• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسۀ فاکتورهای تکنیکی و تاکتیکی چهار تیم برتر هندبال جوانان جهان با تیم ملی جوانان جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی 2011 یونان
        حامد علیزاده شهرام علم مریم منظمی
        هدف از این پژوهش، مقایسه فاکتور‌های تکنیکی و تاکتیکی چهار تیم برتر هندبال جوانان جهان با تیم ملی جوانان جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی 2011 یونان بود. در این پژوهش چهار تیم برتر هندبال جوانان جهان در جام جهانی 2011 یونان که به ترتیب شامل آلمان، دانمارک، تونس، مصر بودن چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، مقایسه فاکتور‌های تکنیکی و تاکتیکی چهار تیم برتر هندبال جوانان جهان با تیم ملی جوانان جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی 2011 یونان بود. در این پژوهش چهار تیم برتر هندبال جوانان جهان در جام جهانی 2011 یونان که به ترتیب شامل آلمان، دانمارک، تونس، مصر بودند با تیم ملی هندبال جوانان جمهوری اسلامی ایران که دارای رتبه دوازدهم آن مسبقات بود، از نظر فاکتور‌های تکنیکی و تاکتیکی مورد مقایسه قرار گرفتند. این مقایسه با استفاده از آمار جامع ارائه شده از بازی‌های این مسابقات توسط فدراسیون جهانی و کشور میزبان، صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد از 24 فاکتور مؤثر هندبال میان چهار تیم برتر و تیم ملی ایران این فاکتورها (شوت‌های منطقۀ عقب، شوت‌های منطقۀ 6 متر، شوت‌های سه‌گام جفت، پنالتی، شوت‌های ضدحمله، خطا 2 دقیقه گرفته از حریف و 2 دقیقه داده به حریف، گل زدة نیمۀ اول، گل زدة نیمۀ دوم، مجموع گل زده هر دو نیمه، دریافت شوت‌های منطقۀ عقب، شوت‌های منطقۀ 6 متر، شوت‌های از گوش، شوت‌ سه‌گام جفت و مجموع شوت‌های دریافتی) معنی‌دار نبوده‌اند، ولی فاکتورهایی از قبیل (پاس‌های منجر به گل، پاس‌های اشتباه، شوت از گوش‌ها، مجموع گل‌ها از شوت‌ها، گل خوردۀ نیمه اول، گل خوردۀ نیمه دوم، مجموع گل خورده در دو نیمه، دریافت توپ در ضدحمله و پنالتی توسط دروازبان) معنی‌‌داری بوده‌اند، و باعث برتری این چهار تیم شده است. بنابراین به نظر می‌رسد، وقت، انرژی و توجه بیشتری برای این تمرینات تدارک دیده شود تا نواقصی و کمبودهای تکنیکی و تاکتیکی تیم ایران برطرف گردد، تا در سال‌های آتی تیم ایران به کسب نتایج بهتری نایل گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش رسانه‌ها در جهاد اقتصادی ورزش قهرمانی
        فاطمه ظهرابی رضا صابونچی مهدیه رهام
        تحقیق حاضر با هدف تبیین نقش انواع رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزار مؤثر در جهاد اقتصادی در عرصة ورزش، مبتنی بر هشت راهکار منتخب توسعه ورزش قهرمانی کشور انجام گرفت. دیدگاه 75نفر از 104 نفر دست‌اندرکاران فدراسیون‌های ورزشی ‌که بر اساس جدول حجم نمونة کوهن انتخاب شده بودند جم چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف تبیین نقش انواع رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزار مؤثر در جهاد اقتصادی در عرصة ورزش، مبتنی بر هشت راهکار منتخب توسعه ورزش قهرمانی کشور انجام گرفت. دیدگاه 75نفر از 104 نفر دست‌اندرکاران فدراسیون‌های ورزشی ‌که بر اساس جدول حجم نمونة کوهن انتخاب شده بودند جمع‌آوری شد. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامة 56 سؤالی محقق‌ساخته با روش دلفی بود. روایی پرسش‌نامه به‌شکل صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 87/0 تأیید گردید. برای اولویت‌بندی میزان نقش هر یک از هفت نوع رسانه در راهکارهای هشت‌گانه، توسعة ورزش قهرمانی و برای تعیین سهم هر یک از رسانه‌ها در هشت راهکار توسعة ورزش از آزمون کروسکال والیس بهره گرفته شد. براساس یافته‌های تحقیق، رسانه‌های نوشتاری بیشترین نقش را در توسعة ورزش زنان و رسانه‌های دیداری نوین( اینترنت، ....) بیشترین نقش را در پیشرفت بازاریابی، توسعة علمی ورزش، میزبانی رقابت‌های بین‌المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است. همچنین رسانه‌های دیداری، بیشترین نقش را در شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خصوصی‌سازی داشته‌اند. از طرفی، رسانه‌ها می‌توانند بیشترین نقش را در جذب سرمایه‌های خارجی و سپس به‌ترتیب در میزبانی رقابت‌های بین‌اللملی و بازاریابی ورزشی ایفا می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطۀ خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران
        محمدرضا اسماعیلی شهره کتابیان شعله خداداد
        هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی برسبک مدیریت کلاس درس معلمان تربیت‌بدنی بود. به همین منظور نمونه‌ای مشتمل بر 250 نفر از جامعه 1700 نفری معلمان تربیت‌بدنی مناطق 22گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای از بین معلمان چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی برسبک مدیریت کلاس درس معلمان تربیت‌بدنی بود. به همین منظور نمونه‌ای مشتمل بر 250 نفر از جامعه 1700 نفری معلمان تربیت‌بدنی مناطق 22گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای از بین معلمان زن و مرد پنج منطقه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه‌های خودکارآمدی معلمان تربیت‌بدنی (مارتین، 2003)، هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، روش‌های مدیریت کلاس معلمان تربیت‌بدنی (مک کورماک، 1997) و اطلاعات دموگرافیک بطور همزمان در مورد افراد نمونه به اجرا درآمد. داده‌های جمع‌آوری شده برای انجام تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم‌افزار SPSS داده‌پردازی شد که با توجه به سؤالات و فرضیات پژوهش، از آزمون‌های رگرسیون چند متغیری برای تعیین قوت پیش‌بینی مؤلفه‌های هوش هیجانی و خودکارآمدی در برآورد ابعاد مدیریت کلاس و آزمون t برای گروه‌های مستقل زنان و مردان استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که هر سه فرضیه پژوهش که در مورد پیش‌بینی سبک‌های مدیریتی حمایتی، اصلاحی و پیشگیرانه معلمان بودند در سطح آماری (0.05>P) مورد تأیید قرار گرفته و متغیرهای هوش هیجانی و خودکارآمدی از قدرت پیش‌بینی‌ معتبری برای تبیین سبک مدیریتی معلمان تربیت‌بدنی برخوردارند. همچنین بین معلمان زن و مرد در هر سه سبک مدیریتی (حمایتی، اصلاحی و پیشگیرانه) تفاوت معناداری وجود نداشت. اما در برخی ابعاد هوش هیجانی و خودکارآمدی تفاوت معنادار مشاهده شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی خراسان رضوی
        حسین پیمانی زاد حسن قاسمعلی پور
        هدف از این پژوهش، رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی خراسان رضوی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران این ادارۀ است که به علت محدود بودن جامعۀ تحت بررسی، از اعضا به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع همبستگی بو چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی خراسان رضوی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران این ادارۀ است که به علت محدود بودن جامعۀ تحت بررسی، از اعضا به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار اندازه¬گیری شامل سه پرسشنامه، مشخصات دموگرافیک (محقق¬ساخته)، فرهنگ سازمانی دنیسون(DOCS) (نسخه 2007) و پرشسنامه کارآفرینی سازمانی (صمدآقایی،1378) بود. پرسش¬نامه کارآفرینی سازمانی تحلیل عاملی اکتشافی گردید تا شاخص¬های آن تعیین شود. به منظور برآورد پایایی درونی ابزار تحقیق ازآلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی درونی برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 99/0 و برای کارآفرینی سازمانی 95/0 به¬دست آمد. در این تحقیق از آمار توصیفی به منظور سازمان دادن، خلاصه کردن، طبقه بندی کردن نمرات خام و توصیف داده¬ها و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. توصیف آماری فرهنگ سازمانی نشان داد که میانگین نمرۀ فرهنگ سازمانی40/32 ± 63/191 (از حداکثر نمرۀ ممکن 300) بود که نشان می¬دهد فرهنگ سازمانی در سطح مطلوبی قرار دارد. توصیف آماری کارآفرینی سازمانی نیز نشان داد که میانگین نمرۀ کارآفرینی سازمانی برابر با 17/25±86/102 (از حداکثر نمرۀ ممکن 118) بوده که نشان دهنده کارآفرینی سازمانی مناسبی است، اما ایده¬آل نیست. نتایج آزمون فرضیه¬های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی (05/0> P و881/0r=) همبستگی مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون فرضیه ها مشخص ساخت که فرهنگ سازمانی با شاخص های کارآفرینی سازمانی؛ (ساختار 748/0r=، اهداف واستراتژی 684/0 r=، حمایت مدیریت 851/0 r=و سیستم پاداش و تشویق 747/0r=) که در سطح ( 05/0> P) همبستگی مثبت و معناداری دارد اما مقدار همبستگی به¬دست آمده بین فرهنگ سازمانی و سیستم اطلاعات (495/0 r=)، در سطح (05/0> P)، معنادار بوده ولی همبستگی بالایی را نشان نمی¬دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش مهارت‌های ارتباطی معلمان ورزش بر شکل‌گیری فرهنگ سازمانی در بین کارشناسان تربیت بدنی ادارة آموزش و پرورش اسلام‌شهر
        رسول نظری فاطمه امامی نسب طیبه زرگر
        هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش مهارت‌های ارتباطی معلمان ورزش بر شکل‌گیری فرهنگ سازمانی کارشناسی تربیت بدنی ادارة آموزش و پرورش اسلامشهر است. این تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را معلمان تربیت بدنی مرد و زن اسلامشهر تشکیل دادند. چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش مهارت‌های ارتباطی معلمان ورزش بر شکل‌گیری فرهنگ سازمانی کارشناسی تربیت بدنی ادارة آموزش و پرورش اسلامشهر است. این تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را معلمان تربیت بدنی مرد و زن اسلامشهر تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 120 نفر می‌باشد. نمونة آماری تحقیق به صورت تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، شامل پرسشنامة اطلاعات فردی، مهارت‌های ارتباطی بارتون جی با پایایی (81/0) و پرسشنامة فرهنگ سازمانی ساشکین با پایایی (84/0) بود. روش آماری شامل تجزیه و تحلیل این پژوهش، در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که بین فرهنگ سازمانی و مهارت‌های ارتباطی ارتباط معناداری وجود ندارد و معلمان از مهارت‌های ارتباطی مطلوبی ندارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطۀ بین هوش هیجانی و گرایش به رفتار شهروند سازمانی معلمان تربیت بدنی
        سعید یارمحمدی منفرد سید حسین موسوی علیرضا یوزباشی
        پژوهش حاضر به¬دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی سه حیطۀ هوش هیجانی(تنظیم هیجان¬ها، بهره¬وری از هیجان¬ها و ارزیابی هیجان¬ها) معلمان تربیت بدنی استان زنجان در پیش بینی گرایش به رفتار شهروندی سازمانی آنان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری نیز چکیده کامل
        پژوهش حاضر به¬دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی سه حیطۀ هوش هیجانی(تنظیم هیجان¬ها، بهره¬وری از هیجان¬ها و ارزیابی هیجان¬ها) معلمان تربیت بدنی استان زنجان در پیش بینی گرایش به رفتار شهروندی سازمانی آنان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری نیز شامل کلیۀ معلمان تربیت بدنی استان زنجان در سال تحصیلی 1389-1388 است. حجم آنها طبق آخرین آمار استان، در سال مذکور، در مجموع 486 نفر بوده است که با استفاده از جدول مورگان 212 نفر نمونه برای انجام پژوهش تعیین و با ملاحظه سهم هر طبقه نمونه انتخاب شده اند، بنابراین روش نمونه¬گیری طبقه¬ای تصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده¬ها دو پرسشنامه استاندارد شده رفتار شهروند سازمانی مقیمی(1384) و هوش هیجانی شاته و همکاران(1998) بوده است. پس از گردآوری داده‌ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری آنها از روش¬های آماری توصیفی و استنباطی چون؛ r ضریب همبستگی پیرسون و (R) ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش به این شرح است: 1- rمشاهده شده در سطح 01/0 ≥P نشان¬دهنده همبستگی مثبت و معنادار بین هوش هیجانی با رفتار شهروند سازمانی معلمان در کل و همچنین، سه حیطۀ هوش هیجانی بوده است.2- (R) محاسبه شده از بین سه حیطۀ هوش هیجانی(متغیرهای پیش بین)؛ متغیر پیش بین بهروری از هیجان ها 402/0، ارزیابی هیجان¬ها 218/0 و تنظیم هیجان ها 184/0 پیش بینی کننده رفتار شهروند سازمانی معلمان تربیت بدنی استان زنجان بوده است. با توجه به یافته¬های پژوهش هرچه معلمان هوش هیجانی کلی بالاتری داشته باشند، امکان بروز رفتار شهروند سازمانی در آنها بیشتر خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارتباط درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان مازندران در سال 1390
        حسین پورسلطانی زرندی رامین ایرجی نقندر
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان مازندران (100=N) تشکیل دادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. ب چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان مازندران بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان مازندران (100=N) تشکیل دادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های درک حمایت سازمانی (آیزنبرگر: 1986)، تعهد سازمانی (آلن و می¬یر، 1993) و رضایت شغلی (JDI) استفاده شد. اعتبار پرسشنامه¬ها با بهره¬گیری از نظریات اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی هر سه پرسشنامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب 76/0، 73/0 و 82/0 به دست آمد. روش تحقیق با توجه به نوع مطالعه از نوع همبستگی است که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخص¬های توصیفی و آزمون¬های آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی (03/0=P، 241/0=r)، تعهد عاطفی (044/0=P، 224/0=r)، تعهد هنجاری (021/0=P، 256/0=r) و تعهد مستمر (039/0=P، 230/0=r) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین درک حمایت سازمانی با رضایت شغلی (041/0=P، 227/0=r) رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که درک حمایت سازمانی توان پیش¬بینی تمامی متغیرهای مذکور را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - سخن سردبیر
        رضا نیک بخش
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - چکیده انگلیسی مقالات