انجمن ایالتی آذربایجان که ابتداً تنها برای نظارت بر انتخابات وکلای مجلس شورای ملّی به وجود آمد، به تدریج چنان نفوذی یافت که به صورت تنها مرجع دادخواهی مردم آذربایجان در آمد و چون در هر امری مردم مستقیماً به آن مراجعه می کردند به عنوان ارگان رسمی از طرف اقشار مختلف مردم چکیده کامل
انجمن ایالتی آذربایجان که ابتداً تنها برای نظارت بر انتخابات وکلای مجلس شورای ملّی به وجود آمد، به تدریج چنان نفوذی یافت که به صورت تنها مرجع دادخواهی مردم آذربایجان در آمد و چون در هر امری مردم مستقیماً به آن مراجعه می کردند به عنوان ارگان رسمی از طرف اقشار مختلف مردم پذیرفته شد. انجمن تا حدّ زیادی تابع نظرات و خواسته های مردم بود و تمایل به شرکت مردم در کارها و اطّلاع آنها از تصمیمات متّخذه داشت. بر این اساس، در از میان برداشتن رسوم اجحاف آمیز و گشایش مکاتب و مدارس جدید، تأسیس بلدیّه و نظمیّه، نظارت بر امور دولتی و نظایر آن گام برداشت. در واقع، اعضای انجمن ایالتی آذربایجان مسئولانه پاسخگوی مردمی بودند که با استقرار مشروطیّت و با توجّه به نقش بارزی که خود در آن ایفا کردند، تغیراتی اساسی را خواستار بوده و خود را ذی حق می دانستند که در جریانات مختلف حاضر و ناظر باشند.
پرونده مقاله
یکی از اصول اعتقادی اهل حق ،اعتقاد به زندگی های متوالی یا دونادون است. که در نظر مکتبیون(که منشعب از خاندان شاه حیاسی هستند) از جایگاه خاصی بر خوردار است. در نظر اهل حق و مکتبیون، ذات و جوهر حقیقی هر موجودی ،روحِ آن موجود است و جسم برای روح محملی بیش نیست. بعد از جدایی چکیده کامل
یکی از اصول اعتقادی اهل حق ،اعتقاد به زندگی های متوالی یا دونادون است. که در نظر مکتبیون(که منشعب از خاندان شاه حیاسی هستند) از جایگاه خاصی بر خوردار است. در نظر اهل حق و مکتبیون، ذات و جوهر حقیقی هر موجودی ،روحِ آن موجود است و جسم برای روح محملی بیش نیست. بعد از جدایی روح از جسم، جسم از بین رفته و تجزیه میگردد و روح باقی میماند و به حیات و سیر کمال خود ادامه میدهد. اهل حق و مکتبیون در کنار اعتقاد به توحید الهی و معاد، اعتقاد دارند که روح برای رسیدن به کمال باید در یک چرخه نسبتاً طولانی( هزار دون) قرار گیرد تا مراحل سیر کمال را طی نماید. مکتبیون بر خلاف سایر خاندانهای اهل حق به تفصیل به انواع سیر کمال در قالب دونادون و چگونگی آن پرداختهاند.پرسش اصلی در این مقاله چگونگی و توصیف دونادون از نظر مکتبیون است.روش تحقیق در این پژوهش،روش مسئله محور مبتنی بر روش مطالعه کتابخانهای است. فرضیه تحقیق بر این است که، دونادون مبتنی بر ادامه حیات بعد از مرگ و در جهت سیر استکمالی روح می باشد، از جمله دلایل این امر چرخه زندگی های متوالی محدود می باشد. یافته های تحقیق نشانگر این است که دونادون باور خاصی است که در بین مکتبیون وجود داشته و از ویژ گی ها ی خاصی از جمله، دیدگاه سیر تکامل روح و انواع آن برخوردار است.
