ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش استقلال حرفهای معلمان با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی
محورهای موضوعی :فریبا گله داری 1 , سهیلا حسین پور 2 * , رفیق حسنی 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی، سنندج. ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: اعتباریابی مدل, استقلال حرفهای, معلمان, روش اکتشافی.,
چکیده مقاله :
روش تحقیق کمی از نوع اکتشافی و جامعهآماری شامل کلیه معلمان و مدیران مقطع ابتدایی استان لرستان در سال 1402 به تعداد 5597 نفر بود. حجم نمونه 744 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تک مرحله ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته براساس تحلیل مصاحبه با متخصصان با 41 سؤال که برگرفته از مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان، مدیران و معلمان باتجربه طراحی شدهاست. پرسشنامه دارای شش مولفه آزادی عمل در امور آموزشی، اخلاق حرفهای، تعیین محتوا، تعهد نسبت به توسعه حرفهای مستقل، باورهای توسعهساز و تعامل حرفهای درون و برون کلاسی بوده است. روایی پرسشنامه توسط تعداد از متخصصان حوزه استقلال حرفهای تأیید و پایایی آن 94/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار spss جهت تعیین عاملهای اصلی و اعتبارسنجی عوامل اکتشافی با کمک نرمافزار Amos استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل تعهد نسبت به توسعه حرفهای مستقل با 96/0، باورهای توسعهساز با 88/0، تعامل حرفهای درون و برون کلاس با 82/0، آزادی عمل در امور آموزشی با 73/0، تعیین محتوا با 64/0 و اخلاق حرفهای با میزان 59/0 به ترتیب دارای بیشترین ضریب استاندارد و بالاترین بارعاملی در پیشبینی استقلال حرفهای معلمان بودند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازهگیری از برازش مناسب و دارای اعتبار خوبی است. بحث و نتیجهگیری: معلمان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان نظام تعلیم و تربیت نیازمند داشتن استقلال حرفه-ای هستند تا بتوانند با احساس ارزشمندی وظایف خود بپردازند. لذا باید ویژگیهایی استقلال حرفهای در آنان را ایجاد کرد.
Introduction: The present research was conducted with the purpose of investigating the validity and validity of the components of teachers' professional independence. research methodology: Quantitative research method of exploratory and socio-statistical type included all teachers and principals of primary school in Lorestan province, 5597 people. The sample size of 744 people was selected using available cluster sampling method. The data collection tool is a researcher-made questionnaire with 41 questions, which was designed from a semi-structured interview with experts, managers and experienced teachers. The questionnaire has six components of freedom of action in educational matters, professional ethics, content determination, commitment to independent professional development, developmental beliefs and professional interaction inside and outside the classroom. The validity of the questionnaire was confirmed by a number of experts in the field of professional independence and its reliability was estimated at 0.94. For data analysis, exploratory factor analysis with spss software was used to determine the main factors and validate the exploratory factors with the help of Amos software. Findings: The results showed that the factors of commitment to independent professional development with 0.96, development beliefs with 0.88, professional interaction inside and outside the classroom with 0.82, freedom of action in educational affairs with 0.73, content determination With 0.64 and professional ethics with 0.59 respectively, they had the highest standard coefficient and the highest factor loading in predicting teachers' professional independence. Confirmatory factor analysis showed that the measurement model has good fit and good validity. Conclusion: As one of the most important elements of the education system, teachers need to have professional independence so that they can fulfill their duties with a sense of value. Therefore, it is necessary to create characteristics of professional independence in them.