• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی ابعاد ومولفه های بهساری آموزش منابع انسانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم با رویکرد توسعه ای بر اساس الگویEFQM
        ارشد نونهال فریبا حنیفی محمدنقی ایمانی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های بهسازی آموزش منابع انسانی قرارگاه پدافند هوایی با رویکرد توسعه ای براساس الگوی تعالی سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بر حسب هدف بنیادی - توسعه ای و از نظر ماهیت داده ها آمیخته از نوع اکتشافی تاییدی است. ابزارگردآوری داده ها در ب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های بهسازی آموزش منابع انسانی قرارگاه پدافند هوایی با رویکرد توسعه ای براساس الگوی تعالی سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بر حسب هدف بنیادی - توسعه ای و از نظر ماهیت داده ها آمیخته از نوع اکتشافی تاییدی است. ابزارگردآوری داده ها در بخش کیفی از روش نیمه ساختار یافته با تعداد 12نفر نخبه وخبرگان بصورت هدفمند گلوله برفی ودر بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با جامعه آماری 848 نفر وبا حجم نمونه 265 نفربا نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده گردید. روایی سوالات از طریق روایی محتوی و روایی سازه و پایایی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/. ارزیابی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای مکس کودا، لیزرل و اس. پی. اس. اس. بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش درقالب124 شاخص (گویه)، 6 عامل و 18 مولفه، ودر بخش عوامل و مولفه ها مقدار شاخص نیکویی برازش 97/. برآورد شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود برنامه های بهبود منابع انسانی در ابعاد بهسازی امنیت ملی، پویایی فردی و نظامی، تحول امنیت ملی، نوسازی و امنیت ملی و اقتدار ملی از میزان رضایت نسبی و عوامل مدیریتی و پدافندی پایین تر از حد متوسط ارزیابی گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM
        علی غیاثیان
        هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM می باشد. با توجه به هدف کلی تحقیق، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل 6 چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM می باشد. با توجه به هدف کلی تحقیق، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل 6900 نفر از بازاریابان و فعالان حوزه بازاریابی شبکه ای در شهر تهران است. در این پژوهش با توجه به جدول مورگان تعداد 367 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب گردید.ابزار بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه استاندارد سنجش سرمایه فکری بونتیس (2004) شامل 37 سؤال و سه سوال مرتبط با بازاریابی شبکه ای بوده است. با توجه به استاندارد بودن این پرسشنامه تنها به روایی صوری اکتفا شده است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای پرسشنامه با اجرا روی نمونه 30 نفری، میزان پایایی کرونباخ در پرسشنامه سنجش سرمایه فکری در حد (899/0) محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد، مولفه های اصلی سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای شامل سرمایه کالبدی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری می باشد. در ضمن نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نشان می دهد مهمترین مولفه های اثرگذار بر توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای در حالت وضعیت مطلوب در بعد سرمایه انسانی با ضریب مسیر 0.89 در جایگاه نخست، سرمایه ساختاری با ضریب مسیر 0.74 در جایگاه دوم و در نهایت سرمایه فیزیکی با ضریب مسیر 0.68 در جایگاه سوم قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - «تحلیل جامعه شناختی رابطه بین اعتماد اجتماعی و پایبندی مذهبی دانشجویان» « مطالعه موردی؛ دانشجویان دانشگاه پیام نور استان سمنان»
        منیره مرادی نسب حبیب الله کریمیان هوشنگ ظهیری
        اعتماد اجتماعی و پایبندی مذهبی دو مفهوم اجتماعی و بسیار پرکابرد هستند که امروزه مورد توجه محققان قرار گرفته اند. در ارتباط این دو مفهوم خیلی از متغیرها و عوامل دیگر می توانند دخیل باشند. هدف از مقاله حاضر؛ بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و پایبندی مذهبی دانشجویان است. رو چکیده کامل
