بررسی رابطه بین کوته بینی مدیریت با کیفیت سود و میزان سرمایه گذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتسمیه طالع زاری 1 , محمدرضا عبدلی 2
1 - گروه حسابداری، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود ، ایران
2 - استادیارحسابداری، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: کوته بینی مدیریت, کیفیت سود, میزان سرمایه گذار,
چکیده مقاله :
مدیران کوته بین نسبت به فعالیت های خود سوگیری یا گرایش خاص دارند و این باعث محدودیتی جدی و مهم برای توجه به گزینه ها و پیشنهادها در انتخاب و تصمیم گیری می شود. نمونه آماری شامل 127 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1389- 1393 و از رگرسیون چندمتغیره از مدل اقتصاد سنجی پنل دیتا استفاده شده است. نتایج نشان داد افزایش در کوته بینی مدیریت موجب کاهش کیفیت سود و میزان سرمایه گذاری شرکت می شود . یافته ها حاکی از آن است که مدیریت کوته بین منجر به اتخاذ تصمیم های ناکارآمدشده و ارزش شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. این شیوه مدیریت دارای اثرات مخربی بر ارزش شرکت دارد و فرصت های سرمایه گذاری شرکت از دست می دهد. نتایج متغیر های کنترلی تحقیق نشان داد متغیر های کنترلی اندازه شرکت، نسبت وجه نقد به دارایی، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی ها اثر مثبت و معنادار و متغیراهرم مالی اثر منفی بر کیفیت سود و میزان سرمایه گذاری شرکت دارد.
Managers myopic Than Their activities bias or Specific trends And this causes serious limitation And important for considering options and recommendations on the selection and decision-making. Given the importance of this issue, In this study examines the relationship between short-sighted profit quality management and investments in companies listed on the Tehran Stock Exchange was paid. The sample includes 127 companies in Tehran Stock Exchange for the period 1389- 1393 and multivariate regression model was used econometric panel data. Results showed an increase in short-sighted management can be reduced earnings quality and corporate investment. The findings suggest that lead to short-sighted management decisions Nakaramdshdh and affects firm value. This management style has detrimental effects on firm value and investment opportunities loses. Results control variables showed a control variable Size, MV, Cash, RoA positive effect and negative effect on earnings quality and the LEV variable investment company.
* ایزدی نیا، ناصر؛ گوگردچیان، احمد و تنباکویی، مژگان. (1393). تاثیر توانایی مدیریتی بر کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش های حسابداری مالی. سال 6، شماره 3، صص21-36
* بنیمهد، بهمن؛ مرادزادهفرد، مهدی و ولیخانی، محمدجعفر. (1393). محافظه کاری حسابداری و پاداش مدیریت. مجله حسابداری مدیریت. سال 7، شماره 22، صص 21 – 34
* تهرانی، رضا و رهنما فلاورجانی، روحاله .(1393). پیش بینی رفتار سرمایه گذاری شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکه های عصبی. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی. سال دوم، شماره سوم ، صص 63 – 80
* ثقفی، علی؛ بولو، قاسم و محمدیان، محمد. (1390). کیفیت اطلاعات حسابداری، سرمایه گذاری بیش از حد و جریان نقد آزاد. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره سوم، شماره 2، صص 37 – 63 .
* جباری، حسین؛ رحمانی، حلیمه و وفاپور، محمدعلی. (1392). تاثیر سیاستهای تامین مالی بر هزینههای نمایندگی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. سال پنجم ، شماره 19 ، صص 153 – 172.
