طراحی الگوی توسعه حرفه ای پایدار معلمان: نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی :میکائیل احدپور 1 * , تقی اکبری 2 , حسین تقوی 3 , عادل زاهدبابلان 4
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل، ایران
2 - مدیر گروه علوم تربیتی و استاد دانشگاه
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4 - استاد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: توسعه حرفه ای پایدار, پایداری, معلم, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: یکی از راهکارهای ارتقای پایدار توانمندی ها و شایستگی های حرفه ای منابع انسانی بویژه معلمان، توسعه حرفه ای پایدار می باشد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی توسعه حرفه ای پایدار معلمان بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ی مدیران و معلمان نمونه و خبره ، راهبران آموزشی و سرگروه های درسی استان اردبیل بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 19 نفر تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و نرم افزار مکس کیودا (2020) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی 21 مقوله اصلی را در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی ( ویژگی های برنامه، ویژگی های معلم، مدیریت و رهبری مدرسه، مدیریت و رهبری منطقه)، شرایط زمینه ای ( نظام آموزش و پرورش، تامین و توسعه زیرساخت ها)، شرایط مداخله گر( قانونی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی)، راهبردها ( مشارکت در اجتماعات حرفه ای، مستندسازی دانش و تجارب مشترک، الگوسازی، مربیگری، طراحی مسیر حرفه ای، مشارکت در پژوهش) و پیامدهای (اجتماعی، سازمانی، معلم، دانش آموز) نشان داد. بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت که عوامل متعدد فردی، سازمانی و محیطی بر توسعه حرفه ای پایدار معلمان تاثیر گذار هستند که در هنگام طراحی، اجرا و پیاده سازی و ارزیابی این برنامه ها بایستی نحوه ارتباط و تعامل آن ها با یکدیگر مد نظر قرار گیرد تا پایداری برنامه ها افزایش یابد و بهره وری لازم حاصل شود.
Introduction: One of the ways to sustainably improve the professional capabilities and competencies of human resources, especially teachers, is sustainable professional development. The purpose of this research was to design a sustainable professional development model for teachers. research methodology: This research in terms of purpose was applied and method, qualitative based on the Grounded theory approach. The statistical population of the research was all exemplary and expert managers and teachers, educational leaders, and heads of educational groups in Ardabil province, who were selected using purposive sampling, 19 people until the theoretical saturation of the data.The data collection tool was a semi-structured interview, open, axial and selective coding and MAXQDA (2020) software were used to analyze the data. Findings: The results of three stages of open, axial and selective coding show 21 main categories in the form of a paradigmatic model including causal conditions (program characteristics, teacher characteristics, school management and leadership, district management and leadership), context conditions (education system, supply and development of infrastructures), intervening conditions (legal, cultural, social, economic, political), strategies (participation in professional communities, documenting common knowledge and experiences, modeling, coaching, designing a professional path, participation in research ) and consequences (social, organizational, teacher, student). Conclusion: Based on the results of this research, it can be said that many individual, organizational and environmental factors have an impact on the sustainable professional development of teachers, and during the design, implementation and evaluation of these programs, the way they communicate and interact with each other should be considered. It should be considered to increase the stability of the programs and achieve the necessary productivity.