        اعتماد اجتماعی و پایبندی مذهبی دو مفهوم اجتماعی و بسیار پرکابرد هستند که امروزه مورد توجه محققان قرار گرفته اند. در ارتباط این دو مفهوم خیلی از متغیرها و عوامل دیگر می توانند دخیل باشند. هدف از مقاله حاضر؛ بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و پایبندی مذهبی دانشجویان است. روش تحقیق از نوع کمی و پیمایش با استفاده از تکنیک پرسشنامه با حجم نمونه 400 نفری در بین دانشجویان دانشگاه های پیام نور استان سمنان در سال تحصیلی 99-98 انجام گرفته و از شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شده است. جهت تحلیل داده‌ها تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های همبستگی استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین پایبندی مذهبی و اعتماد اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش اعتماد اجتماعی، پایبندی مذهبی نیز حاصل می شود و بالعکس. علاوه بر این، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنی داری بین ابعاد اعتماد اجتماعی (اعتماد نهاد، اعتماد بین شخصی و اعتماد تعمیم یافته) و ابعاد متغیر دینداری (اعتقادی، مناسکی، تجربی و پیامدی) بود. نتایج نشان داد که اعتماد اجتماعی بیشتر از همه با بعد مناسکی پایبندی مذهبی ارتباط معناداری دارد. و با بعد تجربی رابطه معناداری ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - واسازی گفتمان معلولیت در جامعه شهری ایران
        فرزاد محمدی پور سروش فتحی طهمورث شیری
        پ پژوهش حاضر با بازنمایی معلولیت در آثار مکتوب متفکران ایرانی بعد از اسلام در پی فهم وضعیت نادیده انگاشتن معلولان است که با روبروسازی گفتمان های قدیم و جدید وخروج از فضای غالب در حوزه متون مربوط به معلولیت این تغییرات را واکاوی می نماید. الگوی نظری مسلط براین تحقیق فهم چکیده کامل
        پ پژوهش حاضر با بازنمایی معلولیت در آثار مکتوب متفکران ایرانی بعد از اسلام در پی فهم وضعیت نادیده انگاشتن معلولان است که با روبروسازی گفتمان های قدیم و جدید وخروج از فضای غالب در حوزه متون مربوط به معلولیت این تغییرات را واکاوی می نماید. الگوی نظری مسلط براین تحقیق فهم فرهنگی و برساختی از مفهوم معلولیت است که به لحاظ روش‌شناسی با رویکرد کیفی و یا روش گروه مرکز در میان افراد معلول جسمی حرکتی جامعه شهری اصفهان انجام شده و همچنین از دیرینه شناسی و تبارشناسی فوکو کمک گرفته و با توجه به تاریخی بودن موضوع، روش جمع آوری داده ها تحلیل اسنادی و کتابخانه‌ای و بطور اخص روش تاریخی متن محور می باشد. که آثاربه 3 دسته تقسیم بندی شدند. آثار اخلاقی، تعلیمی، مردمی یا عامیانه. یافته ها نشان می‌دهند که نگرش منفی جامعه به معلولین، عدم تناسب امکانات فیزیکی، نهادهای حمایتی، حمایت‌های درون گروهی، عدم اعتماد اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی، بخش زیادی معلولین در انزوا قرار می دهد و می‌بایست گفتمان در جامعه شهری تغییر یابد و در این راستا دو گفتگو یافت گردیده: گروهی معتقدند استقلال افراد دارای معلولیت باید به رسمیت شناخته شود و لازمه این امر زدودن تداعی‌های منفی از عنوان معلول است، گروهی دیگر معتقدند عوض کردن نام، در واقعیت تأثیری بر زندگی واقعی افراد ندارد. رویکرد صحیح آن است که افکار و عقاید مردم راجع به یک گروه اجتماعی - در اینجا معلولان تغییر یابد و تغییر اجتماعی با تغییر نام‌ها رخ نخواهد داد. اگر بخواهیم نوع نگرش شهروندان و مسئولین از نگاه ضعف انگاری به نگاه شهروند انگاری تغییر یابد و به آنان بعنوان شهروندانی با حقی برابر نگریسته شود می بایست تغییرات گفتمانی بنیادی در معناها و مفاهیم مورد استفاده درحوزه معلولیت صورت پذیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی جامعه شناختی تفاوت های جنسیتی در ایران با توجه به شاخص های توسعه انسانی» مورد مطالعه: کارکنان بانک مسکن در کشور
        فاطمه کوه کن علیرضا محسنی تبریزی میثم موسایی سید رضا معینی
        امروزه آثار و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جهانی شدن بر زنان و مردان در کشور تاثیر گذار بوده است و در این میان ویژگی های کارکردی زنان ایران نشان می‎‌دهد که به دلیل محدودیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر جامعه زنان و تفاوت های جنسیتی از بسیاری از آم چکیده کامل
        امروزه آثار و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جهانی شدن بر زنان و مردان در کشور تاثیر گذار بوده است و در این میان ویژگی های کارکردی زنان ایران نشان می‎‌دهد که به دلیل محدودیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر جامعه زنان و تفاوت های جنسیتی از بسیاری از آموزش ها و دست یابی به مشاغل و کیفیت زندگی بهتر محرومند. بر این اساس این تحقیق با هدف بررسی جامعه شناختی تفاوت های جنسیتی در ایران با توجه به شاخص های توسعه انسانی در بین کارکنان بانک مسکن انجام پذیرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی- تبیینی بوده و به لحاظ مداخله داده ها از انواع تحقیقات کمی و به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و