فضاهای تجاری در فرآیند توسعه: بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامالها و مغازههای محلی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانناصر پوررضا کریم سرا 1 , حسین دهقان 2
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: تعامل اجتماعی, شبکه اجتماعی, مگامال, توسعه شهری, مغازههای محلی,
چکیده مقاله :
امروزه فضا های تجاری بخشی از فضاهای شهری به شمار میروند که علاوه بر کارکردهای اقتصادی، به مثابه عرصه ای برای ملاقات و گفتگو در راستای اهداف شهرهای انسان محور مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفتهاند. در این مقاله نقش این فضاها در فرآیند توسعه مورد واکاوی قرار گرفته و به بررسی تطبیقی تجربه خرید مشتریان از مگامالها به عنوان یکی از مظاهر توسعه و مغازههای محلی پرداخته شده است. نمونة آماری تحقیق حاضر 416 نفر است که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازههای محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه گیری انتخاب شدهاند. سه مگامال و مجتمع تجاری مورد بررسی، عبارتند از: مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه 1، مگامال اکباتان در منطقه5 و مجتمع تجاری کیان در منطقه17. همچنین انتخاب پاسخگویان در مراکز خرید و مغازه های محلی با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک و با در نظر گرفتن ترکیب سنی و جنسی انجام شده و دریافت اطلاعات از آنها از طریق مصاحبه صورت گرفته است. نتایج آزمون t مستقل نشان میدهد مراجعهکنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 4/14 بیشتر از مراجعهکنندگان به مغازههای محلی با میانگین 6/12، مکان مراجعه خود را برای به وجود آوردن شبکه ارتباطی مناسب می دانند. همچنین بین میزان مراجعه به مگامال با ضریب همبستگی 251/0 با مگامال به عنوان به وجود آورنده شبکه رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر اعتماد به فروشندگان در مراجعهکنندگان به مگامال و مجتمع های تجاری با میانگین 85/2 بیشتر از مراجعهکنندگان به مغازههای محلی با میانگین 45/1 است.
Today, commercial spaces are part of urban spaces that, in addition to economic functions, have been considered by theorists as a forum for meeting and dialogue consistent with the goals of human-oriented cities. In this paper, the role of these spaces in the process of urban development has been examined and a comparative assessment of customer experiences of buying from megamalls, as one of the features of development, and local shops has been carried out.The statistical sample of the present study is 416 people selected from three commercial complexes located in Tehran and local shops within a 500-m radius of these shopping malls. The three megamalls and commercial complexes under consideration are: Palladium Complex in District 1, Ekbatan Megamall in District 5 and Kian Complex in District 17. Also, the respondents were selected through systematic sampling, taking into account their age and sex. The respondents were interviews for gathering research information.The results of independent t-test showed that customers of megamalls and commercial complexes with an mean of 14.4 more than those of local shops with an mean of 12.6, found their referrals to be suitable for their communication network. There is also a significant relationship between the rate of referrals to megamalls with the correlation coefficient of 0.251 with megamalls as a network generator. On the other hand, sellers' trust in megamalls and commercial complexes with a mean of 2.85 is higher than that of local shops with a mean of 1.45.
_||_