پرونده مقاله
اهل سنّت بر این باورند که اساس منعِ نگارشِ حدیث از ناحیهی رسول اکرم(ص) مطرح و ابلاغ شده است، به چند روایت در منابع خود استناد نمودهاند؛ غافل از این که این روایات با ضعف سند مواجه هستند و همچنین اضطراب در متن و تعارض آنها با احادیث دیگر، باعث شده از اعتبار و قوّت آنه چکیده کامل
اهل سنّت بر این باورند که اساس منعِ نگارشِ حدیث از ناحیهی رسول اکرم(ص) مطرح و ابلاغ شده است، به چند روایت در منابع خود استناد نمودهاند؛ غافل از این که این روایات با ضعف سند مواجه هستند و همچنین اضطراب در متن و تعارض آنها با احادیث دیگر، باعث شده از اعتبار و قوّت آنها بکاهد. هدف این پژوهش، بررسی آثارِ منعِ نگارش پس از پیامبر اسلام (ص) در صدر اسلام است . لذا در آن با روش توصیفی – تحلیلی به نتایج منع و سلب مرجعیّت ائمه به صورت اسنادی تحلیلی پرداخته شده است. هموار شدن راه جعل حدیث و گسترش دروغ و فراموشی سیرهی پیامبر(ص)، تباه شدن حجم انبوهی از احادیث پیامبر(ص)، انتشار دادن اسرائیلیات و تحریف در دین، ایجاد زمینه برای تفسیر به رأی و اختلاف مسلمین و نقل به معنا از جمله مواردی است که آثار زیان بارر بر فهم حدیث بر جای گذاشت . وخیمترین پیامد منع نگارش، ایجاد ِزمینهی مساعد برای جعل احادیث و رواج اکاذیب زیاد به نام رسول خدا(ص) در سایهی منزوی کردن اهل بیت پیامبر(ص) است. در حالی که در قرآن و سنّت بر عصمت و علم ایشان تأکید شده و رسول خدا (ص) در حدیث غدیر و حدیث ثقلین و روایات ، مسلمین را بعد از خود به اهل بیت ارجاع داده بودند، عملاً با خانه نشین شدن و انزوای اهل بیت، قاطبهی جامعه ی مسلمین در طول سالیان بعد از وفات پیامبر(ص) از ایشان که منبع و سرچشمه ی علوم نبویّ و مشرِف به کلام وحی بودند شدند.
پرونده مقاله
خمیرمایه فکری اسیدحمد کسروی در دوران نهضت مشروطه و تحت تاثیر آرمان های آن، شکل گرفت.شخصی که در برهه اول زندگی خویش به لباس روحانیت درمیآید، اما بر اثر شکل گیری یک سلسله از رخدادهای فکری، از این مرحله زندگی خویش فاصله میگیرد.مشارالیه دو جنگ جهانی،نهضت مشروطه و دیکتات چکیده کامل
خمیرمایه فکری اسیدحمد کسروی در دوران نهضت مشروطه و تحت تاثیر آرمان های آن، شکل گرفت.شخصی که در برهه اول زندگی خویش به لباس روحانیت درمیآید، اما بر اثر شکل گیری یک سلسله از رخدادهای فکری، از این مرحله زندگی خویش فاصله میگیرد.مشارالیه دو جنگ جهانی،نهضت مشروطه و دیکتاتوری رضاشاه را تجربه کرد .خمیرمایه ذهنی و پژوهشی اش نیز وی را به اظهارنظر درباره یمسائل مختلف و تفکر درموضوعات گوناگون واداشت. کسروی ازروشنفکران نهشت مشروطه و آرمانهای آن بود، اما این نهضت به سرعت دست خوش استبداد شد، کسروی که هر دو فضا را تجربه کرده بود، در آثار خود به بحث در باره آنها پرداخت. نکته مهم این است، که کسروی برخلاف بسیاری از منتقدان رضاشاه با وجود برخی نقدهای قابل اغماض در همه حال، قاطعانه از اقدامات رضاشاه دفاع کرد درساختار سیاسی دوره رضاشاه مفاهیمی چون ناسیونالیسم، میهن پرستی، حس ملیت مادامی کاربرد داشت که بتواند زمینه را برای بازتولید انقیاد در درون نهادهای اجتماعی جهت تضمین سلطه و سرسپردگی شخصی فراهم آورد. هدفی که کسروی در نظر داشت اعتباربخشی به ارزش های ناسیونالیستی مورد نظرش بودکه درپاره ایی از اثار کسروی در این زمینه ناسیونالیسم وحدت خواهانه او رادنبال می کرد.کسروی تحت تأثیر گفتمان ناسیونالیسم نمی تواند بپذیرد که کشور فعلی ایران در گذشته تاریخی اش زمانی فاقد استقلال بوده و یکپارچگی ارضی و سرزمینی نداشته است وقدرت محلی قدرت سرکش متمرد است .