جامعه آماری آن کارکنان بانک مسکن در سراسر کشور بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 372 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب گردیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با آماره های توصیفی و استنباطی انجام شده است. در نهایت بر اساس نتایج این تحقیق تفاوت معناداری بین کارکنان زن و مرد در شاخص کیفیت زندگی (t=3/498 و sig = 0.000)، در شاخص های آموزش (t=4/717 و sig = 0.001) و شاخص سلامت (t=4/456 و sig = 0.002) به عنوان سه شاخص مهم در در توسعه انسانی وجود دارد و مردان به لحاظ شاخص های توسعه انسانی در وضعیت بهتری نسبت به زنان در بانک مسکن قرار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر احساس عدالت اجتماعی در میزان مشارکت انتخاباتی(مورد مطالعه: استان مازندران سال 1398)
        عبدالله آشتیانی مجید رادفر ابوالقاسم حیدرابادی
        مشارکت سیاسی و حضور مردم در انتخابات یکی ازعوامل مهم مشروعیت بخش برای نظام‌های سیاسی متفاوت است. عوامل متعددی می تواند در مشارکت انتخاباتی موثر باشند و بر کم و کیف آن تاثیر بگذارند. یکی از این عوامل عدالت اجتماعی است. لذا مقاله با هدف تأثیر عدالت اجتماعی بر مشارکت انتخا چکیده کامل
        مشارکت سیاسی و حضور مردم در انتخابات یکی ازعوامل مهم مشروعیت بخش برای نظام‌های سیاسی متفاوت است. عوامل متعددی می تواند در مشارکت انتخاباتی موثر باشند و بر کم و کیف آن تاثیر بگذارند. یکی از این عوامل عدالت اجتماعی است. لذا مقاله با هدف تأثیر عدالت اجتماعی بر مشارکت انتخاباتی انجام شد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری شد. جامعه آماری شامل افراد بالای 15 ساله شهرهای استان مازندران است. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران384 نفر است. یافته‌ها نشان می‌دهد میانگین مشارکت انتخاباتی بیش از حد متوسط و برابر با 2.34 است. بین عدالت اجتماعی و میزان مشارکت انتخاباتی رابطه مثبت و مستقیم با همبستگی 522/0 وجود دارد. هرچه عدالت اجتماعی بیشتر شود، میزان مشارکت انتخاباتی افزایش می یابد. همچنین می توان شاهد وجود رابطه مثبت بین مولفه های عدالت اجتماعی با مشارکت انتخاباتی بود. در بین ابعاد عدالت اجتماعی، بعد عدالت توزیعی بیشترین همبستگی را با مشارکت انتخاباتی دارد. نتیجه این که برای افزایش در مشارکت انتخاباتی در بین شهروندان مازندرانی بایستی به عدالت اجتماعی و ابعاد آن و از همه مهمتر عدالت توزیعی توجه ویژه ای نمود و شرایط را برای افزایش عدالت توزیعی در جامعه فراهم نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک با تاکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی
        امید فرزین روح الله سمیعی
        اخلاق حرفه‌ای به معنای بایدها و نبایدهای ارزشی فلسفی نسبت به خود، دیگران و جامعه و همچنین مسؤلیت تعهدی که شخص در حرفه خود نسبت به دیگران و جامعه دارد، می‌باشد. پژوهش حاضر به ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی با تاکید بر نقش می چکیده کامل
        اخلاق حرفه‌ای به معنای بایدها و نبایدهای ارزشی فلسفی نسبت به خود، دیگران و جامعه و همچنین مسؤلیت تعهدی که شخص در حرفه خود نسبت به دیگران و جامعه دارد، می‌باشد. پژوهش حاضر به ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی با تاکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی می‌پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع آمیخته می‌باشد. 250 نفر (از نخبگان، مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استان‌های شمال کشور )هستند که با استفاده از جداول مورگان 163 نفر و به صورت تصادفی به پرسشنامه‌های اخلاق حرفه‌ای و مزیت استراتژیک پاسخ دادند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از روش شبکه‌های عصبی فازی دلفی تطبیق پذیر با استفاده از نرم‌افزار MATLAB شد و مدل مورد ارزیابی و تایید شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین اخلاق حرفه ایی و مسئولیت اجتماعی رابطه خطی معنی داری وجود دارد هرچه اخلاق حرفه ایی بیشتر می‌شود مسئولیت اجتماعی بیشتر می‌شود. اخلاق با میانجیگری مسئولیت اجتماعی مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر می‌کند. بنابراین سازمان‌ها با رعایت کردن و مبنا قرار دادن استانداردها و اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی، بسترهای لازم را فراهم نمایند.ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژی‌های اجتماعی که بر فرصت‌ها، منابع و امکانات، مهارت‌ها و شایستگی‌های سازمانی اثر می‌گذارند و تأثیر می‌پذیرند، بیان می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی مولفه های توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و کاربرد تکنیک (DEMATEL)
