تلفیق کردن مهارتهای تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب به دانشجویان پزشکی در ایران
محورهای موضوعی :Zahra Shahsavar 1 , سپیده نوری نژاد 2 *
1 - گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، شیراز، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، شیراز، ایران
کلید واژه: تفکر نقادانه, تعلیم و تربیت, درک مطلب دانشجویان پزشکی شیراز, مهارت خواندن ,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف:درک مطلب به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای زبانی، نیاز به تفکر مستمر و پویا، همراه با تجزیه و تحلیل و ارزیابی مطالب دارد که دانشجویان هم در کلاس و هم خارج از محیط کلاسی به آن نیازمندند. اما متاسفانه اکثر دانشجویان به تنهایی قادر به استفاده از این مهارت نیستند. بسیاری از آنها بر این باورند که تنها با خواندن از روی یک متن، می توان معنای آن را به طور خودکار و بدون زحمت در ذهن ایجاد کرد، در صورتیکه مهارت درک مطلب یک روند چالشی است. از طرف دیگر، بسیاری از استادان نیز، از بکارگیری مهارت های تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب دانشجویان عاجزند و اکثر مواقع از دانشجویان می خواهند که متن را بخوانند بدون در نظر گرفتن این موضوع که آیا آنها درک صحیحی از مطلبی که می خواند دارد یا خیر. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیرتلفیق مهارتهای تفکر نقادانه در آموزش درک مطلب به دانشجویان پزشکی شیراز می باشد. روش شناسی پژوهش:در این تحقیق 60 دانشجوی پزشکی (32 مرد و 28 زن)، شرکت کردند. جهت بررسی اثر تلفیق مهارتهای تفکر نقادانه روی تدریس درک مطلب، از 3 نمونه متن آزمون تافل و یک تست استاندار تفکر نقادانه بنامCornell Critical Thinking Test Level X (CCTT-X) استفاده شد. این تست شامل ۷۶سوال در4 بعد مختلف: قیاس(Induction)، استنتاج (Deduction )، مشاهده واعتبار(Observation and Credibility) ، پیش فرض (Assumption) است. درصد همگن بودن این ابعاد به ترتیب .71 ،.69، .82 و .55 بود. یافته¬ها:در این تحقیق،ازindependent sample t-test جهت مقایسه نمرات درک مطلب دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. تفاوت معناداری بین نمرات درک مطلب دانشجویان در دو گروه مشاهده گردید. همچنین، تفاوت معناداری بین نمرات تفکر نقادانه دانشجویان قبل و بعد از یادگیری تفکر نقادانه مشاهده شد. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که تلفیق مهارتهای تفکرنقادانه در تدریس درک مطلب به دانشجویان کمک کرد تا توانایی خودشان را جهت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و درک مطلب بهبود بخشند. به عبارتی تلفیق تدریس مهارتهای تفکر نقادانه مانند قیاس، استنتاج، مشاهده واعتبارو پیش فرض در برنامه یادگیری دانشجویان، بسیار موثر بود.این عمل، نه تنها درک مطلب دانشجویان، بلکه تفکر نقادانه آنها را نیز افزایش داد. نتیجه کلی این تحقیق بیانگر آن است که تلفیق تفکر نقادانه در درک مطلب دانشجویان باعث افزایش دقت آنها در درک، تجزیه و تحلیل مطالب کتاب های درسی، مقالات دانشگاهی و پایان نامه ها نیز می شود. نتیجه این تحقیق میتواند برای استادان، محققان، برنامهنویسان برنامه درسی وکسانی که مشتاق ارتقای مهارت خواندن دانشجویان هستند، مفید باشد. در نهایت، نتیجه این تحقیق می تواند فراتر ازِپیشرفت خواندن درک مطلب دانشجویان درامر تعلیم و تربیت بوده و در آینده شغلی و زندگی آنها موثر واقع شود.