پرونده مقاله
تبلیغ مستمر و دشوار اسلام درمکه ازسوی پیامبر اسلام (ص)؛ هجرت آن حضرت به مدینه، جنگ های بدر، احد و احزاب، فتح مکه و پیکار با امپراطوری روم درقالب جنگهای موته و تبوک، به تدریج قبایل ساکن در دور و نزدیک شبه جزیره را به اتخاذ مواضع درخصوص اسلام سوق داد و هرکدام از آنها را چکیده کامل
تبلیغ مستمر و دشوار اسلام درمکه ازسوی پیامبر اسلام (ص)؛ هجرت آن حضرت به مدینه، جنگ های بدر، احد و احزاب، فتح مکه و پیکار با امپراطوری روم درقالب جنگهای موته و تبوک، به تدریج قبایل ساکن در دور و نزدیک شبه جزیره را به اتخاذ مواضع درخصوص اسلام سوق داد و هرکدام از آنها را به نوعی متوجه قدرت اسلام ساخت. این فراز و فرودها و عوامل موجب گردید، تا قبایل گوناگون از جمله ثقیف، بنیتمیم، بنی اسد و سایر قبایل که تا یکصد قبیله نیز ذکر شدهاند به منظور مصالحه و تفاهم با قدرت نوظهور اسلام به مدینه روانه شوند. این مقاله با عنوان، فرایند شکل گیری سنه الوفود و پیامدهای آن در صدد است تا به تشریح موارد ذیل بپردازد: الف) هرچند جریان شتابناک حضور سفرا از قبایل مختلف در مدینه؛ به پیامدهای سقوط مکه درسال هشتم هجری و لشکرکشی تبوک مربوط میشود، ولی مقدمات آن دست کم از سال پنجم هجری با آمدن سفرای بنی اسد رقم خورده بود. ب) دریک نگاه کلی اسلام پذیری قبایل مختلف از رهگذر حضور سفرا و بزرگانشان در مدینه، منافعی نظیر به رسمیت شناختن بعضی مالکیت ها، تضمین امنیت این قبایل در مقابل قبایل متخاصم و همچنین تثبیت ریاست روسای این قبایل را در پی داشت.
پرونده مقاله
نبرد سالامیس در سال 480 پ. م در نزدیکی آتن، میان ایرانیان و یونانیان رخ داد و راه پیشروی پارسیان به سوی غرب را برای همیشه بست. روایت هرودوت از این نبرد مباحث زیادی را دامن زده است. این مقاله قصد دارد با بهره گیری از روش تحلیل روایت، به تحلیل روایت هرودوت از نبرد سالامیس چکیده کامل
نبرد سالامیس در سال 480 پ. م در نزدیکی آتن، میان ایرانیان و یونانیان رخ داد و راه پیشروی پارسیان به سوی غرب را برای همیشه بست. روایت هرودوت از این نبرد مباحث زیادی را دامن زده است. این مقاله قصد دارد با بهره گیری از روش تحلیل روایت، به تحلیل روایت هرودوت از نبرد سالامیس بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که هرودوت، در مقام مهمترین راوی این نبرد، سالامیس را شکستی فاجعه آمیز در میان مجموعه شکستهای پارسیان قرار داده تا به مخاطبان و شنوندگان خود این پیام را برساند که پارسیان از زمان ورود به آسیای کوچک داعیه تصرف یونان را در سر می پروراندند و تنها پیروزیهای یونانیان در ماراتن، سالامیس و پلاته بود که راه پیشروی آنها را برای همیشه بست. او در روایت نبرد سالامیس، از پرداختن به اصل نبرد پرهیز نموده، در عوض تمام توجه خود را به گزارش مسائل پیش و پس از جنگ معطوف نموده است. از دید هرودوت، سالامیس نقطه پایان جنگهای پارسی بود که ریشه در شکست ماراتن داشت و شکست خشایارشا، آزادی و رهایی از بردگی را برای یونانیان به ارمغان آورد.