        زهرا عباس زاده امیر حسین محمودی فرشته کردستانی مهدی شریعتمداری
        با وجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن به خوبی روشن نیست. لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتد چکیده کامل
        با وجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن به خوبی روشن نیست. لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتدایی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی عوامل و مؤلفه‌ها استفاده شده است. در ضمن مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه در سال 139۸ به صورت کد‌های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه‌ها اثرگذار و اثرپذیر از تصمیم‌گیری آزمایش و ارزیابی (dematel) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته، ۲۳۳کد باز و ۶۷ کد محوری برای سواد اطلاعاتی استخراج گردید، که در نهایت ۸ بعد و ۲۱ مولفه اصلی برای سواد اطلاعاتی مشخص شد. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، بُعد شناسایی روش‌های دسترسی به اطلاعات، توانایی جستجو و دسترسی به اطلاعات و تشخیص نیاز اطلاعاتی از عوامل اثرگذار و توانایی سازماندهی و کاربرد اطلاعات و مرتبط ساختن آن با دانسته های قبلی، توانایی مقایسه و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، رعایت ارزش‌های اعتقادی، تدوین راهبردهای جستجوی اطلاعات و آمایش اطلاعات از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - زنان در فعالیت های المپیک سولیداریتی در ایران: از بارسلون تا ریو (مطالعه موردی دوره های فنی 1993 تا 2016 )
        مهدی سلامی کیوان ملانوروزی عبدالله قاسمی بهرام قدیمی شیوا آزاد فدا
        کمیسیون همبستگی المپیک یکی از قدرتمندترین کمیسیون‌های کمیته بین‌المللی المپیک می‌باشد که با توان مالی بسیار بالا نقش مهمی در حمایت از اعضاء خود در سراسر دنیا دارد. دوره‌های فنی ویژه مربیان از جمله برنامه‌هایی است که در بخش فعالیت‌های جهانی توسط این کمسیون درکشورها برگزا چکیده کامل
        کمیسیون همبستگی المپیک یکی از قدرتمندترین کمیسیون‌های کمیته بین‌المللی المپیک می‌باشد که با توان مالی بسیار بالا نقش مهمی در حمایت از اعضاء خود در سراسر دنیا دارد. دوره‌های فنی ویژه مربیان از جمله برنامه‌هایی است که در بخش فعالیت‌های جهانی توسط این کمسیون درکشورها برگزار می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت و جایگاه زنان در روند برگزاری این دوره ها طی یک دوره 24 ساله از المپیک بارسلون تا پایان المپیک ریو انجام شده است. مطالعه حاضر از جمله مطالعات با رویکرد کیفی بوده که با استراتژی مطالعه موردی چند وجهی کلی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کلیه دوره‌های فنی بوده که طی سال‌های 1993 تا 2016 به درخواست کمیته ملی المپیک ایران برگزار شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان می‌دهد که میانگین حضور زنان در دوره‌های فنی بسیار پایین و از بین 77 دوره برگزار شده در این خصوص تنها 4 دوره اختصاصی ویژه زنان می‌باشد. همچنین مقایسه میزان حضور زنان نشان از آن دارد که تعداد زنان شرکت کننده مابین سال‌های 2008 تا 2012 بیشترین و بین سال‌های 2012 تا 2016 کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است. با توجه به دستورالعمل جدید کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر تشویق زنان به حضور در رقابت‌ها و چشم‌انداز آن مبنی بر حضور 50 درصدی زنان در المپیک به نظر می‌رسد به منظور بهبود وضعیت حضور زنان نیاز است کمیسیون همبستگی المپیک برنامه ریزی ویژه ای را در راستای اهداف دستورالعمل المپیک2020 اعمال نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نقش نهادهای اجتماعی در توسعه پایدار کشاورزی مطالعه موردی:(بانک کشاورزی استان ایلام)
        مرتضی رستمی مرجان واحدی محمد باقر آرایش رویا اشراقی سامانی
        هدف این تحقیق بررسی نقش نهادهای اجتماعی در توسعه پایدار کشاورزی می‌باشد. بدین منظور 42 نفر از کارشناسان، مدیران و مجریان طرح های کشاورزی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آن ها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد. به منظور چکیده کامل
