فرایند شکلگیری سنة الوفود و پیامدهای آن
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخاحمد رضایی نیا 1 , مصطفی ناصری راد 2 , حسین قدمی 3 , بشری دلریش 4
1 - دانشجوی دکتری تاریخ ،گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
2 - گروه تاریخ، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
3 - گروه زبان و ادبیات عربی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
4 - گروه تاریخ، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
کلید واژه: پیامبر(ص), وفود, فتح مکه, جنگ تبوک,
چکیده مقاله :
تبلیغ مستمر و دشوار اسلام درمکه ازسوی پیامبر اسلام (ص)؛ هجرت آن حضرت به مدینه، جنگ های بدر، احد و احزاب، فتح مکه و پیکار با امپراطوری روم درقالب جنگهای موته و تبوک، به تدریج قبایل ساکن در دور و نزدیک شبه جزیره را به اتخاذ مواضع درخصوص اسلام سوق داد و هرکدام از آنها را به نوعی متوجه قدرت اسلام ساخت. این فراز و فرودها و عوامل موجب گردید، تا قبایل گوناگون از جمله ثقیف، بنیتمیم، بنی اسد و سایر قبایل که تا یکصد قبیله نیز ذکر شدهاند به منظور مصالحه و تفاهم با قدرت نوظهور اسلام به مدینه روانه شوند. این مقاله با عنوان، فرایند شکل گیری سنه الوفود و پیامدهای آن در صدد است تا به تشریح موارد ذیل بپردازد: الف) هرچند جریان شتابناک حضور سفرا از قبایل مختلف در مدینه؛ به پیامدهای سقوط مکه درسال هشتم هجری و لشکرکشی تبوک مربوط میشود، ولی مقدمات آن دست کم از سال پنجم هجری با آمدن سفرای بنی اسد رقم خورده بود. ب) دریک نگاه کلی اسلام پذیری قبایل مختلف از رهگذر حضور سفرا و بزرگانشان در مدینه، منافعی نظیر به رسمیت شناختن بعضی مالکیت ها، تضمین امنیت این قبایل در مقابل قبایل متخاصم و همچنین تثبیت ریاست روسای این قبایل را در پی داشت.
The constant and difficult promotion of Islam in Mecca by the Prophet of Islam (PBUH); and migration to Medina, deployment of army for Badr and Ahzab wars, conquering of Mecca, fight against the Roman Empire in the form of the battles of Mote and Tabuk, and some other things gradually guided the near and far tribes of the peninsula to adopt positions towards Islam and each of them somehow realized the power of Islam. These ups and downs and factors caused various tribes, including Banū Thaqīf, Banū Tamīm, Bani Assad and other tribes, which are also mentioned up to one hundred tribes, to go to Medina to reconcile and understand the emerging power of Islam. The present article aims to explicate the following cases under the title of the process of Sanah Al-Wofūd’s formation and its outcomes: A) Although the rapid flow of ambassadors from different tribes in Medina is related to the consequences of the fall of Mecca in the eighth year of AH and the campaign of Tabuk, its preparations were made at least from the fifth year of AH with the arrival of the ambassadors of Bani Assad. B) Generally, the Islamization of different tribes through the presence of ambassadors and their elders in Medina had benefits such as recognizing some property, ensuring the security of these tribes against hostile tribes, and establishing the leadership of the chiefs of these tribes.
_||_