مدل توسعهای نفوذ رهبری اخلاقی برای مدیران مدارس متوسطه
محورهای موضوعی :ملیحه ادیبی 1 , مریم افضل خانی 2 * , حمید شفیع زاده 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - گروهمدیریتآموزشی،واحدگرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
کلید واژه: رهبری اخلاقی, نفوذ, مدیران مدارس متوسطهتحلیل مضمون,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: رهبری اخلاقی در مدارس متوسطه و علیالخصوص تاثیرگذاری و توسعه آن نیازمند راهحل و مکانیزمهایی جهت پیاده سازی میباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعهای نفوذ رهبری اخلاقی برای مدیران مدارس متوسطه بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه استان سمنان با میانگین سابقه مدیریتی 15 سال بود که تعداد 14 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختارمند بود. داده های گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با رویکرد نظام مند کدگذاری مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها و نتایج: نتایج حاصل از تحلیل احصای مضامین توسعه(رشد درونی، تخیلی، انتقال ارزشها، انگیزشی، بین فردی، جو و فرهنگ، رشداخلاقی، شکوفایی، صدا، خودتنظیمی، فرانقشی، فضیلت اخلاقی، کیفیتی، مدلسازی نقش، موقعیت شناسی) بود. پرداختن به این ابعاد از رهبری اخلاقی کمک به سزایی در تاثیرگذاری اخلاق در رهبری و مدیریت مدارس متوسطه خواهد داشت.
Abstract
Introduction and purpose: Ethical leadership in secondary schools, especially its effectiveness and development, requires solutions and mechanisms for implementation. The aim of the current research was to provide a developmental model of ethical leadership influence for secondary school principals.
Research methodology: This research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The participants in the research included all the principals of secondary schools in Semnan province with an average managerial experience of 15 years, of which 14 people were selected as the research sample using a purposive sampling method. The data collection tool was semi-structured interview. The data collected from the interviews were analyzed with a systematic approach of coding basic, organizing and inclusive themes.
Findings and results: The results of the statistical analysis of development themes (internal growth, imagination, transfer of values, motivation, interpersonal, atmosphere and culture, moral development, prosperity, voice, self-regulation, trans-role, moral virtue, quality, role modeling, situation science) was Dealing with these dimensions of ethical leadership will help significantly in the effectiveness of ethics in the leadership and management of secondary schools.