بررسی رابطه جهت گیری اخلاقی و درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی با گزارشگری مالی متقلبانه
بررسی رابطه جهتگیری اخلاقی و درک مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی با گزارشگری مالی متقلبانه
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: جهت گیری اخلاقی, درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی, گزارشگری مالی متقلبانه.,
چکیده مقاله :
افزایش شمار تقلب در سیستم گزارشگری مالی که طی دهه های اخیر با تأثیرات عظیمی نیز همراه بوده، سیستم حسابداری را برای جلب اعتماد عموم دچار بحران کرده است. این رسوایی های بزرگ شرکتی توجه ها را به مسائل اخلاقی و مسئولیت پذیری معطوف کرده است. لذا، هدف این پژوهش بررسی چگونگی تاثیر جهت گیری اخلاقی و درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در بروز گزارشگری مالی متقلبانه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری را دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری کل کشور تشکیل می دهند که تعداد 230 نفر آنها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اند. سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامه های استاندارد صورت گرفت. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان میدهد ویژگی اخلاقی نسبی گرایی دارای تاثیر مثبت و معناداری بر گزارشگری مالی متقلبانه می باشد. از سویی دیگر ایده آل گرایی اخلاقی تاثیر مستقیم و معناداری بر درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی دارد. این در حالی است که درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی دارای تاثیر معکوس و معناداری بر بروز گزارشگری مالی متقلبانه است. نتایج حاصل از این پژوهش بر لزوم آموزش اصول اخلاقی به منظور ارتقای درک دانشجویان حسابداری از اخلاق حرفه ای و بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان در راستای کاهش رفتارهای فرصت طلبانه گزارشگری مالی متقلبانه تاکید می کند.
The increase in the number of frauds in the financial reporting system, which has been associated with huge impacts in recent decades, has caused a crisis in the accounting system to gain public trust. These big corporate scandals have focused attention on ethical issues and responsibility. Therefore, the purpose of this research is to investigate the effect of ethical orientation and perceptions of corporate social responsibility on fraudulent financial reporting. This research is applied and descriptive-correlational. The statistical population consists of master's and doctorate accounting students from all over the country, 230 of them were selected using the convenience sampling method. The research variables were measured using standard questionnaires. Finally, the collected data were analyzed using structural equations with the help of Lisrel software. The research findings show that the ethical characteristic of relativism has a positive and significant effect on fraudulent financial reporting. On the other hand, idealism has a direct and significant effect on the perceptions of corporate social responsibility. This is despite the fact that the perceptions of corporate social responsibility has a negative and significant effect on fraudulent financial reporting. The results of this study emphasize the impact of teaching ethical principles to enhance accounting students 'understanding of professional ethics and improve students' social responsibility in reducing the opportunistic behavior of fraudulent financial reporting.