بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.(مدیر مسئول)
2 -
کلید واژه: مدیریت دانش, هوش سازمانی, کارکنان, رودهن, دانشگاه آزاد,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.که به روش پیمایشی- توصیفی به انجام رسیده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 320 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که تعداد175نفراز آنان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه ای که توسّط جوزف حداد طرّاحی شده است که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 79% بدست آمده که دارای21مولفه می باشد و برای سنجش هوش سازمانی از پرسشنامه استاندارد که توسّط البرخت (Alberechet,2003). طرّاحی گردیده است. که این پرسشنامه شامل 7 مؤلفه می باشد. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 93% بدست آمده است .برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن از حد بالایی بوده است. براساس نتایج پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت به کارگیری دانش ، ثبت دانش، استقرار دانش ومشارکت دانش باعث حفظ بقا و حیات زمینه ساز ایجاد هوش سازمانی در دانشگاهها می باشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and organizational intelligence among employees of Islamic Azad University, Roudehen Branch, which is conducted through a survey-descriptive method. The statistical population of this study is 320 employees of Islamic Azad University of Roudehen Branch. 175 of them were selected based on Krejcy and Morgan tables and simple random sampling method. A questionnaire was used to collect the required data. To measure knowledge management, a questionnaire designed by Joseph Haddad was designed which has a reliability of 79% with a Cronbach's alpha coefficient of 21 components. For measuring organizational intelligence, Alberechet's standard questionnaire, 2003 consists of 7 components. The reliability of this study was obtained with Cronbach's alpha coefficient of 93%. Data were analyzed using SPSS software. Results of statistical analysis showed that there is a significant relationship between knowledge management and organizational skills of employees of Islamic Azad University of Roudehen Branch . There is a significant relationship between the creation of knowledge and organizational knowledge of the employees of Islamic Azad University of Roudehen Branch. There is a significant relationship between organizational knowledge and organizational knowledge of employees of Islamic Azad University of Roudehen Branch. There is a significant relationship between the establishment of organizational intelligence among employees of Islamic Azad University of Roudehen Branch. There is a significant relationship between organizational knowledge and organizational knowledge among employees of Islamic Azad University, Roudehen Branch. Accordingly, a model for the establishment of knowledge management was presented based on employees' organizational intelligence.
- بیک زاده، جعفر. باقر عالئی، محمد. اسکندری، کریم.(1389). بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمان های دولتی استان آذربایجان شرقی"، فصلنامه پژوهش های مدیریت،شماره8 ، 163-143.
- فلاح شمس، میر فیض؛ بوداقی خواجه نوبر، حسین و دلنواز اصغری، بیتا ( 1391 )، بررسی رابطهبین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان دردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال1388، مجله فراسوی مدیریت، 6 (21)،149-166.
_||_
- Azizi , E, ( 2007) , intelligence organization and the relation ship between intelligence organization and knowledge managementdevelopment organization in agriculture organization of Farse province, un published thesis of post graduation of governmental management mayor in Payam noor university of Shiraz,
- Albrecht, K., (2003), “The Power of Minds at Work: Organizational Intelligence in Action”, American Management Association.
- Akgun, A.E., Byrne, J. & Keskin, H. (2007). Organizational intelligence: A structuration view. Journal of Organizational Change Management, 20(3): 272-289.
- Argote, L; Ingram, P. (2000), "Knowledge Transfer: A Basis for Competitive Advantage in Firms". Org Behav Hum Decis, 82(1): 50–69
- Baghri ,r, ( 2010), orientation of organization intelligence knowledge in managemen, knowledge managemen,
- Bhatt, G.( 2001), Knowledge management in organizations: examining the ineraction between technologies, techniques, and people, Journal of Knowledge Management, 5.1, pp. 68-75.
- Foroozandeh , s.and etal , ( 2010) , presenting a modele for the relation ships between intelligence business and knowledge management National forum of intelligence organization .
- Fattahi poor , M, (2010) , the study of the influence of knowledge management in intelligence organization, cass study of Azad university of Sanandag National forum of intelligence organization.
- Lin, H. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: An empirical study. International Journal of Manpower, 28 (3/4), 315-332.
- Liao,S.H.; Fei,W.C.;& Liu ,C.T.(2008), Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation, Technovation, Vol. 28, pp: 183-195.
- Tahrri , P, 1(2010), the study of orientation of knowledge management of cooperatton Ministry towards , intelligence organization National forum of intelligence organization .
- Rowley J (2001), "Knowledge management in pursuit of learning: the learning with knowledge cycle". J Inf Sci, 27(4):227–37.
- Kohansal, H.(2009). Reliability and Validity Assessment for theOrganizational Intelligence and Relationship it whit Organizational Commitment Staff of Shiraz Telecommunication Company.Unpublished thesis, Islamic Azad University Marvdasht Branch.
- Sattari Ghahfaroghe .M , (2007) , the relation ship between knowledge managemen subsystems in learners organization and organization intelligence factors, ( case study of steel factory of Isfahan), international forum center of Razi .
- Nahapiet, J. & S. Ghoshal (1998). Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, vol.23, No.2, p.242-266.