ارائه¬ی الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیت¬های اجتماعی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
کلید واژه: حسابداری مدیریت استراتژیک, تحلیل مضمون, مسئولیت¬های اجتماعی,
چکیده مقاله :
موفقیت هر سازمان در رسیدن به اهداف خود به نحو قابل توجهی به تصمیمات مدیران بستگی دارد. موفقیت حسابداری مدیریت استراتژیک نیز بستگی به این دارد که بتواند با ارائه اطلاعات مفید، تصمیم¬گیری مدیران را بهبود بخشد؛ اما مسأله¬ی اصلی در حسابداری مدیریت استراتژیک، توجه به ذینفعان و مدیریت مؤثر بر آن¬ها از طریق به کارگیری مؤلفه¬های مسئولیت-های اجتماعی است که اخیراً به عنوان یکی از الزامات عرصه¬ی حسابداری و مالی در میان کسب و کارها، شرکت¬ها و سازمان-ها مطرح شده است. به همین منظور در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون به ارایه مدل مفهومی در راستای ارائه¬¬ی الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیت¬های اجتماعی از طریق مصاحبه با خبرگان(اساتید دانشگاه که دارای مرتبه علمی استادیار پایه 15 به بالا و یا حداقل دانشیار بوده اند ) پرداخته شده است که نمونه¬ی آماری به صورت هدفمند و در دسترس به تعداد 15 نفر تا دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت. نتایج تحقیق در قالب الگوی ارایه شده دارای چهار بُعد مشتمل بر عوامل الزام¬آور شامل الزامات مبتنی بر شفافیت مالی¬، هم سویی و همراستایی استراتژیک بین مدیران و ذینفعان، تدوین اهداف شرکت مبتنی بر شفاف¬سازی مالی، عوامل ساختاری شامل افشاء اطلاعات به نفع ذینفعان، مصون¬سازی اطلاعات، جریان اطلاعاتی، گزارش دهی بهنگام، ساز و کارهای شفاف¬سازی و مدیریت مشارکتی و عوامل تسهیل گر شامل یکپارچه سازی اطلاعات مالی ، یکپارچه سازی ساختاری ، مشوق ها و تسهیلات و فرهنگ سازی و عوامل بسترساز شامل تعریف نقش ها ، نظارت و کنترل و هدایت و رهبری می¬باشد.
The success of any organization in achieving its goals depends significantly on the decisions of managers. The success of strategic management accounting also depends on being able to improve managers' decision-making by providing useful information; But the main issue in strategic management accounting is paying attention to the stakeholders and effective management on them through the use of social responsibility components, which recently became one of the requirements of the accounting and financial field among businesses. , companies and organizations have been mentioned. For this purpose, in this article, using the method of thematic analysis, a conceptual model has been presented in line with the presentation of the accounting model of strategic management based on the role of social responsibilities through interviews with experts. It was targeted and accessible to 15 people until reaching theoretical saturation. The research results in the form of the presented model have four dimensions including binding factors that include requirements based on financial transparency, strategic alignment and alignment between managers and stakeholders, formulation of company goals based on financial transparency, structural factors including information disclosure. For the benefit of the stakeholders, information security, information flow, timely reporting, transparency mechanisms and collaborative management and foundational factors including role definition, monitoring and control, guidance and leadership and facilitating factors including the integration of financial information, integrated It is structural building, incentives and facilities and cultural building.