تاثیرقلدری سازمانی بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی(مورد مطالعه:دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیحمیرا عبدی 1 , عبدالرضا سبحانی 2 , سید مرتضی موسویان 3 , حجت الله عباسی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
4 - استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: عملکرد شغلی, رهبری اخلاقی, رهبری تحول گرا, قلدری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر قلدری سازمانی بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 1000 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 287 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی تسویی و همکاران(1997) ، پرسش نامه استاندارد قلدری سازمانی اینارسن و همکاران (2009) ، و پرسش نامه استاندارد رهبری تحول گرا رحیم و همکاران (2006) و پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون و همکاران ) 2005 (بودند که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب (88/0) ، (85/0) ، (87/0) و (88/0) برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که قلدری سازمانی از طریق رهبری تحول گرا بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 44/0 -است و از طریق رهبری اخلاقی بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 33/0- است
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational bullying on job performance through transformational leadership and ethical leadership. The present study is applied in terms of purpose and correlational in terms of how to collect descriptive information. The statistical population of the present study consisted of all employees of the Islamic Azad University, South Tehran Branch, numbering 1000 people. Through Cochran sampling formula, 287 people were selected as a sample through stratified sampling method appropriate to the volume. The research instruments were the standard job performance questionnaire of Tsui et al. (1997), the standard questionnaire of organizational bullying of Inarsen et al. (2009), the standard questionnaire of transformational leadership of Rahim et al. (2006) and the standard questionnaire of ethical leadership of Brown et al. (2005). The validity of the questionnaires was examined based on the content validity using the opinion of experts, formally based on the views of a number of statistical and structural populations by factor analysis method and after the necessary terms the validity was confirmed and on the other hand the reliability of the questionnaire (Cronbach's alpha method was estimated (0.88), (0.85), (0.87) and (0.88) respectively.Data analysis was performed at the inferential level including structural equation modeling. The results showed that organizational bullying through transformational leadership has a negative and significant effect on job performance, the coefficient of this effect is -0.44 and through moral leadership has a negative and significant effect on job performance, the coefficient of this effect is -0.33
خوش طینت، بهناز و مظفری، محمدمهدی (1397) بررسی تاثیرگذاری عوامل بیرونی ) شغلی( و درونی )انسانی( بر بهبود عملکرد کارکنان )مطالعه موردی: کارکنان عملیاتی فروشگاههای زنجیرهای ) اتکا (، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی،سال13، شماره50،ص139-174.
دلشاد، عبدالحمید؛ قلی قورچیان و جعفری، پریوش (1398) مدل رهبری اثربخش دانشگاه جامع ،علمی-کاربردی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال10، شماره4، ص290-311.
رستگار، احمد. صیف، محمد حسن. فیروزی اردکانی، زهرا. تاجوران، مرضیه (1398) رابطه ی رهبری تحول آفرین و قلدری در محل کار با توجه به نقش واسطه ای سلامت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله پیاورد سلامت، دوره13، شماره4، ص 269-280.
رضایی کلیدی بری، حمیدرضا. سلطانی ابراهیم سرائی، فاطمه. بخشعلی زاده، داود(1399) در پژوهشی با عنوان نقش رهبری اخلاقی در عملکرد کارکنان، فصل نامه اخلاق در علوم و فناوری، سال15، شماره1، ص108-115.
زارع ،امین،آزادی،محمدحسین.سپهری،سعید(1397) رهبرى اصیل و تمایل به ترک شغل: تبیین نقش واسطه اى قلدرى سازمانى و فرسودگى شغلى.فصل نامه پژوهش های مدیریت انتظامی.سال13.شماره2.ص333-360.
زارعی، زهرا. پور شافعی، هادی. عسگری، علی(1399) نقش واسطه ای جوّ سازمانی نوآورانه در رابطه بین رهبری دانش با عملکرد شغلی، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال15، شماره58،ص1-27.