        هدف این تحقیق بررسی نقش نهادهای اجتماعی در توسعه پایدار کشاورزی می‌باشد. بدین منظور 42 نفر از کارشناسان، مدیران و مجریان طرح های کشاورزی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آن ها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد. به منظور تحلیل داده های حاصله از مدل یابی معادلات ساختاری از روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار آماری پی ال اس بهره گرفته شد و نتایج حاصل از شاخص های برازندگی مدل مفهومی،حاکی از برازش مناسب مدل اندازه گیری، ساختاری و مدل کلی تحقیق بود. تمام فرضیه‌های مربوط به عوامل تاثیرگذار بر توسعه پایدار کشاورزی تایید شدند. روایی تحقیق با استفاده از پنل متخصصان، مجریان طرح ها،اساتید وپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی همگرا تایید شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل شرایط علی (آموزش- برنامه ریزی جامع)، مقوله محوری (شرایط اقتصادی)، عوامل مداخله گر (سیاستی-قضایی-آب و هوایی)، عوامل زمینه ساز (دولت- زیر ساخت)، راهبردها (مقررات بانکی) بر توسعه پایدار کشاورزی (وصول وام‌ها) تاثیر دارند، و ریشه مولد یک الگوی جامع وصول وام های بخش کشاورزی عوامل اقتصادی می باشد که بر مبنای آن درآمد کشاورزان تحت تاثیر قرارمی گیرد. با افزایش درآمد کشاورزان و برنامه ریزی همسو در جهت بازپرداخت وام های کشاورزی و اجرای زیر ساخت های لازم و کارآمد توسط دولت، زمینه اجرای مناسب روش ها و متدولوژی مناسب و درست وصول وام های بخش کشاورزی فراهم می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تأثیرمسؤلیت اجتماعی بر جذابیت سازمانی کارکنان بانک ملت
        رامتین حاجی نصیری شهلا سهرابی صدیقه طوطیان اصفهانی
        هدف از انجام ابن پژوهش تعیین تأثیر مسؤلیت اجتماعی بر جذابیت سازمانی می‌باشد. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل ک چکیده کامل
        هدف از انجام ابن پژوهش تعیین تأثیر مسؤلیت اجتماعی بر جذابیت سازمانی می‌باشد. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران است به تعداد سه هزار نفر است روش نمونه‌گیری درمرحله اول خوشه‌ای و در مرحله دوم تصادفی است. به منظور تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده گردیده است. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که ضریب بزرگ‌تر از 7/0 محاسبه گردیده است که نشان از پایایی بالای پرسشنامه دارد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده، در بخش توصیفی به بررسی متغیرهای تحقیق از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس پرداخته شده و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی و همچنین به منظور بررسی فرضیه‌های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری و با کمک نرم‌افزار SmartPLS 3 استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از این است که مسؤلیت اجتماعی برجذابیت سازمانی تأثیرگذار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - فضاهای تجاری در فرآیند توسعه: بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامال‌ها و مغازه‌های محلی
        ناصر پوررضا کریم سرا حسین دهقان
        امروزه فضا های تجاری بخشی از فضاهای شهری به شمار می‎روند که علاوه بر کارکردهای اقتصادی، به مثابه عرصه ای برای ملاقات و گفتگو در راستای اهداف شهرهای انسان محور مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته‌اند. در این مقاله نقش این فضاها در فرآیند توسعه مورد واکاوی قرار گرفته و چکیده کامل
        امروزه فضا های تجاری بخشی از فضاهای شهری به شمار می‎روند که علاوه بر کارکردهای اقتصادی، به مثابه عرصه ای برای ملاقات و گفتگو در راستای اهداف شهرهای انسان محور مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته‌اند. در این مقاله نقش این فضاها در فرآیند توسعه مورد واکاوی قرار گرفته و به بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامال‌ها به عنوان یکی از مظاهر توسعه و مغازه‌های محلی پرداخته شده است. نمونة آماری تحقیق حاضر 416 نفر است که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازه‌های محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه گیری انتخاب شده‌اند. سه مگامال و مجتمع تجاری مورد بررسی، عبارتند از: مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه 1، مگامال اکباتان در منطقه5 و مجتمع تجاری کیان در منطقه17. همچنین انتخاب پاسخگویان در مراکز خرید و مغازه های محلی با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک و با در نظر گرفتن ترکیب سنی و جنسی انجام شده و دریافت اطلاعات از آنها از طریق مصاحبه صورت گرفته است. نتایج آزمون t مستقل نشان می‌دهد مراجعه‌کنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 4/14 بیشتر از مراجعه‌کنندگان به مغازه‌های محلی با میانگین 6/12، مکان مراجعه خود را برای به وجود آوردن شبکه ارتباطی مناسب می دانند. همچنین بین میزان مراجعه به مگامال با ضریب همبستگی 251/0 با مگامال به عنوان به وجود آورنده شبکه رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر اعتماد به فروشندگان در مراجعه‌کنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 85/2 بیشتر از مراجعه‌کنندگان به مغازه‌های محلی با میانگین 45/1 است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی
