوشین فرد فهمیه باب الحوائجی
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مؤلفه های الگوی سایبرنتیک از دیدگاه مدیران کتابخانه های دانشگاهی است. این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 753 نفر از مدیران و کتابداران مسئول مستقر در کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و مراکز قطب علمی شهرهای چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مؤلفه های الگوی سایبرنتیک از دیدگاه مدیران کتابخانه های دانشگاهی است. این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 753 نفر از مدیران و کتابداران مسئول مستقر در کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و مراکز قطب علمی شهرهای دیگر است که تعداد 250 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان (پاول، 1385) تعیین شد. گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر اساس دیدگاه بیرن بائوم (1382)، نظرخواهی از خبرگان و متخصصان این حوزه بود. پرسشنامه 6 مؤلفه شامل نظارت وکنترل، پیوندها، تصمیم گیری، سلسله مراتب و رهبری دارد که بر اساس طیف لیکرت از مدیران نظرخواهی شده است و با استفاده از نرم افزارهایSPSS-20 به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. تحلیل داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین مؤلفه های اصلی الگوی سایبرنتیک در کتابخانه های دانشگاهی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. دارد و انتظار می رود تغییر در جهت هریک از مؤلفه ها، به بهبود سایر مؤلفه ها نیز بی انجامد و بالعکس. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به استقرار نظام مدیریت علمی مبتنی بر الگوی سایبرنتیک که در نهایت منجر به دستیابی به اهداف و راهبردهای کتابخانه های دانشگاهی شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه مدلی به‌منظور استقرار مدیریت دانش بر اساس تعهد سازمانی و خودکارآمدی اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی
        ریحانه ملانوروزی محمدنقی ایمانی گله پردسری فتاح ناظم
        هدف این پژوهش ارایه الگویی به منظور استقرار مدیریت دانش بر اساس تعهد سازمانی و خودکارآمدی اعضای هیات‌علمی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش توصیفی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری 5922 نفر که شامل تمامی(اعضای هیات علمی) منطقه 8 دانشگاه های آزاد اسلامی بودند. چکیده کامل
        هدف این پژوهش ارایه الگویی به منظور استقرار مدیریت دانش بر اساس تعهد سازمانی و خودکارآمدی اعضای هیات‌علمی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش توصیفی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری 5922 نفر که شامل تمامی(اعضای هیات علمی) منطقه 8 دانشگاه های آزاد اسلامی بودند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 360 نفرمی باشد، جمع آوری داده ها از طریق سه پرسشنامه استاندارد، مدیریت دانش لاوسن(2003)، تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) و پرسشنامه خودکارآمدی شاوران (1390) انجام شد، روایی پرسشنامه ها، روایی محتوا و پایایی آنها، از طریق روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه مدیریت دانش 94/0 تعهد سازمانی 87/0و خودکارآمدی81/0 محاسبه شد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای پاسخ به سؤال ها، از آمار استنباطی، رگرسیون چند گانه و خطی، و برای ارایه الگو از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل، نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که: بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد. بین سه بعد(شایستگی فردی، شایستگی اجتماعی، شایستگی پژوهش) از چهار بعد خودکارآمدی با مدیریت دانش اعضای هیات علمی دانشگاه رابطه معنادار وجود دارد و فقط در بعد شایستگی تدریس با مدیریت دانش هیچ رابطه معناداری مشاهده نشد و بین دو بعد (تعهد مستمر، تعهد هنجاری) از سه بعد تعهد سازمانی با مدیریت دانش اعضای هیات علمی دانشگاه رابطه معنادار وجود دارد و فقط در بعد تعهد عاطفی رابطه معنادار معکوس با مدیریت دانش مشاهده شد.براین اساس الگویی برای استقرار مدیریت دانش بر اساس تعهد سازمانی و خودکارآمدی اعضای هیات‌علمی ارایه گردید. پرونده مقاله