پرونده مقاله
جنبش اجتماعی و مذهبی قرمطیان که طی سده های ٣و ٤ ه.ق /10 و 11م. در مناطقی از عراق عرب تا احساء گسترش یافت، با الهام از جنبش زنگیان و منشعب از فرقه اسماعیلیه ، و ظاهراً در ارتباط با گروههای دگراندیشی چون باطنیه و زنادقه و غلات شکل گرفت. رهبران این جنبش با هدف جذب نیرو و د چکیده کامل
جنبش اجتماعی و مذهبی قرمطیان که طی سده های ٣و ٤ ه.ق /10 و 11م. در مناطقی از عراق عرب تا احساء گسترش یافت، با الهام از جنبش زنگیان و منشعب از فرقه اسماعیلیه ، و ظاهراً در ارتباط با گروههای دگراندیشی چون باطنیه و زنادقه و غلات شکل گرفت. رهبران این جنبش با هدف جذب نیرو و در مواردی معدود از جمله در کوفه، احساء و مولتان با ادعای برپائی جامعه آرمانی، حکومتی را تشکیل دادند که به زعم برخی محققان نمونه ای از یک نظام سوسیالیستی و مساوات طلبانه در تاریخ جوامع اسلامی بوده است.این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و با یاری منابع معتبر تاریخی، به طرح این سوال پرداخته است که : قرمطیان تا چه اندازه و به چه نحوی ، توانستند به برقراری مساوات اجتماعی بین توده مردم اقدام کنند؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت که رهیافت ایدئولوژیکی برخی محققان و نادیده گرفتن ابعاد متعدد نهضت قرامطه باعث شده تا این حقیقت نادیده گرفته شود که تنها در بخشی از قلمروی فعالیت قرمطیان اندیشه تساوی گرایانه آن هم به شکل محدود، به میدان عمل آورده شد و تندروی و ناکارآمدی ثانویه قرامطه و تخریب وجهه آنها در جهان اسلام، مانع از اجرای سیاست تساوی اجتماعی در سطح وسیع شد. در واقع برداشت ناصواب اسلام پژوهان، درباره وجه دموکراتیزه جامعه قرمطی، بر مبنای پنداری است که از ذوق زدگی و همسان پنداری و در مجموع عدم درک کافی و عمیق از جنبش دگر اندیشانه قرامطه طرح مسأله کرده است.
پرونده مقاله
بینارشتهای بودن تاریخ شفاهی موجب شده است، تا کاربستها و کارکردهای نظری و عملی دیگر رشتههای علوم انسانی، بهویژه علوم اجتماعی در این گونه تاریخنگاری مورد توجه قرار بگیرد. برای مطالعات جامعهشناختی رویکردهای متعددی برشمردهاند، رویکرد زبانشناسی و انسانشناسی از جمل چکیده کامل
بینارشتهای بودن تاریخ شفاهی موجب شده است، تا کاربستها و کارکردهای نظری و عملی دیگر رشتههای علوم انسانی، بهویژه علوم اجتماعی در این گونه تاریخنگاری مورد توجه قرار بگیرد. برای مطالعات جامعهشناختی رویکردهای متعددی برشمردهاند، رویکرد زبانشناسی و انسانشناسی از جمله آنها هستند. زبانشناسی امروزه یک رشته کاملاً اندیشناک است، که در پی ساختن و یافتن نشانهها، معناها و مفاهیم عمیقتر از انسان، اندیشه رفتار، عملکرد و احساس اوست. انسانی با هزارتوی ناشناخته که شاید بتوان با علم انسانشناسی کمی (ذرهای) معرفت از اندرون و بروناش به دست آورد. تاریخ شفاهی بهعنوان یک پدیده مرتبط با انسان، درباره انسان و جهان انسان؛ راهی برای انتقال پیامها، معناها و روایتهایش میجوید، که از دهلیز زبان میگذرد. انسان صاحب زبان است، و زبان به مفهوم اندیشه در ساخت جامعه و نهادهای انسان نقش ایفا میکند. انسان در محیط باورها، مراسم، آئینها، فولکلورها، و نهادهای برساخته اجتماعی و فرهنگی محصور است. شناخت چنین انسانی نیازمند زبان، معناها، نشانهها و نمادهایی است که با مطالعات زبانشناسی و انسانشناسی، تا حدودی رفع میشود. بررسی برخی کارکردها و مفاهیم زبانشناختی در کنار آرا و نظریههای انسانشناسی بر جلوههای تاریخ شفاهی خواهد افزود. در این نوشتار کوشش خواهد شد به شیوه استنباطی و تبیینی، و با ارائه مباحث مقدماتی در خصوص زبانشناسی و انسانشناسی مسیر تأمل و تعمق بر جنبههای نادیده تاریخ شفاهی گشوده شود.