        کاوه آذین فر سید رضا حسینی ایمان داداشی رضا فلاح
        امروزه با توجه به تغییرات شگرف در محیط خارجی، سازمان ها در موقعیت هایی قرار می‌گیرند که مجبور به استفاده از گرایش‌های مختلفی از جمله گرایش به فعالیت های کارآفرینانه و بازار در اجتماع براساس ابعاد مختلف تاثیرگذار بر آن هستند. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت چکیده کامل
        امروزه با توجه به تغییرات شگرف در محیط خارجی، سازمان ها در موقعیت هایی قرار می‌گیرند که مجبور به استفاده از گرایش‌های مختلفی از جمله گرایش به فعالیت های کارآفرینانه و بازار در اجتماع براساس ابعاد مختلف تاثیرگذار بر آن هستند. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت و استراتژی گرایش به بازار و ریسک شرکت های بورسی بر کارآفرینی و توسعه اجتماعی، براساس داده‌های 147 شرکت طی دوره 8 ساله بین سال‌های 1390 تا 1397 پرداخته شده است. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از مدل‌های رگرسیونی خطی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار 8 Eviews استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها در گروه پژوهش‌های توصیفی- پس رویدادی قرار دارد. یافته‌های فرضیه‌های اول نشان می‌دهد که گرایش به بازار شرکت‌ها دارای رابطه مثبت و معناداری با ریسک سیستماتیک شرکت‌ها می‌باشد و این در حالی است که این ارتباط برای ریسک غیرسیستماتیک منفی و معنادار به دست آمده است. نتایج به دست آمده در فرضیه دوم نشان می‌دهد که رابطه مثبت و معناداری بین گرایش به کارآفرینی با ریسک سیستماتیک، ریسک غیرسیستماتیک و بازده غیرعادی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته است. ضمن اینکه رابطه ای بین گرایش به بازار و بازده غیرعادی شرکت‌ها به دست نیامده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خانواده گرایی در بین جوانان شهر تهران
        فرزانه معززی خنده روی یزدی زهرا حضرتی صومعه حسین ابوالحسن تنهایی
        خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد اجتماعی، در شکل گیری سرمایه اجتماعی جوانان حائز اهمیت است، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خانواده‌گرایی در بین جوانان شهر تهران می‌باشد. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه‌های بوردیو، دورکیم، پارسونز، تافلر چکیده کامل
        خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد اجتماعی، در شکل گیری سرمایه اجتماعی جوانان حائز اهمیت است، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خانواده‌گرایی در بین جوانان شهر تهران می‌باشد. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه‌های بوردیو، دورکیم، پارسونز، تافلر، کلمن، رنه کوئیک و فوکویاما طراحی شد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع تبیینی، کاربردی، پهنانگر، مطالعة خرد و مقطعی است. جامعه آماری جوانان 18 تا 29 ساله شهر تهران است که حجم نمونه بدست آمده 382 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای و احتمالی ساده اطلاعات گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار ابزار محتوایی صوری و اعتماد با آلفاخ کرونباخ محاسبه و 73/0 به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که رابطه بین ابعاد متغیر سرمایه اجتماعی و خانواده گرایی در سطح اطمینان 99% معنی دار می‌باشد. مقدار ضریب همبستگی بین متغیرهای مشارکت اجتماعی با حمایت خانوادگی، افتخار و شرافت خانوادگی، مطیع خانواده بودن به ترتیب برابر است با 0. 58، 0. 592 و 0. 723 می‌باشد. مقدار ضریب همبستگی بین متغیرهای اعتماد اجتماعی با حمایت خانوادگی، افتخار و شرافت خانوادگی، مطیع خانواده بودن به ترتیب برابر است با 0. 651، 0. 623 و 0. 76 می‌باشد. مقدار ضریب همبستگی بین متغیرهای حمایت اجتماعی با حمایت خانوادگی، افتخار و شرافت خانوادگی، مطیع خانواده بودن به ترتیب برابر است با 0. 598، 0. 503 و 0. 631 می‌باشد. می‌توان نتیجه گرفت حمایت اجتماعی بیشترین تاثیر را در خانواده گرایی دارد و انسجام اجتماعی کمترین تاثیر را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تجربه خرید مشتریان به‌عنوان پیش‌بینی کننده وفاداری به فروشگاه: نقش تعدیل‌گری شواهد فیزیکی
        کمال قلندری کریم حمدی مریم خلیلی عراقی