Introduction: Reading comprehension is considered as one of the main language skills which has a crucial role in students’ academic achievement. Despite the importance of promoting students’ reading comprehension by using critical thinking skills, to our best of knowledge, there is lack of research in this area. This study aimed to investigate the effect of integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension to Iranian medical students. Research methodology: Sixty medical students (32 males and 28 females) took part in this study. The researchers taught students reading comprehension during one semester. To investigate the effect of integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension, the researchers applied three TOEFL sample passages and the Cornell Critical Thinking Test Level X (CCTT-X) which includes four dimensions: induction, deduction, observation and credibility, and assumption. The internal consistency of each dimension is .71, .69, .82, and .55, respectively, which shows a moderate to high level of internal consistency among items (Ennis, Millman, & Tomko, 2005). For statistical analysis of data, independent sample t-test, and paired sample t-test were used (P≤0.05). Findings: The results indicate that the experimental group significantly outperformed the control group in reading comprehension after they were trained in critical thinking. Conclusion: Integrating critical thinking skills in teaching reading comprehension to the medical students can enhance not only their reading comprehension scores but also their critical thinking. The findings of this study may hold important implications for instructors and material designers. The results may also draw interest from researchers, curriculum developers, and test takers who are research-minded and eager to promote EFL students’ reading skill. The result may extend beyond the classroom; it can assist students in their future careers and their whole life.
1. Abd Kadir, N., Subki, R., Jamal, F., & Ismail, J. (2014). The importance of teaching critical reading skills in a Malaysian reading classroom. In International Academic Conference (pp. 208-218).
2. Al Roomy, M. A. (2022). Investigating the effects of critical reading skills on students' reading comprehension. Arab World English Journal, 13(1), 366-381.
3. Arifin, S. (2020). The role of critical reading to promote students’ critical thinking and reading comprehension. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 53(3), 318-326.
4. Campo, L., Galindo-Domínguez, H., Bezanilla, M. J., Fernández-Nogueira, D., & Poblete, M. (2023). Methodologies for fostering critical thinking skills from university students’ points of view. Education Sciences, 13(2), 132-142.
5. Eftekhary, A. A., & Kalayeh, K. B. (2014). The relationship between critical thinking and extensive reading on Iranian intermediate EFL learners. Journal of Novel Applied Sciences, 3(6), 623-628.
6.Ennis, R. H., Millman, J., & Tomko, T. N. (2005). Cornell critical thinking tests: Administration manual, Seaside, CA: The Critical Thinking Co.
7. Heidari, K. (2020). Critical thinking and EFL learners’ performance on textually-explicit, textually-implicit, and script-based reading items. Thinking Skills and Creativity, 37(1), 100-107.
8. Husna, N. (2019). Developing students’ critical thinking through an integrated extensive reading program, TEFLIN journal, 30(2), 212-230.
9. Li, L. (2023). Critical thinking from the ground up: teachers’ conceptions and practice in EFL classrooms. Teachers and Teaching, 1-23.
10. Manarin, K. (Ed.). (2022). Reading across the disciplines. Indiana University Press.
11. O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking skills and creativity, 46, 1-20.
12. Pradani, A. (2021). The importance of reading to expand knowledge. Unpublished doctoral dissertation, Institut Teknologi Sepuluh Nopember, Surabaya, Indonesia.
13.Ramadhani, N., Salija, K., & Baa, S. (2023). The correlation between students’ critical thinking skills and their reading comprehension at undergraduate study program English department faculty of languages and literature universitas Negeri Makassar. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 5(1), 25-36.
14. Ranjbari, M., Mazboohi, S., & Sattari, S. (2023). Pathology of critical thinking training in the Iranian educational system/With the school life approach. Journal of New Approaches in Educational Administration, 13(6), 57-63.
15.Shahsavar, Z., & Bulut, S. (2022). Investigating the extent of critical thinking in field-dependent and field-independent students’ critical thinking and blogging. Vision: Journal for Language and Foreign Language Learning, 11(2), 93-106.
16. Willingham, D. T. (2009). Why don't students like school?: A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom.(2nd ed.). NY :John Wiley & Sons.
17. Zhang, Y. (2022). The Research on Critical Thinking Teaching Strategies in College English Classroom. Creative Education, 13(04), 1469–1485.