رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی خراسان رضوی
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشحسین پیمانی زاد 1 , حسن قاسمعلی پور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, کارآفرینی سازمانی, ادارۀ کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی خراسان رضوی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران این ادارۀ است که به علت محدود بودن جامعۀ تحت بررسی، از اعضا به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار اندازه¬گیری شامل سه پرسشنامه، مشخصات دموگرافیک (محقق¬ساخته)، فرهنگ سازمانی دنیسون(DOCS) (نسخه 2007) و پرشسنامه کارآفرینی سازمانی (صمدآقایی،1378) بود. پرسش¬نامه کارآفرینی سازمانی تحلیل عاملی اکتشافی گردید تا شاخص¬های آن تعیین شود. به منظور برآورد پایایی درونی ابزار تحقیق ازآلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی درونی برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 99/0 و برای کارآفرینی سازمانی 95/0 به¬دست آمد. در این تحقیق از آمار توصیفی به منظور سازمان دادن، خلاصه کردن، طبقه بندی کردن نمرات خام و توصیف داده¬ها و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. توصیف آماری فرهنگ سازمانی نشان داد که میانگین نمرۀ فرهنگ سازمانی40/32 ± 63/191 (از حداکثر نمرۀ ممکن 300) بود که نشان می¬دهد فرهنگ سازمانی در سطح مطلوبی قرار دارد. توصیف آماری کارآفرینی سازمانی نیز نشان داد که میانگین نمرۀ کارآفرینی سازمانی برابر با 17/25±86/102 (از حداکثر نمرۀ ممکن 118) بوده که نشان دهنده کارآفرینی سازمانی مناسبی است، اما ایده¬آل نیست. نتایج آزمون فرضیه¬های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی (05/0> P و881/0r=) همبستگی مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون فرضیه ها مشخص ساخت که فرهنگ سازمانی با شاخص های کارآفرینی سازمانی؛ (ساختار 748/0r=، اهداف واستراتژی 684/0 r=، حمایت مدیریت 851/0 r=و سیستم پاداش و تشویق 747/0r=) که در سطح ( 05/0> P) همبستگی مثبت و معناداری دارد اما مقدار همبستگی به¬دست آمده بین فرهنگ سازمانی و سیستم اطلاعات (495/0 r=)، در سطح (05/0> P)، معنادار بوده ولی همبستگی بالایی را نشان نمی¬دهد.