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تجربه خرید مشتریان به‌عنوان پیش‌بینی کننده وفاداری به فروشگاه با توجه به نقش تعدیل‌گری شواهد فیزیکی می‌باشد، تا مشخص شود چه چیزی خریداران را به سمتی هدایت می‌کند که چیزی بیش از سایرین را تجربه کنند و چه نوع اقدامی به دنبال چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تجربه خرید مشتریان به‌عنوان پیش‌بینی کننده وفاداری به فروشگاه با توجه به نقش تعدیل‌گری شواهد فیزیکی می‌باشد، تا مشخص شود چه چیزی خریداران را به سمتی هدایت می‌کند که چیزی بیش از سایرین را تجربه کنند و چه نوع اقدامی به دنبال این تجربه حادث می‌شود. گروهی از جامعه‌شناسان استدلال کرده‌اند که تجربه‌ی هیجانی انسانی به‌طور صریح از معنای اجتماعی انسان می‌باشد و افکار، شناخت ها، نگرش و باورها به‌صورت جدایی‌ناپذیر با هیجانات درهم‌تنیده شده‌اند. برای این منظور به بررسی فرضیه‌هایی تحت رهیافت کمی در بین خریداران فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در کلان‌شهر ارومیه به تعداد 385 نفر پرداختیم. نتایج تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پرسشنامه با کمک مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) حاکی از آن است که از عوامل اجتماعی به ترتیب مشتری مداری و احترام به مشتری، صداقت در گفتار، باحوصله بودن، جذابیت فیزیکی و آگاهی کارکنان فروش از ویژگی‌های محصول بیشترین شدت اثر را بر تجربه خرید مشتریان درون فروشگاهی داشته‌اند. همچنین متغیر تعدیل‌گر شواهد فیزیکی توانسته است که مقدار تأثیر عوامل اجتماعی بر تجربه خرید مشتریان درون فروشگاهی را افزایش دهند و با توجه به اینکه مقدار اندازه اثر بالاتر از 35% بوده، بنابراین شدت اثر متغیر تعدیل‌گر قوی بوده است. همچنین نتایج به‌دست‌آمده از روش بوت استرپ و آزمون سوبل هر دو نشان دادند که اثر غیرمستقیم عوامل اجتماعی خرده‌فروشی بر تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت پس از خرید و نیات بازدید مجدد از فروشگاه به‌واسطه تجربه خرید مشتریان درون فروشگاهی نیز معنادار می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - مطالعه جامعه شناختی تأثیر استفاده از تکنولوژی های ارتباطی در ساختار هوّیت اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان استان اردبیل)
        مهدی نظیری سیدمحمدرضا رشیدی آل هاشم اقباله عزیزخانی محمدرضا حافظی صفت
        ساختار هویت اجتماعی موجب معنابخشی به زندگی است که در فرآیند جامعه پذیری شکل می گیرد. این پژوهش با هدف تبیین ساختار هویت اجتماعی جوانان با تکنولوژی های ارتباطی به مثابه عنصر مهم جامعه پذیری، با استفاده از نظریه روزنبرگ و کاستلز انجام شده است. گردآوری داده ها در بین382 نف چکیده کامل
        ساختار هویت اجتماعی موجب معنابخشی به زندگی است که در فرآیند جامعه پذیری شکل می گیرد. این پژوهش با هدف تبیین ساختار هویت اجتماعی جوانان با تکنولوژی های ارتباطی به مثابه عنصر مهم جامعه پذیری، با استفاده از نظریه روزنبرگ و کاستلز انجام شده است. گردآوری داده ها در بین382 نفر از افراد 15-29ساله با روش پیمایش انجام شد. نتایج یافته ها نشان داد ساختار هویت اجتماعی جوانان متفاوت است؛ بطوریکه 17 درصد آن ها دارای برداشت از نوع خود موجود، 42درصد برداشت خود وانمودی و 41درصد دارای برداشت خود دلخواه هستند. تحلیل آزمونهای چند متغیره بیانگر آن است که استفاده از تکنولوژی های ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری در برداشت از خود دلخواه و خود آرمانی و تأثیر معکوسی با برداشت از خود موجود دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد استفاده از تکنولوژی های ارتباطی تأثیر مستقیم و معناداری در شکل گیری سطوح هویتی جهانی و قومی دارند، اما تأثیر استفاده از تکنولوژی بر سطوح دینی و ملّی تأیید نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - تبیین توسعه فناوری در حوزه صنایع داروسازی و نقش آن در توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی
        علی رضا بهروزنیا غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی رضا رادفر
        سرعت تغییر تکنولوژی در سال‌های اخیر، فوق العاده بوده و سرعت بسیار زیاد نوآوری‌ها، تکنولوژی را به عاملی تعیین کننده در رشد و موفقیت اقتصادی- اجتماعی تبدیل کرده است. در حوزه‌ی تولید نیز تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی تولید، هسته‌ی اصلی کارخانه‌ها می‌باشند و نقش تعیین کننده‌ای در چکیده کامل
