• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - آزمون مدل معادلات ساختاری نقش میانجی شوخ طبعی مربی در رابطه هوش فرهنگی مربیان با انسجام گروهی ورزشکاران دانشگاهی
        حسن فهیم دوین احسان اسداللهی
        در این تحقیق توصیفی–همبستگی که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفته است هدف تعیین نقش میانجی شوخ طبعی مربی در رابطه هوش فرهنگی مربیان با انسجام گروهی ورزشکاران رشته های تیمی شرکت کننده در مسابقات ورزشی بین دانشگاهی دانشگاه های آزاد کشور بود. جامعه آماری ت چکیده کامل
        در این تحقیق توصیفی–همبستگی که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفته است هدف تعیین نقش میانجی شوخ طبعی مربی در رابطه هوش فرهنگی مربیان با انسجام گروهی ورزشکاران رشته های تیمی شرکت کننده در مسابقات ورزشی بین دانشگاهی دانشگاه های آزاد کشور بود. جامعه آماری تحقیق را 70 نفر از ورزشکاران رشته های تیمی فوتبال که در سه سال گذشته (سال تحصیلی 95،94 ،96 و نیمسال اول 97) عضو تیم های ورزشی بودند و در طول این سال ها از مربیان یکسانی استفاده می کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های استاندارد هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، شوخ طبعی مارتین (2003) و انسجامی گروهی کارون، ویدمایر و براولی (1998) در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت (از کاملا مخالفم نمره 1 تا کاملا موافقم نمره 5) استفاده شد. بود. روایی هر سه پرسشنامه مورد تایید متخصصان این رشته قرار گرفت. پایایی پرسشنانه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در تحقیق حاضربه ترتیب (81/0 و86/0 و91/0) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی و شوخ طبعی و همچنین بین شوخ طبعی و انسجام گروهی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. شوخ طبعی می تواند نقش میانجی بین هوش فرهنگی و انسجام گروهی ایفا کند. مدل ارتباطی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی مدل استراتژی تصمیم گیری مربیان نخبه تکواندو ایران
        الهام سعیدی مصطفی فلاحی
        چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت تکواندوکاران نخبه، تصمیم گیری مربیان نقش بسزایی در موفقیت تکواندوکاران دارند. بر این اساس هدف از این پژوهش طراحی مدل استراتژی تصمیم گیری مربیان نخبه تکواندو ایران می باشد. روش پژوهش ترکیبی (کیفی، کمی)، توصیفی از نوع تحلیلی، از نظر هدف کار چکیده کامل
        چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت تکواندوکاران نخبه، تصمیم گیری مربیان نقش بسزایی در موفقیت تکواندوکاران دارند. بر این اساس هدف از این پژوهش طراحی مدل استراتژی تصمیم گیری مربیان نخبه تکواندو ایران می باشد. روش پژوهش ترکیبی (کیفی، کمی)، توصیفی از نوع تحلیلی، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری کلیه مربیان نخبه تکواندو ایران که در سطح کشوری و جهانی حضور دارند، و تعداد نهایی آن ها 100 (60 نفر مرد و 40 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و معادلات ساختاری نشان داد که مولفه های استراتژی تصمیم گیری مربیان را استقلال، منطقی، احساسی، تحمل مخاطره و جهت دهی تشکیل می دهند. همچنین بیشترین تأثیر استراتژی تصمیم گیری مربیان بر مولفه منطقی بود. پرسشنامۀ طراحی شده در این مطالعه می تواند ابزاری مناسب برای مربیان تکواندو باشد، تا بتوانند به بالا بردن سطح ورزشی تکواندو کاران کمک بسزایی داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل عوامل بهبود مدیریت جهادی بر پایة رهنمود های رهبر انقلاب در ورزش کشور با رویکرد طرح‌های آمیخته
        نازنین راسخ ایوب عامری هانی اعتمادی جلال عزیزی
        هدف این پژوهش ارایة مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله‌ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان حوزة مدیریت ورزشی (برای شناسایی مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش چکیده کامل
        هدف این پژوهش ارایة مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله‌ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان حوزة مدیریت ورزشی (برای شناسایی مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران انتخاب شده‌اند و با آن‌ها مصاحبه انجام شد .ابزار مورد استفاده برای بخش کیفی، مصاحبة نیمه ساختارمند و مطالعة اسناد بوده است. برای تأمین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که شرایط علّی، عوامل الزام آور یا ترغیب کننده و فرآیند بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران نشان داده می‌شود. در در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری شامل کلیة مدیران ارشد کشور (900 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونة آماری تعیین شد (300 =n). ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق‌ساخته بر اساس شبکه تئوری داده بنباد بخش کیفی بود؛ که روایی صوری و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل معادلات‌ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج بخش‌کمی نشان داد که مقدار تی مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل بهبود مدیریت جهادی در ورزش ایران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران
        فرحناز شمس مرجان صفاری محمد احسانی شهرام عروف زاد
        امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ار چکیده کامل
        امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی فعال در فوق برنامه ها، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان و استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی، به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، چهار مولفه اصلی و یازده زیر مولفه را در سه سطح ورودی، فرآیند و خروجی نشان داد. بر اساس نتایج این پژوهش، در مرحله ورودی، عناصر مشارکت ورزشی شامل محرک ها و بازدارنده ها می باشند. در مرحله فرآیند، حوزه های تعلیم و تربیت شامل: شناختی، مهارتی و نگرشی است و مرحله خروجی، پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی را نشان داد همچنین تسریع کننده هایی چون همکاری با ذینفعان، بستر سیاسی، منابع حمایتی و تشویقی و منابع مالی در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان دخیل می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارائة مدل موانع مؤثر بر نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