پرونده مقاله
چکیده:در تبیین مولفه های رفتاری اقتصادی به واکاوی اعمال و کنشهای هوشیارانه ی امویان جهت دستیابی به اهدافی انتخاب شده پرداخته می شود. در رفتارشناسی اقتصادی انسان اقتصادی و ویژگیهای رفتاری او مورد توجه قرار داده می شود. هدف از این پژوهش بررسی و تبیین مولفه های رفتارها چکیده کامل
چکیده:در تبیین مولفه های رفتاری اقتصادی به واکاوی اعمال و کنشهای هوشیارانه ی امویان جهت دستیابی به اهدافی انتخاب شده پرداخته می شود. در رفتارشناسی اقتصادی انسان اقتصادی و ویژگیهای رفتاری او مورد توجه قرار داده می شود. هدف از این پژوهش بررسی و تبیین مولفه های رفتارهای اقتصادی امویان در خراسان و ماوراءالنهر است که از مناطق مهم خلافت اسلامی بود. یافته های پژوهش حاضر که به شیوه ی توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است، نشان می دهد هدف امویان کسب حداکثری منافع مالی و تصرف سریع منابع اقتصادی مناطق یاد شده بود. کنش های اقتصادی آنان رفتارهایی از طیف خشونت طلبی تا اصلاح گرایی را در بر می گرفت که شامل قوم گرایی، منفعت طلبی، خشونت گرایی و رفتارهای اصلاحی ـ حمایتی جهت کاستن از نارضایتی و شورش-های عمومی میشد. رفتارهای اقتصادی امویان حاصل عدول از ارزشهای اسلامی، تغییر احکام مالی و بهکارگیری شیوههای عرفی، سنتی و قبیلهای بود.
پرونده مقاله
خانواده به عنوان کوچک ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی کارکردهای متنوعی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. در این میان زن در این عرصه ها نقش متفاوتی داشته است. در دوره صفوی به پیروی از رویکردهای تاریخ نگارانه، نگرش مرد سالارانه به تحولات تاریخی و اجتماعی وجود داشت. چکیده کامل
خانواده به عنوان کوچک ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی کارکردهای متنوعی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. در این میان زن در این عرصه ها نقش متفاوتی داشته است. در دوره صفوی به پیروی از رویکردهای تاریخ نگارانه، نگرش مرد سالارانه به تحولات تاریخی و اجتماعی وجود داشت. از این رو پژوهش حاضر بر آن است نشان دهد در وقایع تاریخی دوران صفوی زنان حضور مؤثر داشته اند اما به تبعیّت از رویکرد تاریخ نگاری، این حضور مطابق با واقع ترسیم نشده است. پرسش اصلی پژوهش، رویکرد منابع تاریخی عصر صفوی به نقش آفرینی زن در جامعه چگونه است؟ می باشد. یافته های این تحقیق که با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته نشان می دهد که ، بر خلاف رویکرد کلی منابع تاریخی ، زنان نقش های تأثیرگذار اجتماعی داشتند اما به سبب غلبة نگاه مرد محور در تاریخ نگاری سنتی کمتر به آنها توجه شده است .
پرونده مقاله
مردم بندر بوشهردرروزگار پرتلاطم مشروطه، ازگسترهی وسیعیاز بیماریهای واگیردررنج بودند. شیوع این بیماریها، یکیاز واقعیتهای اجتماعی عصرقاجار محسوب میشد. بطوریکه در مقابل زیرساختهای سنتی موجود، درمان های موثر ناچیز، تاثیر چندانی درکاهش میزان مرگ ومیر نداشت. این نوش چکیده کامل
مردم بندر بوشهردرروزگار پرتلاطم مشروطه، ازگسترهی وسیعیاز بیماریهای واگیردررنج بودند. شیوع این بیماریها، یکیاز واقعیتهای اجتماعی عصرقاجار محسوب میشد. بطوریکه در مقابل زیرساختهای سنتی موجود، درمان های موثر ناچیز، تاثیر چندانی درکاهش میزان مرگ ومیر نداشت. این نوشتار بر مبنای مندرجات مطبوعات، اسناد آرشیوی و منابع تاریخی با بهرمندی از روش تحقیق تاریخی مبتنی برتوصیف و تحلیل، چگونگی شیوع این بیماری ها دربندر بوشهر را نشان می دهد. پژوهش حاضر برآن است، تا ضمن بررسی انواع بیماری های مسری، عوامل موثر بر شیوع آن، در بوشهر را مورد واکاوی قرار دهد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش استکه، شیوع انواع بیماریهای مسری در بندربوشهرتحت تاثیرچه عواملی بودهاست؟ بهنظر میرسد، عوامل متعددی همچون، عدم توجه مردم بنادر نسبت به بهداشت فردی واجتماعی، عدم وجود آب آشامیدنی سالم، شیوه نادرست دفن مبتلایان وعملکرد نادرست دولتمردان در مواجه با بیماری ها، ازعوامل مهم شیوع بیماری های واگیر در این بندربوده است .