سهرابی ،آرزو. حسن زاده.کاظم.مولوی،زینب.اخوان خرازیان،مریم(1397) نقش قلدری سازمانی در ویژگی های روان شناختی شغل(درگیری شغلی، استرس و عدم امنیت شغلی)مورد مطالعه: شعب یکی از بانک های منتخب در استان قم. پژوهش های مدیریت در ایران.دوره22.شماره3.ص161-181.
قاسمی، طیبه. عریضی، حمیدرضا. موسوی، زهره (1398) تأثیر آموزش نظم جویی هیجانی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی، مجله علوم روانشاختی، دوره18، شماره75، ص287-296.
منتظری ، محمد. فردوسی پور، لی لی(1397) تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان، فصل نامه مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال27، شماره90، ص 45-64.
مهدیزاده، امیرحسین؛ عراقیه، علیرضا و لفظی، شیلا ) 1398 (شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،سال10،شماره4، ص 252-276.
ناظری ،ناظری.حسن پور،اکبر.جعفری نیا،سعید.وکیلی،یوسف(1398) در پژوهشی با عنوان فراتحلیل فرا تحلیل پیشایندها و پسایندهای قلدری محل کار.فصل نامه مطالعات رفتار سازمانی،سال8،شماره2،ص1-36.
نوید ادهم، مهدی. شفیع زاده، حمید (1398) بررسی رابطه رهبری تحول گرا با عملکرد شغلی معلمان دوره دوم متوسطه شهر تهران، فصل نامه نوآوری های آموزشی، سال19، شماره74، ص35-56.
همتی، فاطمه. مهداد، علی(1397) رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد انطباقی: نقش میانجی گرانه انگیزش درونی، فصل نامه اخلاق در علوم و فناوری، سال13، شماره4، ص38-44.
Yuen, K.F., Loh, H.S., Zhou, Q., Wong, Y.D.(2018).Determinants of job satisfaction and performance of seafarers. Transportation Research Part A:Policy and Practice, 110, 1-12.
Obeidat, R.F., Qan’ir, Y., Turaani, H.(2018). The relationship between perceived competence and perceived workplace bullying among registered nurses: A cross sectional survey. International Journal of Nursing Studies, 88, 71-78.
Der Ploeg, R., Steglich, C., Veenstra, R. (2019). The way bullying works: How new ties facilitate the mutual reinforcement of status and bullying in elementary schools. Social Networks, In Press, Corrected Proof.
Kalbers, L.P., Cenker, W.J.(2008). The Impact of Exercised Responsibility, Experience, Autonomy,and Role Ambiguity on Job Performance in Public Accounting, Journal of Managerial, 20(3), 327-347.
Platis, C.H., Reklitis, P., Zimeras, S.(2015). Relationbetween Job Satisfaction and Job Performance inHealthcare Services. Social and BehavioralSciences, 175, 480-487.
Jawahar. I.M., Carr. D., (2007). Conscientiousness and contextual performance: The compensatory effects of perceived organizational support and leader member exchange. Journal of Managerial Psychology, 22 (4), 330-349.
Yu, S., Ko, Y.K. (2017). Communication competency as amediator in the self-leadership to job performance relationship. Collegian, 24(5), 421-425.
Howladar, Mohammad Harisur Rahman, Sahidur Rahman1, Aftab Uddin(2018) Deviant Workplace Behavior and Job Performance:The Moderating Effect of Transformational Leadership. Iranian Journal of Management Studies, Vol. 11, No. 1, pp. 147-183.
Carretero,N., Luciano,V.L. (2013). Prevalence and incidence of workplace bullying among Spanish employees working with people with intellectual disability,Disability and Health Journal ,Vol.6 ,405-409
Tambur, M., & Vadi, M. (2012). Workplace bullying and organizational culture in a posttransitional country. International Journal of Manpower, 33, 754-768.
Bransh, S,. murray, j. (2015). "Workplace bullying:Is lack of understanding the reason for inaction?". Organizational Dynamics, 44(4), 287-295.
De Hoogh, A. H. B., & Den Hartog, D. N. (2008). Ethical and despotic leadership, relationships with leader’s social responsibility, top management team effectiveness and subordinates’ optimism: A multi-method study. Leadership Quarterly, 19: 297–311.