* خادمی، مهدی؛ ولی پور، هاشم و مرادی، جواد. (1393). بررسی تأثیر کیفیت افشا بر رابطه بین وجه نقد آزاد و ارزش شرکت. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی. سال دوم، شماره دوم، صص 87 – 98
* خواجوی. شکراله و ناظمی، امین. (1384). بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی. سال12، شماره 40، صص37-60
* فخاری، حسین و رسولی، شادی.(1392). بررسی اثر محافظه کاری و کیفیت اقلام تعهدی بر کارایی سرمایهگذاری. پژوهشهای تجربی حسابداری. سال دوم، شماره 8 ، صص 81 – 100
* محمدزاده سالطه، حیدر؛ بادآورنهندی، یونس و اسماعیل نژاد، مجید. (1394). بررسی تاثیر نظام راهبری شرکت بر ارزش شرکت با تاکید بر کارایی سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .بررسی های حسابداری و حسابرسی . دوره 22، شماره 1، صص125-147
* مرادی، جواد و باقری، هادی.(1393). بررسی مقایسهای تاثیر کوته بینی مدیریت و مدیریت سود بر بازده سهام. بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 2 ، صص229-250
* منصورفر، غلامرضا؛ دیدار، حمزه و حسین پور، وحید.(1394). بررسی تاخیر توانایی مدیریت بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . پژوهش های حسابداری مالی . سال 7،شماره 1، صص37-54
* نیکومرام، هاشم و پازوکی، پریسا.(1394).پاداش مدیریت و پایداری سود. مجله حسابداری مدیریت . سال8 ، شماره 24، صص 61 – 71
* نیکومرام، هاشم؛ نوروش، ایرج و مهرآذین، علیرضا. (1388). ارزیابی مدل های مبتنی بر اقلام تعهدی برای کشف مدیریت سود. مجله پژوهشهای مدیریت . دوره 20 ، شماره 82. صص 1 – 20
* Andrew,C, C. Shuping ,C. Adam,E and Bin ,M.(2015). Does Long-Term Earnings Guidance Mitigate Managerial Myopia?. www. ssrn.com /abstract=2570037
* Anderson, T.W & Hsiao, C. (1982). Formulation and Estimation of Dynamic Models Using Panel Data. Journal of Econometrics, 18 (1): 47-82.
* Chowdhury, J. (2012). Managerial Myopia: A New Look. Available at:
* Chung, K & Zhang, H. (2011). Corporate governance and institutional ownership. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 46 (1): 247- 273.
* Dess, G.G & Picken, J.C. (1999). Creating competitive (dis) advantage: Learning from Food Lion's freefall. Academy of Management Executive, 13(3): 97-111.
* Ducharme, L. Malatesta P.H. & Sefcik, S.E. (2004). Earnings Management, Stock Issues, and Shareholder Lawsuits. Journal of Financial Economics, 71 (1): 27-49.
* Duruigbo, E. (2012). Tackling shareholder short-termism and managerial myopia. Available at: http://works.bepress.com/emeka_duruigbo/3
* Eriksen, K.W & Kvaloy, O. (2011). Myopic risk-taking in tournaments, Available
* Graham, J.R. Harvey, C.R. & Rajgopal, S. (2005). The Economic Implications of Corporate Financial Reporting. Journal of Accounting and Economics, 40 (1–3): 3-73.
* Kern, D.A. (2006).A matter of strategic mis-fit: Management myopia and value destruction. Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
* Ketola, A.(2009). Earnings Management, Shareholders, POV Bachelor thesis, Lappeenranta University of Technology, http://www.google.com.
* Lamey, L. Deleersnyder, B. Dekimpe, M.G & Steenkamp, J.B. (2007). How business cycles contribute to private-label success: evidence from the United States and Europe. Journal of Marketing, 71 (1): 1-15.
* Laverty, K.J. (1996). Economic Short-Termism. The Debate, the Unresolved Issues, and the Implications for Management Practice and Research Academy of Management Review, 21(3): 825-860.
* Lehmann, D.R. (2004). Metrics for Making Marketing Matter. Journal of Marketing, 68 (4): 73–75.
* Levinthal, D.A. & March, J.G. (1993). The Myopia of Learning. Strategic Management Journal, 14 (S2): 95-112.
* Merchant, K.A. (1990). The effects of Financial Controls on Data Manipulation and Management Myopia. Accounting, Organizations and Society,15 (4): 297- 313.
* Mizik, N. (2010). The Theory and Practice of Myopic Management. Journal of Marketing Research, 47 (4): 594-611.Money.vol.16. pp.370-383.of accruals’. Journal of Accouning and Economics, 17(1-2): 145-176