        بابک داودی علی زارعی فریده اشرف گنجویی
        پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل موانع مؤثر بر نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.. با این توجه هدف پژوهش حاضر، کاربردی بود. پژوهش حاضر از نوع، پژوهش‌های توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیة مدیران و کارمندان ادارات ورزش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل موانع مؤثر بر نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.. با این توجه هدف پژوهش حاضر، کاربردی بود. پژوهش حاضر از نوع، پژوهش‌های توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیة مدیران و کارمندان ادارات ورزش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور تشکیل دادند که تعداد آنان 340 نفر بود که بر اساس انتخاب کل شمار تمامی آنان به عنوان نمونه مشخص گردیدند که پس از پخش و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، تعداد 320 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامة محقق ساخته ای بود که روایی صوری آن با استفاده از بررسی نظرات خبرگان، روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی و همچنین پایایی آن بر اساس روش محاسبة آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت (82/0=α). روش تجزیه و تحلیل آماری در پژوهش حاضر شامل آزمون تحلیل عاملی و همچنین آزمون معادلات ساختاری بود. کلیة روند تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر در قالب نرم افزارهای SPSS، MicMac و PLS انجام گردید. نتایج نشان داد که تمامی روابط به علت بالاتر بودن سطح تی، از 96/1 معنادار می‌باشند. بنابراین مدل ساختاری مشخص شده در پژوهش، مورد تأیید قرار گرفت. با این توجه جهت بهبود نظام اطلاعاتی سبز نیاز است تا به موانع فرهنگی، فردی، آموزشی، قانونی، مالی و تجهیزاتی به صورت مناسبی شناسایی و رفع گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعة نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری مشتریان با نقش واسطه‌ای سرمایة روان‌شناختی هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال
        مجید ولی رضا صابونچی سیروس احمدی
        هدف از پژوهش حاضر مطالعة نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری مشتریان با نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیة هواداران چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر مطالعة نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری مشتریان با نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیة هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتسال تشکیل می‌دهد. هواداران تیم‌های مس سونگون و گیتی‌پسند به عنوان پرافتخارترین و پرطرفدارترین تیم‌های لیگ برتر فوتسال به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند که تعداد 384 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین هواداران این دو تیم توزیع و جمع‌آوری گردید. در این پژوهش از پرسشنامه‌های سرمایة روانشناختی لوتانز (2007)، مدیریت ارتباط با مشتری (هوادار) ایزدی و همکاران(1393) و وفاداری هواداران ماهونی و همکاران (2000) استفاده شد که روایی و پایایی آن ها نیز به تأیید رسید. از شاخص‌های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده‌ها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری از نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس نسخة 24 و پی‌ال‌اس نسخة 2.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری (هوادار) بر وفاداری آن ها تأثیرگذار است. همچنین مدیریت ارتباط با مشتری بر سرمایة روانشناختی نیز تأثیرگذار است. از سوی دیگر سرمایة روان‌شناختی نیز بر وفاداری هواداران مؤثر است. بنابراین سرمایة روانشناختی، عامل تأثیرگذاری بر میزان تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری و وفادار مشتریان(هواداران) می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی عوامل ریسک در زنجیره تامین به منظور انتخاب تامین کنندگان در صنعت پوشاک ورزشی
        سیمین اسگندری دستگیری
        تحولات سریع جهانی سازمان ها را وادار کرده است تا در مورد مدیریت ریسک در زنجیره تأمین بیشتر تحقیق کنند تا بتوانند بر شرایط ناامن اطراف خود غلبه کنند. تهیه کنندگان باید مواد اولیه خود را به بهینه ترین حالت ممکن تهیه کنند. انتخاب تامین کنندگان به گونه ای که احتمال وقوع ریس چکیده کامل
        تحولات سریع جهانی سازمان ها را وادار کرده است تا در مورد مدیریت ریسک در زنجیره تأمین بیشتر تحقیق کنند تا بتوانند بر شرایط ناامن اطراف خود غلبه کنند. تهیه کنندگان باید مواد اولیه خود را به بهینه ترین حالت ممکن تهیه کنند. انتخاب تامین کنندگان به گونه ای که احتمال وقوع ریسک های تامین را کمینه کند، گامی اساسی درجهت کنترل و کاهش ریسک ها به شمار می رود. بنابراین ارزیابی عوامل ریسک در زنجیره تامین به منظور انتخاب تامین کنندگان در صنعت پوشاک ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران شرکت های تولیدی البسه ورزشی و متخصصین و صاحب نظران در حوزه بازاریابی و مدیریت ورزشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد ۳۸ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری بکار رفته در تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط چندین تن از خبرگان در این زمینه تایید و پایایی آن بالای ۰.۷۰ گزارش شده است. در مرحله اول از روش دو مرحله ای دلفی، عوامل ریسک در زنجیره تامین به منظور انتخاب تامین کنندگان مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل تاکسونومی به رتبه بندی عوامل ریسک از لحاظ اهمیت آنها در زنجیره تامین پرداخته شد. نتایج نشان داد که (ریسک 14) در واقع "کمبود مواد اولیه ناشی از بی ثباتی تامین کنندگان "به ازای (0.3146 Fio =) به عنوان رتبه اول یا بحرانی ترین ریسک می باشد. پرونده مقاله