        سرعت تغییر تکنولوژی در سال‌های اخیر، فوق العاده بوده و سرعت بسیار زیاد نوآوری‌ها، تکنولوژی را به عاملی تعیین کننده در رشد و موفقیت اقتصادی- اجتماعی تبدیل کرده است. در حوزه‌ی تولید نیز تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی تولید، هسته‌ی اصلی کارخانه‌ها می‌باشند و نقش تعیین کننده‌ای در رقابت سازمان ها در سراسر دنیا ایفا می‌کنند. شرکت های موفق این حقیقت را تأیید کرده و در صدد بکارگیری تکنولوژی‌های مذکور برای کسب مزیت رقابتی هستند. در این تحقیق برآنیم تا با توجه به شرایط فعلی روشی مناسب از میان روش های موجود برای تبیین توسعه فناوری در حوزه صنایع داروسازی و نقش آن در توسعه پایدار اجتماعی - اقتصادی ارائه دهیم. در ابتدا به بررسی روش های رایج در تدوین نقشه راه پرداخته و پس از انتخاب بهترین روش، بر اساسی فرآیند پیشنهادی به تدوین نمونه اولیه از نقشه راه تکنولوژی محصولات با تکنولوژی پیشرفته (های تک) با رویکرد صادرات در صنایع دارو سازی و نقش آن در توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی می پردازیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - بررسی نقش پاسخگویی بر توسعه پایدار با تاکید بر پاسخگویی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران
        حیدرعلی نوروزپور خیراله پروین ولی رستمی ایرج حسینی
        نمایندگان زیادی به مجلس شورای اسلامی وارد شدند و در نهایت پس از 4 یا 8 سال می روند اما کارنامه قایل استنادی از کمیت و کیفیت حضور نمایندگان وجود ندارد.هیچ فرآیند نظارتی بر عملکرد آن‌ها وجود نداشته و تعهد به پاسخگویی نیز نهادینه نشده و این در حالی است که آن‌ها نماینده یک چکیده کامل
        نمایندگان زیادی به مجلس شورای اسلامی وارد شدند و در نهایت پس از 4 یا 8 سال می روند اما کارنامه قایل استنادی از کمیت و کیفیت حضور نمایندگان وجود ندارد.هیچ فرآیند نظارتی بر عملکرد آن‌ها وجود نداشته و تعهد به پاسخگویی نیز نهادینه نشده و این در حالی است که آن‌ها نماینده یک جمعیت قابل توجه ای از مردم هستند. در این مقاله به دنبال بررسی سازوکار و چالش های پاسخگویی پارلمانی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران هستیم. این پژوهش کاربردی با روش تحقیق کیفی و تحلیل مضمون مصاحبه با خبرگان مدیریتی و نظارتی سازمان ها صورت پذیرفت و محقق پس از مطالعه کتابخانی و مطالعه ادبیات نظری موضوع با مصاحبه خبرگان و کدگذاری محتوای مصاحبه به شناسایی ابعاد و مولفه های چالش های پاسخگویی پارلمانی پرداخته و در نهایت 4 بعد قواعد رفتاری، شفافیت عملکرد، نطارت سازمانی، نظارت حقوقی بعنوان چالش های پاسخگویی پارلمانی شناسایی شد. پاسخگویی پارلمانی بعنوان مطالبه از نماینده خود در امر قانون گذاری مقوله حائز اهمیتی است که بررسی ها نشان می دهد در ایران بطور جدی شکل نگرفته اما امروز آگاهی سیاسی و مطالبه گری مردم این نیاز را در سطح جامعه بیش ار پیش شکل داده است. جامعه می خواهد نماینده منتخب اش یک معیار برای ارزیابی و پاسخگویی داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - تحلیل جامعه‌شناختی عوامل نهادی توسعه و توسعه‌نیافتگی در استان آذربایجان‌شرقی با روش داده بنیاد
        جعفر ابراهیمی مصطفی ازکیا صمد رسول زاده
        توسعه و توسعه نیافتگی از مباحث مهم علمی و سیاست گذاری های دولتی است که معیارها و عوامل مختلفی می تواند توسعه یک جامعه یا منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. در ادبیات توسعه هدف اصلی توسعه ایجاد برابری پایدار و عدالت اجتماعی در کنار رشد اقتصادی می باشد. بنابراین بهترین مفهو چکیده کامل
        توسعه و توسعه نیافتگی از مباحث مهم علمی و سیاست گذاری های دولتی است که معیارها و عوامل مختلفی می تواند توسعه یک جامعه یا منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. در ادبیات توسعه هدف اصلی توسعه ایجاد برابری پایدار و عدالت اجتماعی در کنار رشد اقتصادی می باشد. بنابراین بهترین مفهوم توسعه، رشد اقتصادی توام با عدالت اجتماعی است و وجود نابرابری و ابعاد آن از نشانه های مهم توسعه نیافتگی است. در این تحقیق با استفاده از نظریات نهادگرایی اقتصادی عوامل توسعه و توسعه نیافتگی مورد چالش قرار می گیرد. اهداف این پژوهش عباتند از:- مدل سازی و تدوین نظریه منسجم در خصوص عوامل نهادی در توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی.- نقش نهادهای اقتصادی در توسعه اقتصادی شهرستان توسعه یافته در مقایسه با شهرستان توسعه نیافته از منظر روش نظریه داده بنیاد.روش پژوهش در مطالعه حاضر به صورت روش داده بنیاد بوده که عوامل نهادی توسعه و توسعه نیافتگی از طریق خبرگان محلی و کارشناسان ارشد و مدیران برنامه ریزی استان مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند به عمل آمد و در نهایت به مدل های پارادایمی و مدل نظری در سطح استان دست یافتیم.نتایج روش نظریه داده بنیاد نشان داد عواملی از قبیل فقدان انگیزه توسعه، فقدان اعتماد، دخالت گری دولت، بوروکراسی زاید، فساد اداری، عدم شفافیت، عدم حمایت نهادهای بین المللی، فقدان نظارت، تعارض دولت و حاکمیت از جمله عوامل نهادی توسعه در شهرستان های استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. پرونده مقاله