Bouckenooghe, D., & Menguç, B. (2010,). Organizational politics and the moderating role of organizational climate on change recipients’ readiness for change. Conference Proceedings, Administrative Sciences Association of Canada Conference, Regina,
Patterson, K (2003). Servant leadership: A theorical model. A Dissertation presented in Partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of Philosophy, Regent university.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., & Greenbaum, R. L. (2009). Psychological Perspectives on Ethical Behavior and Decision Making, Chapter11: Making ethical climate a mainstream topic, Information AGE Publishing, North Carolina, 181-213.
Landrum, N. E., Howell, J. P., and Paris, L. (2000). "Leadership for strategic change", Leadership & Organization Development Journal, 21(3): 150- 156
Viswesvaran, C., & Ones, D. S. (2000). Perspectives on models of job performance. International Journal of Selection and Assessment,8(4), 216-226.
Boenke.k, B .N, Distefano.j.j, and Distefano.A.C. (2003). "Transformational leadership", Leadership and Organizational journal, Vol.1, No.24, p.5-6
Burke, S., and Collins, K.M. (2001). "Gender differences in leadership styles and management skills", Women in Management Review, Vol. 16, No.5.pp 244-256
Higgs, M. (2003)."How can we make sense of leadership in the 21st century", Leadership and Organization Development Journal, Vol.24, No.5, pp271-284
Landrum, N. E., Howell, J. P., and Paris, L. (2000). "Leadership for strategic change", Leadership & Organization Development Journal, 21(3): 150- 156
Resick, CH.J., Hanges, P.J., & Dickson, M.W. (2006). A Cross-Cultural Examination of the Endorsement of Ethical Leadership, Journal of Business Ethics, 63, 345-359
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117-134.
Einarsen, S., Hoel, H., & Notelaers, G. (2009). Measuring exposure to bullying and harassment work: Validity, factor structure and psychometric properties of the Negative Acts Questionnaire—Revised. Work and Stress, 23(1), 24–44
Aksu ali(2016). Organizational deviance and multi-factor leadership. Journal Educational Research and Reviews. Vol. 11(8), pp. 589-597.
Hutchinson/.M. & Hurley/.J. (2014).Exploring leadership capability and emotional intelligence as moderatorsof workplace bulling, Journal of Nursing Management 553-562
Fox, Suzy, Renee L (2015). Revision of the workplace bullying checklist: the importance of human resource management’s role in defining and addressing workplace bullying, Human Resource Management Journal, Vol 25, no 1, 2015, pages 116–130.
Feijó ,Fernando R, Débora D. Gräf , Neil Pearce and Anaclaudia G. Fassa(2019). Risk Factors for Workplace Bullying: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health — Open Access Journal. 16(23):-1-25.
Rajalakshmi & Naresh)2018). Influence of psychological contract on workplace bullying. Aggression and Violent BehaviorVolume 41, , Pages 90-97.
Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (2011). The concept of bullying and harassment work: The European tradition. In S. Einarsen, H. Hoel, D. Zapf, & C. L. Cooper (Eds.), Bullying and harassment in the workplace (pp. 3–40). London: Taylor & Francis
Stouten, J., Baillien, E., Van den Broeck, A., Camps, J., De Witte, H., & Euwema, M. (2010).Discouraging bullying: The role of ethical leadership and its effects on the work environment. Journal of Business Ethics, 95: 17–27.
Sheraz, A., Zaheer, A., Nadeem, M., (2012), Enhancing employee performance through ethical leadership, transformational leadership and organizational culture in development sector of Pakistan, African Journal of Business Management, 6(4), 1244.
Giorgi, G. Mancuso, S. Fiz Perez, F. Castiello D’Antonio, A. Mucci, N, Cupelli, V. Arcangeli ,G (2015). Bullying among nurses and its relationship with burnout and organizational climate ,. International Journal of Nursing Practice2015. Wiley Publishing Asia Pty Ltd., doi:10.1111/ijn.12376
Shin, Y., Sung, S. Y., Choi, J. N., Kim, M. S,. (2014), Top management ethical leadership and firm performance: Mediating role of ethical and procedural justice climate, Journal of Business Ethics, 129(1), 43-57.
_||_