پرونده مقاله
آل بویه، سلسله ای ایرانی نژاد و شیعی مذهب،منسوب به ابوشجاع بودندکه میان سال های 322-488ه.ق بر بخش بزرگی از عراق(عجم و عرب)،جزیره،شام و بخش های مختلفی ایران از جمله جبال حکومت کردند. منطقه جبال از دیرباز حسب موقعیت جغرافیایی و تاریخی منشأ تحولات مهمی در تاریخ ایران بوده چکیده کامل
آل بویه، سلسله ای ایرانی نژاد و شیعی مذهب،منسوب به ابوشجاع بودندکه میان سال های 322-488ه.ق بر بخش بزرگی از عراق(عجم و عرب)،جزیره،شام و بخش های مختلفی ایران از جمله جبال حکومت کردند. منطقه جبال از دیرباز حسب موقعیت جغرافیایی و تاریخی منشأ تحولات مهمی در تاریخ ایران بوده است. این منطقه در قرن چهارم ه.ق در دوره حاکمیت شاخه ای از آل بویه، در عرصه تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نمود ویژه ای یافت.سوال محوری پژوهش حاضر آن است که اوضاع اجتماعی منطقه جبال در دوره حکمرانی آل بویه چگونه بوده است؟ فرضیه مطرح شده این است که در سایه آرامش نسبی که حکومت آل بویه فراهم نموده بود زمینه هایی برای رونق اجتماعی فراهم آمد. با این حال نابرابری های اجتماعی همچنان بر این منطقه حاکم بود. بر اساس یافته های این پژوهش، که به روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه انجام شده، این منطقه درواقع دربردارنده نوعی جمع اضداد یا حتی پارادوکس تاریخی در درون خود است. چرا که علیرغم اینکه این منطقه از لحاظ سیاسی در این قرن از ثبات چندانی برخوردار نیست به لحاظ اجتماعی سنت های دیرینه تاریخ ایران در این منطقه پابرجا بوده است. از سوی دیگر، رویکرد مسالمت آمیز شیعیان در تعاملات اجتماعی با دیگر مذاهب و فرقه های ساکن جبال، این امکان را به آنها داد که فرصـت ظهـور و فعالیـت داشـته باشند؛ و از دیگر سو نیز نقش حکومت آل بویـه و حمایـت هـای ایـن دولـت از شیعیان، عامل مهم دیگری در این پیشرفت بود.
پرونده مقاله
چکیده حاضر جلوه ای ازروشهای تربیتی فرزندان توسط حضرت فاطمه (س) است که با توجه به اینکه منطبق بر دستورات الهی و قرآنی و نیز الگو پذیری از شیوه پیامبر اکرم(ص) می باشد .لذا شیوه های تربیتی آن بانو ،الگویی برای تربیت فرزندان باشد،این پژوهش به روشهای تاریخی و براساس شیوه های چکیده کامل
چکیده حاضر جلوه ای ازروشهای تربیتی فرزندان توسط حضرت فاطمه (س) است که با توجه به اینکه منطبق بر دستورات الهی و قرآنی و نیز الگو پذیری از شیوه پیامبر اکرم(ص) می باشد .لذا شیوه های تربیتی آن بانو ،الگویی برای تربیت فرزندان باشد،این پژوهش به روشهای تاریخی و براساس شیوه های توصیفی و تحلیلی و براساس اطلاعات کتابخانه ای تدوین گردیده،و در پاسخ به این پرسش می باشد ،که منشا سرچشمه اصول تربیتی در کلام و عمل حضرت فاطمه (س) چه بوده است؟فرضیه مطرح در این پژوهش این است که روش حضرت فاطمه (س) در خانه وحی تاثیر پذیری آن بانو از کلام وحی و روش تربیتی پدر بزرگوار و مادر ارجمندش باعث شد که خودش در مقام مادر در تربیت فرزندانش موفق بشود،دستاورد پژوهش ما را رهنمون میسازد که حضرت فاطمه(س) به عنوان همسر ونیز مادر به صورت عملی الگویی تربیتی صحیحی برای فرزندانش شد،که بعدها این نتیجه تربیتی را در زندگی فرزندانش مشاهده می کنیم.
پرونده مقاله